خودشناسیروانشناسی فردیمهارت های ارتباطی

جبران اشتباهات زندگی | 8 راه برای جبران اشتباهات گذشته

جبران اشتباهات یکی از رفتارهای مثبت در رابطه است که می‌تواند ارتباط را ترمیم کرده و پیامدهای مثبتی در پی دارد. همه ما در طول زندگی دچار اشتباهات زیادی می‌شویم. برخی از افراد بعد از هر اشتباهی، برای جبران آن تلاش نکرده و یا از صمیم قلب اینکار را نمی‌کنند. این اشتباهات گاهی به صورت عمدی و گاهی سهوی است. اما به هر حال افراد باید آنها را جبران کرده و و همچنین دیگری را نیز مقصر نکنند. این کار اصولی داشته و به راحتی نیز انجام نمی‌گیرد. برخی از افراد با اینکه تلاش زیادی در این زمینه می‌کنند؛ اما بازهم نمی‌توانند شرایط رابطه را به حالت قبلی برگرداند. و این موضوع به دلیل مهارت نداشتن در زمینه جبران اشتباهات گذشته است. داشتن اطلاعاتی در این زمینه و همچنین استفاده از آن، بسیار حائز اهمیت است. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جبران اشتباهات می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

جبران اشتباهات

جبران اشتباهات تاثیر زیادی در کیفیت روابط بین افراد دارد. وقتی فردی برای از بین بردن اثرات ناراحتی اشتباه خود، تلاش می‌کند؛ به این معنی است که برای دیگران ارزش قائل بوده و همچنین پایبند به اصول اخلاقی هستند. این موضوع شرایط روانی سختی را برای افراد ایجاد می‌کند. به همین دلیل افراد هم برای خود و هم برای دیگری باید برای جبران اشتباهات، تلاش کنند. از طرفی این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی در رفتارهای آینده افراد داشته باشد. برخی در چنین شرایطی به بهانه جویی و مقصر دانستن دیگران روی می‌آورند؛ که تنها اوضاع را بدتر می‌کند.

مزایای جبران اشتباهات

مزایای جبران اشتباهات

جبران اشتباهات هم از طرف ما و هم از طرف دیگران، مزایای زیادی برای رابطه و خود افراد دارد که افراد را ترغیب به اینکار کرده و همچنین از بروز برخی از رفتارها در آینده جلوگیری می‌کند. گاهی افراد در این دوران به قدری ناراحت و اذیت می‌شوند که برای اینکه دوباره مجبور به اینکار نباشند؛ دقت بیشتری در رفتارهای خود نشان می‌دهند.

بالا رفتن کیفیت سلامت روان

از آنجایی که جبران اشتباهات، یکی از رفتارهای سالم است؛ بر سلامت روان افراد تاثیر داشته و همچنین باعث داشتن حس بهتر در آنها می‌گردد. وقتی افراد مشکلات و تعارضات خود را نیمه کاره رها می‌کنند؛ این موضوع باعث درگیری ذهنی آنها شده و می‌تواند انرژی زیادی از آنها بگیرد. به همین دلیل رویارویی با این موضوعات و همچنین برطرف کردن آنها نیز در بهداشت روانی، نقش دارد.

ارتباطات بهتر با دیگران

با جبران اشتباهات، افراد می‌توانند به صورت موثرتری با دیگران در ارتباط باشند. همانطور که گفته شد آنها از وضعیت روانی آرام تری برخوردار بوده و همچنین می‌توانند به طور کاملا شفاف و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند. این وضعیت مستلزم انجام مسئولیت مرتبط با هر فرد است. اگر افراد در روابط خود به تعهدات خود پایبند بمانند و به آنها عمل کنند؛ دیگر اشتباهی صورت نمی‌گیرد.

روش های جبران اشتباهات

روش های جبران اشتباهات

در بسیاری از موارد؛ افراد در این مورد دچار سردرگمی شده و به طور دقیق نمی‌دانند که باید به چه صورت عمل کنند. فراموش نکنید که برای جبران اشتباهات روش های زیادی وجود دارد که بهتر است افراد با توجه به شرایط و زمان، از آنها استفاده کنند. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از روش های همدردی با دیگران کلیک کنید.

برنامه ریزی

یکی از مهم ترین گام ها در جبران اشتباهات، برنامه ریزی در این زمینه است. بسیاری از افراد از این موقعیت به راحتی گذر کرده و به طور کلی آن را نادیده می‌گیرند. در واقع برای شان اهمیتی ندارد که مشکلی ایجاد کرده اند و یا دیگری از دست آنها ناراحت است. این برنامه ریزی شامل اقدامات عملی می‌شود که نیاز به زمان نیز دارد. بهتر است افرادی را که در این موقعیت درگیر شده اند را در نظر گرفته و طبق شرایط ایجاد شده؛ برنامه ریزی کنید.

صداقت برای جبران اشتباهات

در مورد جبران اشتباهات خود، صداقت داشته و واقع بین باشید. طبیعی است که ذهن در چنین شرایطی دچار خطای شناختی شده و مشکل پیش آمده را به عهده دیگران بیاندازد. اما بهتر است بیشتر در این مورد فکر کرده و همچنین با خود و دیگران صادق باشید. صحبت کردن در این مورد و اعتراف کردن به اشتباه کمی سخت است؛ اما با اینکار به صورت موثر تری می‌توانید در این زمینه عمل کنید.

ابراز پشیمانی و صحبت کردن در این مورد

یکی دیگر از اقدامات جبران اشتباهات، ابراز پشیمانی کردن و صحبت کردن در مورد اشتباهی است که افراد مرتکب می‌شوند. البته این روش برای همه جواب نمی‌دهد. چرا که برخی به دلیل ویژگی های شخصیتی که دارند ترجیح می‌دهند در این مورد با هیچکس صحبت نکرده و تنها مشکل پیش آمده را برطرف کنند. برای آشنایی با راه های ارتباط کلامی کلیک کنید.

کمک گرفتن از دیگران

برای جبران اشتباهات، نیازی نیست که حتما اینکار را به تنهایی انجام دهید. برخی تمام فشار را بر روی خود گذاشته و به همین دلیل نمی‌توانند به صورت موثر عمل کنند. اما با کمک گرفتن از دیگران، افراد می‌توانند جوانب دیگر از نیز در نظر گرفته و همچنین از راهکارهای بیشتری مطلع شوند.

مقصر ندانستن دیگران

بهتر است افراد برای جبران اشتباهات خود، دیگران را مقصر نداند. با اینکه شاید دیگران در مورد مشکل پیش آمده، نقش داشته باشند اما به هر حال در مورد جبران کردن، نباید آنها را متهم کرد. مسئولیت پذیری در این مورد بسیار مهم بوده و می‌تواند منجر به تسریع این فرایند گردد.

آینده نگری برای جبران اشتباهات

برخی از افراد در مورد جبران اشتباهات خود کوتاهی کرده، حتی آن را از یاد می‌برند. اما فراموش نکنید که این موضوع احتمالا در گذشته به شکل شدیدتری بروز کرده و همچنین حل کردن آن نیز سخت تر می‌شود. به همین دلیل بهتر است بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی در صدد جبران برآمده و از زیر بار آن شانه خالی نکنید.

بررسی اشتباه

افراد باید برای جبران اشتباهات خود، مشکل پیش آمده را به طور دقیق بررسی کرده و در مورد آن فکر کنند. این موضوع تاثیر زیادی در آینده داشته و می‌تواند راه حل های بهتری را در اختیار افراد قرار دهد. همچنین از پیشامد مجدد آن در آینده نیز جلوگیری می‌کند. این کار به معنی نشخوار فکری و فکر کردن به صورت مداوم در مورد مشکل نیست. بلکه با یکبار فکر کردن به طور دقیق و همچنین مشورت کردن با دیگران می‌توانید تا حد زیادی این موضوع را حل نمایید.

مثبت نگری برای جبران اشتباهات

بعد از بروز یک مشکل یا اشتباه، بیشتر افراد بر نقاط منفی آن تمرکز کرده و احساسات بدی را نیز تجربه می‌کنند. اما درون هر مشکلی نکته مثبت و آموزنده ای وجود دارد که به افراد درس بزرگی می‌دهد. به همین دلیل بهتر است برای جبران اشتباهات، کمی خوش بین و مثبت نگر بوده و فاجعه سازی نیز نکنیم.

سخن پایانی

مرتکب شدن یک اشتباه به معنی به پایان رسیدن همه چیز نیست. همچنین اشتباهات در موقعیت های مختلفی روی می‌دهند. بهتر است افراد در ابتدا آرامش خود را حفظ کرده، موقعیت را بررسی کنند و از یک روانشناس نیز کمک بگیرند. با اینکه مشاور، مسئول حل کردن مشکلات ما نیست؛ اما با روش های مختلفی می‌تواند ریشه این موضوع را بررسی کرده و از بروز مجدد آن جلوگیری نماید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جبران اشتباهات می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره