سلامت کودککودک

درمان ابیوز | کسانی که در کودکی مورد تعرض قرار گرفته اند

درمان ابیوز در مورد کودکان بسیار دشوار و گاها غیرممکن است. در واقع تاثیرات تجاوز مخصوصا در دوران کودکی همواره با افراد هست. متاسفانه امروزه آمار تعرض به کودکان بسیار افزایش یافته و نکته دردناکی که در این مورد وجود دارد این است که در بیشتر موارد توسط نزدیکان کودک صورت می‌گیرد. از طرفی هر زمان که از تجاوز و تعرض صحبت می‌شود؛ همه افراد به تجاوز جنسی فکر می‌کنند. اما حتی اگر فردی بدون اجازه و رضایت بدن کودک را لمس کند؛ تجاوز محسوب می‌شود. از آنجایی که کودکان درک درستی از این موضوع ندارند و حتی نمی‌دانند که در این مورد چطور باید با دیگران صحبت کنند؛ مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند. از این رو بررسی این موضوع در دوران کودکی از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان ابیوز می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

کسانی که در کودکی مورد تعرض قرار گرفته اند

کودک آزاری یا ابیوز به هرگونه رفتار نادرستی تلقی می‌شود که در مورد کودکان انجام شده در زمینه های جسمی، جنسی، روانی و عاطفی اتفاق می‌افتد. حتی گاهی والدین نیز بدون اینکه از این موضوع مطلع باشند؛ در حال تجاوز به حریم فرزند خود هستند.

به همین دلیل است که هم والدین و هم فرزندان هردو باید در این زمینه آموزش های لازم را در این زمینه ببینند. در فرهنگ ما کمتر در این مورد با کودکان صحبت می‌شود. که متاسفانه همین موضوع آنها را آسیب پذیرتر می‌کند. از این رو بهتر است والدین و یا حتی معلمان در این مورد با بچه ها صحبت کرده و همچنین از آنها به درستی مراقبت کنند.

تشخیص کسانی که در کودکی مورد تعرض قرار گرفته اند

تشخیص ابیوز

تشخیص و ارزیابی ابیوز مخصوصا زمانی که مدت طولانی از آن گذشته است؛ بسیار دشوار است. از طرفی کسانی که در کودکی مورد تعرض قرار گرفته اند؛ همواره نشانه هایی حتی در دوران بزرگسالی نیز از خود نشان می‌دهد. برخی از این علائم شامل موارد زیر است.

  • آسیب های جسمانی مانند زخم، کبودی و نشانه های غیرعادی برروی بدن
  • تغییرات رفتاری به صورت ناگهانی
  • اختلال در اشتها و میزان خواب آنها
  • بی میل شدن نسبت به فعالیت هایی که قبلا اشتیاق زیادی برای آنها داشتند
  • داشتن افکار خودکشی و صحبت کردن در این مورد با دیگران

اقدامات لازم برای درمان ابیوز

اما در این زمان برای درمان ابیوز چه باید کرد؟ در ابتدا والدین باید کودک را پیش متخصص برده و در این مورد اطمینان حاصل کنند. همچنین مطمئن شوند که خطری او را تهدید نمی‌کند. تست های آزمایشگاهی مانند خون و ادرار و یا حتی نمونه برداری از بزاق برای تشخیص ابتلا به بیماری خاصی و یا حتی پیدا کردن دی ان ای متجاوز بسیار مهم هستند. در مرحله بعدی سابقه پزشکی و حتی قضایی کودک مورد بررسی قرار گرفته و مراجع قانونی وارد ماجرا می‎شوند. فراموش نکنید که این موضوع را حتما با پلیس در میان گذاشته و از انجام اقدامات خودسرانه پرهیز کنید. برای آشنایی بیشتر با اختلال پدوفیلی کلیک کنید.

نشانه های کسانی که در کودک ابیوز شده

هرکدام از انواع ابیوز نشانه های خاصی در افراد ایجاد می‌کنند. همچنین برخی از انواع تجاوز شاید سریعا نشانه ای ایجاد نکند؛ اما در طولانی مدت پیامدهای زیادی دارد. برای مثال نشانه های سواستفاده جسمانی شامل صدماتی برروی صورت، آسیب به دهان و فک، دررفتگی اعضای بدن، استفراغ و مشکلات تنفسی، آثار سوختگی و… است.

علائم سواستفاده جنسی

کبودی در ناحیه تناسلی

تخلیه ادرار و مدفوع به صورت دردناک

راه رفتن به سختی

علائم ابیوز روانی

شب ادراری

لکنت زبان

گریه زیاد

ترس زیاد از والدین

اختلال در تمرکز

درمان انواع ابیوز

همانطور که پیشتر هم به آن اشاره شد؛ ابیوز انواع مختلفی داشته که تنها به تجاوز جنسی محدود نمی‌شود. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود.

جسمی

ابیوز جسمانی به معنی تنبیه بدنی و یا آزار بدنی کودکان است. والدینی که به زور کودک خود را مجبور به انجام کاری می‌کنند و یا کودکان کار که تحت مراقبت افراد غریبه قرار دارند؛ چنین آزاری را تجربه می‌کنند. در این شرایط شاید به آنها تجاوز جنسی نشود؛ اما به صورت بدنی مدام مورد تنبیه و آسیب قرار می‌گیرند.

عاطفی

والدین یخچالی و بی توجه به فرزند؛ از لحاظ روانی فرزند خود را مورد آسیب قرار می‌دهند. از طرفی سواستفاده عاطفی تنها به معنی محبت نکردن و یا بی توجهی نیست. بلکه تحقیر، توهین و استثمار توسط والدین از اشکال دیگر ابیوز عاطفی برای کودکان هستند.

جنسی

تعرض جنسی نیز به کودکان به شکل های مختلفی صورت می‌گیرد. تجاوز جنسی، ارتباط با محارم، نوازش، رابطه جنسی دهانی، استفاده تجاری جنسی از کودکان، دخول و… از شکل های مختلف تعرض به صورت جنسی به کودکان هستند. بر اساس آمارها تقریبا 26 درصد از دختران و 5 درصد از پسران چنین رفتارهایی را تجربه کرده اند.

پیامدهای ابیوز

معمولا پیامدهای ابیوز مخصوصا در کودکان برای مدت زمان طولانی تری طول کشیده و همچنین شدت بیشتری نیز دارند. چنین افرادی در بزرگسالی مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه شده و همچنین نمی‌توانند روابط سالمی با دیگران داشته باشند. بیشتر افرادی که دچار اختلالات جنسی هستند؛ در کودکی مورد تعرض قرار گرفته اند. در واقع می‌توان گفت که این شرایط تبدیل به یک چرخه شده و افراد بیشتری را درگیر می‌کند. از این رو در صورت وقوع چنین شرایطی افراد باید تلاش زیادی برای درمان و کنترل پیامدها بکنند.

درمان ابیوز

راه های درمان ابیوز

برخورد درست و به موقع با ابیوز می‌توان تا حد زیادی در کاهش صدمات ناشی از این موضوع موثر باشد. جالب است بدانید که افراد بیشتر از اینکه از اتفاقی که افتاده است آسیب ببینند؛ از قضاوت ها و رفتارهای اشتباه دیگران دچار مشکل می‌شوند. در این قسمت به توضیح اقداماتی که در این شرایط می‌توانند اثربخش باشند؛ پرداخته ایم.

روش های پزشکی برای درمان ابیوز

در ابتدا باید به فرد کمک کنید تا آسیب های جسمانی خود را درمان کرده و وضعیت سلامتی خود را بهبود بخشد. در چنین شرایطی احتمالا تصمیم بهتری خواهد گرفت.

روان درمانی ابیوز

مراجعه به روانشناس و دریافت خدمات روانشناختی نیز گام بعدی در این زمینه است که باید برای مدت زمان طولانی ادامه یابد. طبیعی است که در ابتدا صحبت کردن در این مورد با یک غریبه آسان نباشد. اما بعد از مدتی فرد حال روحی بهتری پیدا خواهد کرد.

دادن آموزش های لازم به کودک

یکی دیگر از اقدامات مهم در این زمینه دادن آموزش های لازم به کودکان است. باید در ابتدا به آنها نه گفتن را آموزش داده و همچنین به آنها یادآوری کنید که آنها مقصر نیستند. همچنین عزت نفس او را تقویت کرده و او را تشویق کنید تا برای شما تعریف کند که چه اتفاقی افتاده است. در این زمینه نیز می‌توانید از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

خاطره دروغین ابیوز

در برخی موارد کودکان برای جلب توجه و یا دلایل دیگر، خاطراتی دروغین از ابیوز را برای دیگران تعریف می‌کنند. این موضوع ریشه در موضوعات مختلفی دارد. اما به هر حال نمی‌توان حرف آنها را جدی نگرفته و این موضوع را پیگیری نکرد. بهتر است در این مورد با کودکان صحبت کرده و از صحت ماجرا مطمئن شوید. حتی اگر به دروغ چنین مساله ای را بیان کرده؛ حتما از مشاوران خانواده و کودک کمک بگیرید. چرا که مساله ای بسیار تامل برانگیز است.

سخن پایانی

از آنجایی که ابیوز یا سواستفاده از کودکان می‌تواند تاثیرات بسیار بدی در آینده و حتی زندگی حال آنان داشته باشد؛ پیگیری این موضوع و درمان آن بسیار مهم است. صحبت کردن در این مورد  با آنان بسیار دشوار است. اما در هر حال اقدام درست تری نسبت به سرکوب کردن آنها و یا اهمیت ندادن به حرف هایشان است. بهتر است در این زمینه از یک روانشناس کمک گرفته و موضوع را به طور جدی پیگیری نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان ابیوز می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره