روانشناسی فردیمهارت های ارتباطی

چگونه مهربان باشیم؟

چگونه مهربان باشیم ؟ این سوال هراز گاهی برای تان پیش میاید. چرا که میل به مهربانی در ذات انسان بوده و همه ما به شکلی تمایل داریم تا به دیگران کمک کنیم. اما مهربانی کردن تنها به کمک کردن محدود نشده و همیشه نمی‌توان نتیجه آن را به صورت عینی مشاهده کرد. از طرفی حتی مهربان بودن نیز اصولی دارد که باید رعایت نمود. در غیر این صورت ممکن است با رفتارهای دیگر اشتباه گرفته شود. البته که نیت افراد از همه چیز مهم تر بوده و نمی‌توان برداشت افراد را از یک عمل کنترل کرد. اما به هر حال بهتر است حتی اگر قصد مهربانی کردن را دارید؛ آن را به درستی انجام دهید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهربان بودن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

چگونه مهربان باشیم؟

راه های مهربان بودن

برای چگونگی مهربان بودن ، راه های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می‎توانید در زمینه های مختلف انسان بهتری باشید. فراموش نکنید که این راهکارها را نباید به خاطر فرد دیگری انجام داده و تنها باید به این دلیل انجام دهید که خودتان حس بهتری دریافت کنید. در این قسمت به توضیح برخی از این راهکارها خواهیم پرداخت. برای اطلاع از راه های برخورد با آدم های نمک نشناس کلیک نمایید.

توجه خالصانه به دیگران

فراموش نکنید که برای مهربان بودن باید توجه تان به دیگران کاملا خالصانه و بدون توقع باشد. همیشه بهترین ها را برای دیگران خواسته و بدجنسی نکنید. دیگران نیز مانند ما خواسته ها و نیازهایی دارند که در حین مهربانی کردن به آنها باید خودمان را جای آنها بگذاریم. حتی با انجام اینکار برای مدت کوتاه دید ما متفاوت شده و احتمالا واکنش دیگری نیز از خودمان نشان خواهیم داد.

به دنبال منفعت شخصی نباشید

برخی با اینکه به دنبال مهربانی کردن هستند؛ اما به منفعت شخصی خود نیز فکر کرده و همواره به این فکر می‌کنند که اینکار چه سودی برایشان خواهد داشت. با اینکه دنیا بر پایه بده بستان ها و معامله گری است؛ اما در مورد مهربانی کردن نباید منتظر جواب بود. چرا که در این صورت دیگر اسم این عمل را نمی‌توان مهربانی کردن گذاشت.

اول با خودتان مهربان باشید

برای مهربانی کردن با دیگران در ابتدا باید با خودتان مهربان باشید. فردی که نتواند به خود محبت کند و یا خودش را دوست بدارد؛ اینکار را در مورد دیگران نیز نمی‌تواند انجام دهد. از این رو در کنار محبت کردن به دیگران، به فکر خودتان نیز باشید و شفقت به خود را از یاد نبرید.

از افراد مهربان الگوگیری کنید

برخی از افراد تمایل دارند که مهربانی کردن را یادگرفته و اینکار را برای دیگران و حتی خودشان انجام دهند. اما نمی‌دانند چگونه! یکی از راه های یادگیری مهربانی کردن، الگوگیری و تقلید کردن از دیگران است. به افرادی نگاه کنید که بدون هیج گونه چشمداشتی به دیگران محبت کرده و می‌بخشند. اگر کمی تلاش کنید تا مثل آنها را رفتار کنید. همه چیز بهتر خواهد شد.

مهربانی برای سلامت جسمانی مفید است

حتی اگر به دنبال دلیلی هم برای مهربانی کردن می‌گردید؛ باید بگوییم که اینکار تاثیرات جسمانی نیز داشته و برای سلامت تان نیز مفید است. چرا که با مهربانی کردن احساس شور و شوق بیشتری نسبت به زندگی خواهید کرد و انگیزه تان بیشتر می‌شود. این وضعیت در نهایت به بهبودی سلامت روان و سلامت جسمانی منجر خواهد شد.

مهربانی کردن را تبدیل به عادت کنید

باید به قدری در مهربانی کردن پیش بروید؛ که برایتان تبدیل به یک عادت شود. در این حالت دیگر مهربانی کردن برایتان خالصانه شده و دیگر به دنبال دلیلی برای انجام کارهای مختلف نخواهید بود. البته که رسیدن به این درجه دشوار است و همه افراد نمی‌توانند به مهربانی کردن عادت کنند. اما تمرین این موضوع نیز می‌تواند پیشرفت بزرگی باشد.

با همه افراد مهربان باشید

برخی از افراد مهر و محبت خود را تنها نثار گروه خاصی می‌کنند. برای مثال یک نفر با همکاران و دوستانش بسیار مهربان بوده و هرکاری برایشان انجام می‌دهد؛ اما در مورد خانواده اش اینطور نیست. این فرد مهربان محسوب نمی‌شود. چرا که رفتارهای مهربانانه با توجه به شخصی که در مقابل ماست نباید صورت ‌گیرد. با اینکه برخی معتقدند که همه افراد لایق مهربانی کردن نیستند؛ اما این باور اشتباه است. چرا که همه افراد لیاقت چنین چیزی را داشته و باید با همه افراد مهربان بود. برای اطلاع از راه های ارزش قائل شدن برای دیگران کلیک نمایید.

قضاوت نکنید

اگر واقعا تمایل دارید که فرد مهربان تری در زندگی خود باشید؛ سعی کنید کمتر قضاوت کنید. قضاوت کردن آنهم به صورت عجولانه، مهر و عطوفت را در شما خواهد کشت. این نکته را فراموش نکنید که شما هیچگاه از تمام جنبه های یک ماجرا مطلع نمی‌شوید؛ پس قضاوت درستی نیز نمی‌توانید از آن داشته باشید. قبل از نظر دادن راجع به مسئله ای و تصمیم گیری در مورد آن کمی بیشتر تامل کرده و این احتمال را در نظر بگیرید که شاید دارید اشتباه می‌کنید.

چگونگی پرورش صفات مهربانانه

در قسمت قبلی در مورد راهکارهای کلی و گاها غیر عینی صحبت کردیم که باعث مهربانی بیشتر در بین افراد می‌شوند. اما در این قسمت می‌خواهیم روش هایی را ذکر کنیم که ویژگی مهربانی را بیشتر در شما تقویت کرده و یا باعث تحریک این موضوع در شما می‌شوند. برخی از این راهکارها شامل موارد زیر هستند. برای اطلاع از راه های بخشیدن دیگران کلیک نمایید.

💠مشفق دیگران باشید

💠کمالگرا نباشید

💠به طور کامل حضور داشته باشید

💠به خوبی گوش کنید

💠خوشبین باشید

💠رفتاری دوستانه داشته باشید

💠مودب باشید

💠شکرگزاری کنید

راهکارهای عملی برای مهربان بودن

راهکارهای عملی برای مهربان بودن

مهربانی کردن هیچ خرجی نداشته و حتی می‌توان گفت که کار ساده ای محسوب می‌شود. پس چرا برخی آن را از خود و دیگران دریغ کرده و ترجیح می‎دهند که مهربان نباشند؟ یکی از جواب هایی که می‌توان به این سوال داد؛ این است که شاید هنوز روش انجام آن را نمی‌دانند. برخی تصور می‌کنند که مهربانی کردن نیازمند انجام کارهای خارق العاده و بسیار بزرگ است. در صورتی که با استفاده از کارهای بسیار ساده و پیش پا افتاده نیز می‌توان مهربان بود. همه افراد می‌توانند از این روش ها بدون هیچ بهانه ای استفاده کرده و مهربان باشند. برای اطلاع از راه های همدردی با دیگران کلیک نمایید.

🔹با حیوانات و موجودات زنده نیز مهربان باشید

🔹شریک شوید

🔹بیشتر بخندید و یا لبخند بزنید

🔹علاقه به دیگران را در خود پرورش دهید

🔹بی دلیل با دیگران تماس گرفته و حال آنها را بپرسید

🔹به دیگران از دارایی های خود هدیه بدهید

🔹به صورت اتفاقی مهربانی کنید

سخن پایانی

مهربان بودن یک مفهوم انتزاعی بوده و به همین دلیل افراد به روش خود آن را انجام می‌دهند. از طرفی راه های زیادی برای انجام آن وجود دارد که همین موضوع حق انتخاب زیادی به افراد داده و بهانه گیری در این مورد را بی معنی می‌کند. اما در این مسیر نباید خود را از یاد برد ودچار ایثار افراطی شد. از این رو بهتر است تعادل را رعایت کرده و حتی در این مورد نیز با یک روانشناس مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهربان بودن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره