روانشناسی فردیمشاوره تحصیلی

روانشناسی ورزشی چیست و چه رویکردهایی دارد

روانشناسی ورزشی یکی از شاخه های علم روانشناسی محسوب می‌شود که تاثیر زیادی در روحیه ورزشکاران و حتی عملکرد آنان در بخش های مختلف دارد. ورش حرفه ای آسیب های زیادی را چه از لحاظ جسمانی و چه از نظر روانی به ورزشکاران رشته های مختلف وارد می‌کند. در واقع آنان به دلیل زندگی پرفشاری که دارند بسیار آسیب پذیر بوده و یا حتی گاهی وقتی برای مراجعه به روانشناس ندارند. از این رو همراهی یک مشاور با آنها در اردوهای ورزشی و یا حتی باشگاه ها ضروری می‌باشد. از طرفی تنها یک آسیب جزئی کافی است که نتیجه زحمات طولانی آنها را از بین ببرد. بنابراین آن‌ها باید بسیار از خود مراقبت کرده و همچنین از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرند. در این مقاله بیشتر به جنبه های مختلف این موضوع می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی ورزشی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

روانشناسی ورزشی

طبق تعریفی که انجمن روانشناسی آمریکا از روانشناسی ورزشی ارائه می‌دهد؛ این رشته بر توسعه و کاربرد تئوری روانشناختی برای درک و اصلاح رفتار یک انسان معمولی و یا حتی ورزشکار در محیط ورزشی تمرکز می‌کند. در واقع روانشناسی در اینجا نقش مهمی بازی کرده و از لحاظ روانی فرد را برای حضور در مسابقات و فضاهای حرفه ای، اماده می‌کند.

برخی به این موضوع اهمیت نداده و یا ارزش زیادی برای این رشته قائل نیستند. اما در شرایط بحرانی که ورشکار به دلیل استرس و اضطراب زیاد همه چیز را در دقیقه نود رها کرده و یا حتی قادر در شرکت در مسابقه نیست؛ متوجه اهمیت آن می‌شوند.برای اطلاع از روش های استعدادیابی ورزشی کودکان کلیک کنید.

انواع روانشناسان ورزش

انواع روانشناسی ورزشی

از لحاظ کمک به ورزشکاران و یا حتی حضور در مکان های ورزشی، چند دسته از روانشناسات می‌توانند مشارکت داشته باشند. روانشناسان بالینی برای درمان ورزشکارانی که با اختلالات روانی مختلف درگیر هستند؛ می‌توانند بهترین گزینه باشند. از طرفی روانشناسی آموزشی و تحقیقاتی نیز در این زمینه موثر هستند.

خصوصیات روانشناسی ورزشی

از طرفی یک روانشناس ورزشی باید از برخی ویژگی ها برخوردار باشد تا بتواند به افراد دیگر مانند ورزشکاران کمک کند. در واقع دانش روانشناسی ورزشی نیاز به برخی از خصوصیات دارد. برای مثال چنین فردی باید صلاحیت کافی داشته و از طرفی آگاهی و اطلاعات کافی را در مورد رشته های ورزشی و شرایط محیطی را دارا باشد. روحیه آموزشی و اخلاق نیز از دیگر عوامل موثر بر موفقیت این دانش در مورد ورزشکاران است.

روانشناسی ورزشکاران

برای بهره مندی از دانش روانشناسی ورزشی و همچنین بیشترین پتانسیل ورزشکاران، در ابتدا باید شرایط روحی و روانی ورزشکاران به دقت و برای طولانی مدت بررسی شده و در قدم بعدی راهکارهایی در این زمینه به ورزشکاران داده شود. همچنین بهتر است پیشرفت آنان را مرحله به مرحله پیگیری شود.

روانشناس ورزش چه کسی است؟

شاید برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شود که اصلا روانشناس ورزش وجود دارد و یا دقیقا وظایف او چیست؟ چنین فردی در واقع یک روانشناس حرفه ای بوده و برای حضور در محیط های ورزشی مختلف و در حیطه روانشناسی ورزشی آموزش دیده است. او در کنار مربیان ورزشکار حضور یافته و در صورت لزوم با روانشکار صحبت می‌کند. چنین افرادی از ورزشکار در مقابل شرایط استرس و اضطراب محافظت کرده و همچنین آستانه تحمل او را تا حد زیادی بالاتر می‌برد. در واقع روانشناس ورزش می‌تواند با تکنیک هایی ورزشکار را به دوران اوج او برگرداند.

مشکلات روانی ورزشکاران

ورزشکاران حرفه ای در همه جای جهان معمولا دوره های سخت و طاقت فرسایی را پشت سر می‌گذارند. آنها همواره باید بدن خود را آماده نگه داشته و عادت های مخصوصی داشته باشند. همچنین در زمان مسابقات، به دلیل دوری از خانواده و حتی رژیم و تمرین هایی سختی که موظف به انجام آن هستند؛ تحت شرایط سختی قرار می‌گیرند. معمولا بخشی از مشکلات آنها شامل موارد زیر می‌شود.
افسردگی ناشی از فشار و استرس
ابتلا به سندروم بیش تمرینی یا تمرین زدگی
ابتلا به اختلالات خوردن به دلیل رژیم های سخت
استفاده از مواد افیونی و اعتیاد

نکات مثبت و منفی روانشناسی ورزشی

از طرفی تحصیل در رشته روانشناسی ورزشی و یا حتی کار کردن در این زمینه، مزایا و معایبی نیز دارد. همچنین از طرف ورزشکاران نیز کمک گرفتن از چنین فردی همه به آنها کمک کرده و یا در مواردی برای آنها شرایط را سخت تر می‌کند. در این قسمت، به توضیح این موارد می‌پردازیم.

مزایا

با کمک گرفتن از روانشناسی ورزشی، عملکرد ورزشکار به طور چشمگیری بهتر می‌شود. کار این گروه از مشاوران تقریبا راحت بوده و نیازی به حضور در بیمارستان ها و یا برخورد با بیماران حاد روانی ندارند. در اما خود روانشناس نیز باید مانند ورزشکاران در اردوهای آنان حضور داشته و با آنان همراهی کنند. از طرفی درآمد آنها تقریبا محدود به ورزشکاران شده و حتی گاهی تنها زمانی که در اردوها شرکت می‌کنند می‌توانند درآمد داشته باشند. به همین دلیل باید این موارد را در نظر داشته باشند. همچنین تدریس این رشته در دانشگاه ها و یا حتی در مدارس نیز از راه های دیگر فعالیت حرفه ای در این زمینه است.

معایب

از طرفی ورزشکاران معمولا درون گرا بوده و یا در ابتدا در مقابل کمک گرفتن از روانشناسی ورزشی از خود مقاومت نشان می‌دهند. در واقع ارتباط برقرار کردن با آنها و یا مطلع شدن از مشکلات شان کمی دشوار است. فعالیت در این رشته نیاز به تجربه و اطلاعات زیادی دارد و روانشناس باید به طور دائم خود را بروز کند. در غیر اینصورت نه تنها محبوبیت خود را در میان جامعه ورزشی از دست می‌دهد؛ بلکه سبب بروز مشکلاتی برای ورزشکار نیز می‌گردد.
تاثیر روانشناسی ورزشی بر ورزشکاران

همانطور که در پیش تر در مورد آن صحبت کردیم؛ درگیری ذهنی ورزشکاران و استرس آنها می‌تواند تمرکز آنها را به هم زده و عملکرد آنها را مختل کند. آنها گاهی به قدری قبل از مسابقه، درگیر اضطراب می‌شوند که به طور کلی از حضور در آن منصرف شده و در زمین بازی حاضر نمی‌شوند. البته این موضوع تنها به روان آنها محدود نشده و بر جسم انها نیز موثر است. هورمون کورتیزول که در اثر استرس ترشح می‌شود؛ سیستم ایمنی بدن را به شدت تضعیف کرده و باعث بروز بیماری های جسمی مختلف درافراد می‌گردد. اما با صحبت کردن با روانشناس، قطعا می‌توانند افکار و احساسات خود را مدیریت کرده و بهترین خود را نشان دهند.

تاثیر ورزش بر سلامت روان

به طور کلی ورزش یکی از راه های درمان بیماری های روانی محسوب می‌شود. حتی اگر افراد ورزشکار حرفه ای هم نباشند؛ روانشناسی ورزشی، این روش را به همه افراد با هر سن و شرایطی پیشنهاد می‌دهد. ورزش احساسات منفی را از افراد دور کرده، اعتماد به نفس آنها را افزایش داده، منجر به دریافت حمایت اجتماعی می‌گردد و همچنین استرس و هیجانات منفی را به شکل درستی تخلیه می‌کند.

تکنیک های مختلف روانشناسی ورزشی

تکنیک روانشناسی ورزشی

معمولا در علم روانشناسی ورزشی، روش هایی وجود دارد که با کمک آنها روانشناس ورزش می‌تواند به افراد ورزشکار در شرایط استرس زا کمک کند. برخی از این تکنیک ها شامل موارد زیر می‌شوند.
پذیرش شرایط سخت
هدف گذاری معقول
تمرکز
انگیزه دادن به ورزشکار
دور کردن افکار منفی

سخن پایانی

امروزه کمک گرفتن از روانشناسی ورزشی در رشته های ورزشی مختلف، بسیار اثربخش بوده و به افراد کمک زیادی کرده است. با اینک ورزش خود راهی برای خلاصی از بیماری های روانی است. اما در مواردی خود به روحیه افراد آسیب می‌زند و یا به آنها فشار زیادی وارد می‌کند. که در این شرایط باید حتما کمک تحصصی دریافت کرده و از روانشناس کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی ورزشی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره