نوزادنوزاد و سبک زندگی

نوزاد تازه متولد شده | 8 مرحله تا خارج شدن از دوران نوزادی

نوزاد تازه متولد شده نیازهای بسیاری در زمینه های مختلف زندگی دارد. پدر و مادر زمانی که فرزند خود را در آغوش می‌گیرند، مسئولیت های فراوانی را باید قبول کنند. نگهداری از فرزند، تهیه نیازهای اساسی، تربیت و … مواردی است که باید همه والدین از آن آگاه باشند. نوزدان نیاز به مراقبت و توجه دارند تا بتوانند سلامت جسمانی و روحی را تجربه کنند. به همین جهت آشنایی با نشانه های سلامت، بیماری و آسیب های روحی در کودکان الزامی است. برای شناسایی این نشانه ها، حتما از روانشناس کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد تازه متولد شده می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

نوزاد تازه متولد شده

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

همه ما انسان ها در رابطه با نوزادان حساسیت و مراقبت زیادی نشان می‌دهیم و توجه به آنها را در اولویت قرار می‌دهیم. اما به طور کل اولین چیزی که از بدو تولد باید مورد توجه ما قرار بگیرد؛ تغذیه کودک است. نوزاد با زبان خود توانایی بیان گرسنگی را ندارد. به همین جهت باید حواستان به خوراک او باشد. نوزاد تازه متولد شده با صدای گریه از خود نشانه هایی را بروز می‌دهند که آشنایی با این گریه ها شما را راهنمایی می‌کند تا در رابطه با گرسنگی، تشنگی، بی قراری و … نوزاد اطلاعات کسب کنید.

به عنوان والد و مراقب، باید به نوزاد تازه متولد شده به خوبی توجه کنید و موارد مختلف در او را بررسی کنید. باید دقت کنید که کودک در روز به چند بار تغذیه و چند بار تعویض پوشک لازم دارد. نحوه خواباندن و قلق آرام کردن او چیست؟ در این مقاله تمامی جوانب مهم نوزاد تازه متولد‌ شده را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

روند رشد نوزاد تازه متولد شده

نوزاد تازه متولد شده همیشه نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. به همین جهت لازم است تا همه رفتار و اعمال کودک را شناسایی کنید تا در صورت لزوم، نیاز او را رفع کنید. در این بخش مقاله به این موضوع پرداخته ایم.

📌 لبخند و خنده های نوزاد

نوزاد تازه متولد شده اغلب برای درخواست های خود گریه می‌کند. اما بعد از 2 ماهگی کودک لبخند می‌زند و در 4 ماهگی شما شاهده خنده های او خواهید شد. فرزند شما در این سن می‌تواند بخندد و با بازی، این لبخند را گوشه لب کودک می‌آورید.

📌 بهداشت خواب

توجه به خواب نوزاد تازه متولد شده بسیار حائز اهمیت است. نوزاد در این دوران علاقه دارد تا زمان بیشتری را به خواب صرف کند. اما در این مواقع کودک توانایی خوابیدن سرتاسر شب را ندارد و در طول شبانه روز بیدار خواهد شد. شما نیز از نوزاد متولد‌ شده نباید انتظار سرتاسر شب خواب را داشته باشید.

📌 نشستن کودک

به عنوان والدین نوزاد تازه متولد شده در سن 5 تا 6 ماهگی می‌توانید انتظار نشستن به کمک پشتیبان داشته باشید. نوزادان با گذاشتن دست در جلوی خود و تکیه به بالشت می‌توانند بشینند. اما زمانی که به 7 تا 9 ماهگی رسیدند، بدون پشتیبان می‌توانند این کار را انجام دهند.

📌 چهار دست و پا رفتن

نوزاد تازه متولد شده بعد از 9 ماهگی توانایی چهار دست و پا رفتن دارد. برخی از نوزادان در این زمینه می‌خزند و عده ای روی شکم خود حرکت می‌کنند.

📌 تکان دادن دست

نوزاد تازه متولد شده بعد از گذشت 9 ماه به برقراری ارتباط شروع می‌کند و بین صداها، حرکات و رفتارها معنا پیدا می‌کند. او می‌داند که تکان دادن دست به معنای بای بای و خداحافظی است. به همین جهت برای خداحافظی از این روش استفاده می‌کند.

📌 ایستادن

نوزاد تازه متولد شده پس از 12 ماه می‌تواند بدون کمک دیگران برای چند دقیقه بایستد. او می‌تواند با گرفتن مبل و چیزهای دیگر قدم بردارد و به کمک آنها راه برود.

📌 راه رفتن

یکی از مراحل رشد نوزاد تازه متولد شده، راه رفتن است. این مرحله از مهم ترین مراحل رشد کودک است اما همه آنها بعد از 1 سالگی راه نمی‌روند. معمولا کودکان بین 9 تا 17 ماهگی قدم بر می‌دارند و اغلب در 13 ماهگی اولین قدم های خود را رفته اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترفند بچه داری کلیک کنید.

📌 حرف زدن

همه والدین از همان ابتدا که نوزاد تازه متولد شده را بغل خود می‌گیرند؛ با او صحبت می‌کنند و در انتظار اولین کلمه او می‌ایستند. و هیچ چیزی برای والدین شیرین تر از صدای فرزند نیست. موضوع حرف زدن از 1 سالگی آغاز می‌شود و اغلب کودکان حداقل یک کلمه را می‌گویند.

نکات تغذیه ای نوزاد تازه متولد شده

نوزاد تازه متولد شده از همان ابتدای تولد باید تغذیه مناسبی داشته باشد. به همین جهت توجه به خوراک او بسیار مهم می‌باشد. در کنار این موضوع که میزان شیر مصرفی نوزاد مهم است؛ پدر و مادر باید به لوازم جانبی او نیز اهمیت دهند. برای مثال پستانک، بطری شیر، نحوه آروغ زدن و … مسائلی است که باید به بهترین نحو انجام شود.

در کنار موضوع تغذیه، نوزاد تازه متولد شده باید دفع خوبی نیز داشته باشد. موضوع دفع بسیار حائز اهمیت است و سلامت نوزاد را نشان می‌دهد. شما بعد از هر بار تغذیه باید انتظار داشته باشید که فرزند شما دفع خوبی داشته باشد. و هر بار دفع نیازمند پوشک تمیز برای رعایت بهداشت و جلوگیری از سوختگی نوزاد است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تعویض پوشک نوزاد کلیک کنید.

مشکلات نوزاد تازه متولد شده

مشکلات نوزاد تازه متولد شده

نوزاد تازه متولد شده در کنار زیبایی هایی که به زندگی می‌بخشد؛ مشکلات زیادی نیز با خود همراه می‌کند. در این بخش مقاله به این مشکلات اشاره کرده ایم.

➰ زردی پوست: یکی از مشکلات نوزاد تازه متولد ‌شده، زردی پوست است. این بیماری شایع برای اغلب کودکان پیش می‌آید و با درمان های نه چندان سخت می‌توان اوضاع را کنترل کرد.

➰ بند ناف: بعد از 20 روز از تولد نوزاد، بند ناف خود به خود می‌افتد. به همین جهت هرگز به دست کاری بند ناف اقدام نکنید. اما اگر از محل بند ناف خون می‌آمد؛ هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

➰برفک دهان: یکی از مشکلات نوزاد تازه متولد‌ شده، برفک دهان است. برفک بیماری عفونی است که علاوه بر دهان می‌تواند مناطق دیگر بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. زمانی که برفک مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

➰ نفخ معده: سفت شدن شکم یا نفخ معده از مشکلات نوزاد تازه متولد‌ شده می‌باشد. اگر با دست زدن به شکم نوزاد، نرمی احساس نکردید؛ باید برای درمان از متخصص اطفال کمک بگیرید.

➰ تب: یکی از اصلی ترین نشانه های وجود عفونت در بدن، تب است. معمولا تب های نوزاد خفیف است و به دلیل مقاومت بدن در برابر بیماری ها بروز می‌کند. اما اگر درجه تب بسیار بالا بود، حتما به پزشک مراجعه کنید تا از آسیب های جدی جلوگیری شود.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید؛ نوزاد تازه متولد شده علاوه بر تمام زیبایی هایش، مشکلاتی به همراه دارند. والدین باید از همان بدو تولد تمامی جوانب مراقبتی را در نظر بگیرند. این موضوع شامل نیازهای روانشناختی نوزاد نیز می شود. تمامی این نیازها تا بزرگسالی او باید مد نظر قرار بگیرد. شما با روش تربیتی و مراقبتی خود آینده فرزندتان را شکل خواهید داد. اگر در این خصوص اطلاعات کافی ندارید حتما با مشاوران کودک ذهن نو ارتباط برقرار نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد تازه متولد شده می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره