انگیزه و موفقیتروانشناسی فردی

نقش ژن ها بر شخصیت

نقش ژن ها بر شخصیت انکارناپذیر هستند. در واقع موضوعات مختلفی بر شکل گیری شخصیت ما نقش دارند. به طور کلی تعریف شخصیت امری سخت و دشوار است و تقریبا می‌توان گفت که هیچ تعریف واحدی برای آن وجود ندارد و یا هیچکس نمی‌تواند با قطعیت بگوید که شخصیت از چه بخش هایی تشکیل شده است. همه افراد دارای شخصیت بوده و ویژگی هایی از خود بروز می‌دهند. از طرفی نباید این نکته را فراموش کرد که شخصیت با روان افراد متفاوت است؛ همانطور که اختلالات شخصیتی از اختلالات روانی متمایز هستند. برخی معتقدند که شخصیت جنبه بیرونی تری نسبت به روان افراد دارد و آشکار تر است. ژن ها بر روان افراد نیز موثر هستند و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت. در صورت اطلاع افراد از این موضوع، می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات و ناهنجاری ها جلوگیری کرد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش ژن های بر شخصیت می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

نقش ژن ها بر شخصیت

از طرفی اگر همه ویژگی های شخصیتی را تحت تاثیر ژنتیک بدانیم؛ باید تمام اختلالات و مشکلات تحت تتاثیر زمان و در اثر اتخاب طبیعی از بین می‌رفتند. پس شخصیت افراد چیزی بیش از عوامل ژنتیکی است و مسائل مختلفی بر آن موثر هستند. همچنین با نقش ژن ها بر شخصیت، آنها باید از لحظه تولد همراه بوده و تغییر نکنند. اما کمتر شاهد بروز این اتفاق هستیم.

با اینکه الگوهای شخصیتی ما نسبتا ثابت و پایدار هستند؛ اما این بدان معنا نیست که تنها از ژن های نشات می‌گیرند. همچنین افراد ژن‌های خود را از والدین خود دریافت می‌کنند که در این حالت باید رفتار و شخصیتی کاملا مشابه با والدین خود داشته باشند. اما در بسیاری از موارد شاهد تفاوت های فاحش و گوناگونی بین اعضای یک خانواده هستیم.

شخصیت تحت تاثیر محیط یا ژن؟

چگونگی نقش ژن بر شخصیت

صحبت در مورد نقش ژن‌ها بر شخصیت، کمی پیچیده است. در واقع در بیشتر موارد می‌توان گفت یک ژن تنها عامل زمینه ساز رفتاری و یا ویژگی شخصیتی است اما به طور قطعی نمی‌تواند عمل کند. در طول زمان دانشمندان بسیاری (مانند رفتارگرایان) بوده اند که کلیت شخصیت آدمی را به مطلقا به ژنتیک و یا محیط نسبت داده اند. و یا دانشمندانی که برای هریک از رفتارهای انسان ژنی را در نظر می‌گرفتند؛ حتی برای رفتار طلاق! اما در گذر زمان این نظریه ها اصلاح و دچار تغییر شدند. البته هنوز هم نمی‌توان با قطعیت در این مورد نظر داد. در حال حاضر دانشمندان معتقدند که شخصیت انسان ترکیبی از محیط و ژنتیک است.

محیط

برخی معتفدند که این محیط است که سبب بروز و آشکارسازی یک ویژگی شخصیتی می‌گردد. در واقع شاید ژن برخی از الگوهای رفتاری در ما وجود داشته باشد؛ اما هرگز بروز نکند. اما محرک های محیطی می‌توانند منجر به بروز ژن ها در افراد گردند. در واقع کسی را در نظر بگیرید که دارای ژن دیابت است؛ اگر این فرد در محیطی باشد که همه افراد مراقب تغذیه خود هستند و بسیار مراعات می‌کنند؛ کمتر احتمال دارد که دچار دیابت شود.

ژنتیک

نقش ژن ها بر شخصیت اساسی و بسیار مهم بوده تا حدی که دانشمندان معتقدند که ژنتیک می‌تواند 20 تا 60 درصد بر شخصیت ما تاثیر بگذارد. همچنین بیشترین میزان این تاثیر بر سلول‎های مغزی است که نقش عمده ای در بروز رفتارهای ما دارند. این ژن ها خلق و خوی افراد را تحت تاثیر قرار می دهند. در برخی موارد می‌توانند تاثیر عمده ای در جامعه پذیری، میزان اضطراب، ابتلا به افسردگی، خودکنترلی و… داشته باشند.

دیگر عوامل موثر بر شخصیت

فراموش نکنید که علاوه بر محیط و ژنتیک، موضوعات دیگری نیز بر شخصیت موثر هستند. در واقع عوامل مختلفی باید دست به دست یکدیگر داده تا شخصیت آدمی را شکل دهند. البته اینطور هم نیست که فرد در این مورد هیچ نقش و اختیاری نداشته و تحت تاثیر جبر کامل است. اما به هر حال افراد تا حد بسیار کمی می‌توانند ویژگی های شخصیتی خود را تغییر دهند. برخی از این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند.

  • فرهنگ
  • مکان جغرافیایی
  • جامعه و فرهنگ
  • سطح تحصیلات

نقش ژن ها بر جنبه های مختلف شخصیت

علت نقش ژن بر شخصیت

طبق تحقیقات متعدد؛ دانشمندان به نتایج جالب و گاها عجیبی در مورد نقش ژن ها بر شخصیت رسیده اند. در این قسمت به برخی از آنها می‌پردازیم.

اعتقاد مذهبی و نقش ژن ها بر شخصیت

در سال 2004 دانشمندی مدعی شد که فعالیت برخی از ژن ها منجر به بروز ایمان افراد و پرستش خدا می‌گردد. چرا که در دورانی که کمونیست مانع از برگزاری مراسم های مذهبی در جوامع می‌شد و یا هر گونه اعتقاد مذهبی برای سالها منع گردید؛ همواره عده ای ایمان خود را به خدا حفظ کرده و دچار تغییر نشدند. دکتر هامر در این مورد کتابی نوشت و اسم آن را ژن خدا گذاشت.

مهربانی و عصبانیت

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که فردی را برای بار اول دیده باشید و حس کنید چقدر مهربان است؛ بدون اینکه رفتاری از او ببینید. این نقش ژن ها بر شخصیت است. این مورد به ژن گیرنده ها و یا سلول های ترشح کننده اکسی توسین برمی‌گردد. کسانی که این ژن را بیشتر دارند؛ مهربان‌تر به نظر می‌رسند. از طرفی عصبانیت نیز ویژگی دیگری است که بسیار تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و جسمانی قرار دارد. این موضوع در مردان پررنگ تر بوده و همچنین بیشتر دیده می‌شود.

اختلال حواس

بر اثر تحقیقات انجام شده اختلال کمبود توجه و بیش فعالی، نیز ارثی بوده و حتی کسانی که به این اختلال مبتلا نمی‌شوند نیز، با وجود این ژن آثاری از اختلال در حواس را از خود نشان می‌دهند.

ویژگی مدیریت در نقش ژن ها بر شخصیت

حتی گاهی توالی ای که در رشته های دی ان ای هم وجود دارند نیز می‌توانند تعیین کننده ویژگی های رهبری و مدیریت در افراد باشند. البته با عوامل محیطی نیز می‌توان این مورد را در خود تقویت کرد و یا حتی سرکوب نمود. اما به هر حال نقش ژن ها بر شخصیت، به این شکل نیز خود را نشان می‌دهند.

روان رنجوری

بر اساس پژوهش هایی که بر دوقلوهایی که در کشور آمریکار بوند انجام شد؛ مشخص گردید، نقش ژن ها بر شخصیت، گاهی خود را به شکل حساسیت و اضطراب نشان می‌دهند که از ویژگی های روان رنجوری هستند. افرادی که این ژن ها را دارند؛ ار تحریک پذیری بسیار بالایی برخوردار هستند.

سخن پایانی

البته هنوز در مورد وجود یک ژن خاص و یا مجموعه ای از سازوکارهای ژنتیکی، بحث های زیادی وجود دارد و نمی‌توان در این مورد با قطعیت نظر داد. اما به هرحال بهتر است افراد در این زمینه اطلاعاتی کسب کرده و همچنین سوابق خانوادگی خود را بررسی نمایند. چرا که این موضوع می‌تواند تا حد زیادی در مورد رفتارهای آنان با دیگران و حتی آینده آنها موثر باشد. صحبت کرد با یک متخصص ژنتیک و همچنین روانشناس در این مورد می‌تواند بسیار مفید باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش ژن های بر شخصیت می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره