کودککودک و سبک زندگی

اشتباهات تربیتی والدین | رفتار اشتباه والدین با فرزندان

اشتباهات تربیتی والدین موضوعی است که تا حد زیادی بر آینده فرزندان آنان تاثیر گذاشته و حتی به نسل بعدی منتقل می‌گردد. از طرفی بسیاری از والدین اصلا اشتباهات خود را نمی‌پذیرند که بخواهند در مورد آن کاری کنند. در واقع همیشه از اشتباهات کودکان و نوجوانان گفته می‌شود اما کسی به رفتارهای اشتباه والدین در مقابل آنها اهمیت نمی‌دهد. از این رو این موضوع حل نشده و حتی تا دوران بزرگسالی نیز ادامه می‌یابد. از این هم والدین و هم فرزندان باید از این موارد مطلع شده و با کمک یکدیگر بر آن غلبه کنند. همچنین کمک گرفتن از مشاور نیز می‌تواند در این مورد بسیار موثر باشد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اشتباهات تربیتی والدین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

رفتار اشتباه والدین با فرزندان

همه افراد دچار اشتباهاتی می‌شوند. این در مورد والدین نیز صادق بوده و گاهی این خطاها در مورد فرزندان رخ می‌دهد. اشتباهات تربیتی والدین شامل طیف وسیعی از رفتارها و واکنش هاست که حتی گاهی والدین نیز از بروز آنها آگاه نیستند. والدین باید این موضوع را در نظر داشته باشند با توجه به تغییر شرایط و نیازهای فرزندان، آنان نیز باید خود را با این تغییرات وقف داده و با توجه به آنها عمل کنند. همچنین نباید از وابستگی فرزندان نسبت به خود سواستفاده کرده و هر رفتاری با آنان داشته باشند. قطعا والدین همواره به دنبال رشد و پیشرفت فرزندان خود هستند؛ اما گاهی به دلیل ناآگاهی مشکلات دیگری را برای آنان ایجاد می‌کنند. برای آشنایی با نشانه های والدین سهل گیر کلیک کنید.

انواع اشتباهات تربیتی والدین در مورد کودکان

انواع اشتباهات تربیتی والدین

به طور کلی رفتارهای اشتباه نسبی بوده وشاید به نظر فردی اصلا غلط به نظر نرسند. همچنین اشتباهات نیز از خانواده ای به خانواده دیگر متفاوت هستند. از این رو به توضیح برخی از اشتباهات تربیتی والدین در بین بیشتر خانواده ها رایج هستند؛ می‌پردازیم. برای اطلاع از نحوه وقت گذاشتن برای فرزند کلیک کنید.

◀تنبیه بدنی

یکی از اصلی ترین اشتباهات تربیتی والدین ، تنبیه بدنی فرزندان شان است. اینکار نه تنها احتمال انجام دوباره رفتار اشتباه را کاهش نمی‌دهد؛ بلکه پیامدهای بسیار زیادی نیز خواهد داشت. در واقع کودک نیز از این رفتار تقلید کرده و در مقابل دیگران آن را نشان می‌دهد.

◀فاجعه سازی | اشتباهات تربیتی والدین

برخی از والدین از کاه، کوه می‌سازند. در واقع به قدری اشتباهات فرزند خود را بزرگ می‌کنند که، او دیگر اعتماد به نفس خود را از دست داده و همچنین احساس گناه و عذاب وجدان زیادی نیز می‌کند.

◀انتظارات غیرواقع بینانه

داشتن انتظارات غیرواقع بینانه و بیش از حد نیز از اشتباهات تربیتی والدین است. والدینی که در سنین کم فشار زیادی را از نظر روانی و تحصیلی به فرزندان خود وارد می‌کنند؛ در حال انجام اینکار هستند. برای مثال آنان فرزندان را به طور همزمان در چندین کلاس ثبت نام کرده و انتظار دارند که در همه آنها موفق شوند. این رفتار به کمالگرایی فرزندان نیز منجر می‌شود. برای آشنایی با نشانه های والدین کمال طلب کلیک کنید.

◀تهدید | اشتباهات تربیتی والدین

یکی دیگر از اشتباهات تربیتی والدین، تهدید کردن فرزندان است. چنین والدینی برای اینکه فرزند را مجبور کنند تا به حرف هایشان گوش دهد؛ او را تهدید کرده و برای او خط و نشان می‌کشند. با اینکار هیجانات و جسارت فرزند سرکوب شده و او ترسو می‌شود.

◀کنترلگری

کنترل کردن بیش از حد فرزندان نیز پیامدهای زیادی برای آنان دارد. آنان به طور کامل استقلال را از فرزند خود گرفته و انتظار دارند که فرزند برای انجام هرکاری به آنان وابسته باشد. به این نوع از والدین، والدین هلکوپتری نیز گفته می‌شود.

◀دوست نداشتن کودک | اشتباهات تربیتی والدین

والدینی که به فرندان خود احساس دوست نداشتنی بودن و ناکافی بودن را می‌دهند نیز در حال انجام اشتباه بزرگی هستند. در واقع کودکان در ابتدا نیازمند دریافت این حس از طرف والدین خود هستند. این از اشتباهات تربیتی والدین بوده که فرزندان را بسیار آسیب پذیر می‌کند.

◀نادیده گرفتن کودک

همانطور که به آن اشاره شد؛ کودکان نیازمند توجه و دیدن شده توسط والدین خود هستند. باید به اندازه کافی به آنها توجه نشان داد و آنان را جدی گرفت. اشتباهات تربیتی والدین ، آنان را از انجام چنین کاری بازداشته و مسائل مختلفی برای آنان ایجاد می‌کند.

◀بی مسئولیتی والدین

فراموش نکنید که زمانی که بچه دار می‌شوید؛ باید مسئولیت کامل او را به عهده بگیرید. در واقع انجام کارهای او برعهده شما بوده و نباید آن را به فرد دیگری محول کنید. و یا نباید رفتار شما به گونه ای باشد که در حال لطف کردن به کودک هستید. بی مسئولیتی و از زیر این امر در رفتن از دیگر اشتباهات تربیتی والدین است.

◀تشخیص اشتباه

همچنین والدین به عنوان افرادی که تجربه بیشتری در زندگی دارند؛ وظیفه دارند تا مشکلات را به درستی تشخیص دهند. اما گاهی از عهده آن برنیامده و از این رو در حل کردن آن نیز دچار اشتباه می‌شوند. اما این می‌تواند آسیب های بدی را به فرزندان آنها وارد کند.

◀برچسب زدن به کودک

از دیگر اشتباهات تربیتی والدین می‌توان به برچسب زدن به کودک اشاره کرد. والدینی که به کودک خود لقب داده و یا به او برچسب هایی مانند لوس، تنبل، باز این رفتار رو کردی و… را می‌زنند؛ به کودک خود اجازه داده تا بارها بارها چنین رفتارهایی را تکرار کنند. چرا که آنان می‌پذیرند که این بخشی از شخصیت آنهاست. برای اطلاع از تاثیرات ایراد گرفتن از کودک کلیک کنید.

◀گوش ندادن به مسائل کودک

گوش دادن نیز یکی دیگر از مهارت های لازم در والدگری است که بسیاری از والدین آن را بلد نیستند. پدر و مادر باید بتوانند تا به حرف های فرزند خود گوش داده و او را راهنمایی کنند. در واقع برای کمک کردن به فرزند در ابتدا باید به او گوش داد. گوش ندادن به حرف های فرزند نیز از اشتباهات تربیتی والدین می‌باشد.

اشتباهات تربیتی والدین در مورد نوجوان

اشتباهات تربیتی والدین در مورد نوجوان

اشتباهات تربیتی والدین حتی گاهی تا سنین نوجوانی نیز همراه افراد است. در واقع والدینی که با کودک رفتار درستی نباشند؛ با نوجوان نیز نمی‌توانند به خوبی رفتار نمایند. برخی از انواع رفتار اشتباه والدین با فرزندان در سن نوجوانی شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی بیشتر با نیازهای نوجوان کلیک کنید.

حق استفاده از تلفن همراه از سنین پایین

انواع رفتار اشتباه والدین با فرزندان

اشتباهات تربیتی والدین و نوجوانان

شکاف نسلی و نشناختن دنیای نوجوان

تمرکز بر مسائل پیش پا افتاده

احترام نداشتن به حریم خصوصی نوجوان

تمرکز بیش از حد بر وضعیت درسی او

تناقض های رفتاری والدین

مشارکت ندادن نوجوان در تصمیم گیری ها

عدم دوستی با نوجوان

آماده نکردن فرزند برای دوران نوجوانی

برای جلوگیری از بروز اشتباهات تربیتی والدین چه باید کرد؟

بهترین و موثرترین راه برای جلوگیری و یا متوقف کردن اشتباهات تربیتی والدین، کمک گرفتن از مشاور است. زمانی که والدین حتی قبل از بچه دار شدن بتوانند نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و همچنین کیفیت سلامت روان خود را بالا ببرند؛ ارتباط موثرتری با فرزند خود خواهند داشت و همچنین از بروز پیامدهای احتمالی نیز پیشگری می‌کنند. این موضوع نیازمند همکاری والدین با یکدیگر و حتی با فرزندان است. برای اطلاع از اصول تربیت کودک کلیک کنید.

سخن پایانی

به طور کلی هیچ روش تربیتی بی خطا نیست. طبیعی است که والدین گاهی دچار اشتباهاتی در مورد فرزند خود شوند. اما نباید اجازه دهند تا این موضوعات بر آینده فرزند تاثیر منفی بگذارد. همچنین والدین می‌توانند اطلاعات خود را در این زمینه با کمک مشاور بالا برده و در مورد روش های تربیتی نیز انعطاف پذیر باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اشتباهات والدین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره