اختلالات جنسیاختلالات روانی

ترس از دخول یا واژینیسموس | علائم و درمان واژینیسموس

ترس از دخول یا واژینیسموس یکی از شایع ترین اختلالات جنسی در خانم هاست. بسیاری از بانوان حتی بعد از ازدواج هم تجربه رابطه جنسی را ندارند؛ این موضوع به دلایل مختلفی مثل سابقه ازارجنسی، باورهای اشتباه درمورد س.ک.س، بیماری های جسمانی و… اتفاق می افتد. آیا همسر شما همیشه از رابطه جنسی اجتناب می کند؟ یا هنگام رابطه درد زیادی را تجربه می کند؟

رابطه برای بعضی از بانوان همیشه با لذت همراه نیست. آن‌ها ممکن است حین رابطه یا هنگام دخول درد زیادی را تحمل کنند. اما به دلیل باورهای غلط هرگز موضوع را با همسر خود مطرح نکنند. ترس از دخول ممکن است همیشه جنبه روانی نداشته باشد و گاهی به دلیل مشکلات جسمانی اتفاق بیافتد. مثل بیماری های اندرومتریوز یا دیس پارونیا. اما برای برخی حتی فکر کردن به رابطه جنسی استرس زاست. خوشبختانه ترس از دخول کاملا قابل درمان است. برای دریافت خدمات مشاوره جنسی کلیک کنید.

ترس از دخول

معمولا فرد تا اولین تجربه دخول یا حتی خودارضایی متوجه مشکل ترس از دخول یا واژینیسموس نمی‌شود. ترس و نداشتن اطلاعات در اولین رابطه امری طبیعی است. اما در اختلال ترس از دخول ما شاهد تداوم این اضطراب در همه موقعیت ها هستیم. این اختلال می‌تواند فشار روانی زیادی را به خود فرد و همسرش وارد کند؛ اما باهمدلی و کمک گرفتن از یک متخصص می‌توان از این چالش گذر کرد.

علائم و نشانه های ترس از دخول

نشانه های ترس از دخول به صورت واضح قبل یا حین رابطه تظاهر کرده و رابطه زناشویی را به خطر می‌اندازد. بسیاری از خانم هایی که دچار این اختلال هستند از علل و زمان ابتلا به آن بی اطلاع اند و بعد از ازدواج متوجه این مشکل می‌شوند. در اغلب موارد تلاش همسر بی فایده مانده و ترس خانم نه تنها کمتر نمی شود بلکه ارتباط آن ها را بیشتر به چالش می‌کشد. در ادامه رایج ترین نشانه های واژینیسموس را آورده ایم. در صورت بروز این نشانه ها حتما باید از خدمات مشاوره روانشناختی و زوج درمانی استفاده نمایید.

?استرس و پانیک

استرس زیاد قبل، حین و بعد از رابطه جنسی عمده ترین نشانه واژینیسموس است. این اضطراب گاهی به حدی زیاد می شود که فرد دچار حملات پنیک، تنگی نفس و تپش قلب می شود. گاهی زنان برای کنترل این علائم از داروهای ارام بخش استفاده می کند که خود موجب احساس خواب الودگی و شل شدن عضلات می شود. در چنین شرایطی فرد هوشیاری کافی برای رابطه ی جنسی را ندارد.

?انقباض عضلات

در حین دخول عضلات بخش یک سوم خارجی واژن به طور غیر ارادی منقبض و همراه آن عضلات لگن و حتی ران ها هم دچار انقباض می شوند. دراین موقعیت ممکن است بدن در بعضی نواحی دچار ریفلکس های عصبی شود.

?وحشت و ترس

عرق کرن، بالارفتن ریتم تنفس و سرگیجه به دلیل ترس از دخول در حین رابطه کاملا طبیعی است. گاهی این ترس به حدی می‌رسد که فرد حتی از دیدن فیلم های پورن یا صحبت کردن در مورد این موضوع هم دچار ترس می‌شود.

?بروز اختلالات دیگر

معمولا ترس از دخول باعث پدیدایی اختلالات دیگری هم برای خود فرد و همسر او خواهد شد. مشکلاتی مانند زودانزالی، انورگاسمیا، اعتیاد به خود ارضایی و… از ین قبیل مشکلات هستند. ترس این افراد فقط محدود به رابطه جنسی یا دخول نمی شود؛ بلکه در هنگام معاینه زنان، خوداضایی و هنگام گذاشتن تامپون نیز این درد حس می‌شود.

انواع واژینیسموس

واژینسموس دو نوع اولیه و ثانویه دارد. نوع اولیه از شروع اولین رابطه جنسی وجود دارد و نوع ثانویه بعد از مدتی از شروع زندگی جنسی فرد به دلیل یک اتفاق یا حتی عمل جراحی و مصرف داروهایی خاص به وجود می‌آید.

?علل ترس از دخول اولیه

در برخی فرهنگ ها به دلیل تابوهایی که در مورد رابطه جنسی وجود دارد؛ بسیاری را حتی بعد از ازدواج از رابطه‌جنسی منزجر می کند. بعضی احساس گناه می کنند و فقط به دلیل فشار همسر تن به رابطه می‌دهند.

سابقه آزار جنسی در کودکی نیز از دیگر دلایل ترس از رابطه است. این افراد حتی با گذر زمان و ازدواج، در رابطه با همسر خود نیز احساس قربانی بودن دارند. بیماری هایی مثل اختلالات روانی یا اندومتریوز و مصرف داروها به طورمستقیم و غیرمستقیم می تواند باعث ترس از دخول شود.

گاهی به دلیل ترس از بیماری های مقاربتی و بارداری های ناخواسته فرد از رابطه‌جنسی یا دخول دوری می کند.

?علل ترس از دخول ثانویه

در این شرایط فرد زندگی جنسی عادی داشته و بعد از یک اتفاق خاص دیگر نمی‌تواند رابطه‌جنسی عادی داشته باشد. مثل سابقه سقط جنین یا عمل های زیبایی ناحیه تناسلی دیگر فرد میل جنسی سابق را ندارد و دچار ترس از دخول می شود.

تشخیص ترس از دخول

برای تشخیص ترس از دخول در بانوان عوامل زیادی دخیل است. سوالات زیادی باید پاسخ داده شود مثل آیا فرد در همه روابط خود این ترس را تجربه می کند یا در خودارضایی مشکلی ندارد؟ ترس او فقط  نسبت به همسرش است یا در روابط قبلی خود نیز ترس از دخول را تجربه کرده است؟

سابقه خانوادگی در این مورد نقش مهمی دارد. برای مثال ابتلای مادر یا اقوام نزدیک فرد به این اختلال در باور فرد در مورد رابطه‌جنسی تاثیر دارد. همچنین ترس از دخول ممکن است به دلیل زشت انگاری (احساس تنفر نسبت به بدن خود)، اختلال اضطراب فراگیر، ترس از جنس مخالف یا ترس از لمس شدن یا لمس کردن دیگران به وجود آید. اگر علائم در هر رابطه‌جنسی بیشتر از 6 ماه به طول بیانجامد و هیچ توجیه دیگری برای آن‌ها نباشد؛ فرد تشخیص ترس از دخول یا واژینسموس می‌گیرد.

باورهای غلط در مورد ترس از دخول

“من به دلیل کوچکی واژن نمی توانم رابطه‌جنسی داشته باشم”. این یک باور اشتباه در مورد ترس از  دخول است. در بسیاری از موارد فرد هیچ مشکل جسمانی ندارد و کاملا از واژن طبیعی برخورددار است.

“پرده‌بکارت من کاملا بسته است به همین دلیل دخول اتفاق نمی افتد”. این یک اختلال جسمی خیلی نادر است که اگر وجود داشته باشد باید قبل از سن بلوغ رفع شود، چرا که در عادت ماهانه نیز اختلال ایجاد می‌کند.

راه های درمان ترس از دخول

ترس از دخول در زندگی مشترک می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد؛ پس بهتر است بعد از گرفتن تشخیص حتما برای درمان اقدام کنید.

برای درمان این اختلال با مراجعه به یک روانشناس یا سکستراپیست می‌توانید تمرین هایی داشته باشید که این مشکل را برای همیشه رفع خواهد کرد. با کمک خودارضایی و روش آیینه ای می توانید ابتدا با خود احساس راحتی کنید. می توانید با مشورت همسر خود مدتی رابطه‌جنسی را غدقن کنید یا آن را فقط محدود به پیش نوازی کنید تا فشار ذهنی شما کاهش یابد.

سپس میتوانید با ابزارهای کوچک‌تر تمرین داشته باشید و مرحله به مرحله پیش بروید. از ورزش برای تقویت عضلات کف لگن (مثل تمرینات کگل) غافل نشوید. از صحبت کردن در مورد احساسات و ترس های خود با همسرتان نترسید.

در مورد رابطه‌جنسی صحبت کنید و از لحاظ ذهنی خود را برای آن اماده کنید. معاشقه و پیش نوازی قبل از رابطه را طولانی‌تر کنید و رابطه را فقط محدود به دخول نکنید.

با پیدا کردن نقاط حساس بدن خود و همسرتان، ارگاسم را با روش های دیگر تجربه کنید.در مورد رابطه‌جنسی بیشتر مطالعه داشته باشید و سعی کنید باورهای غلط خود را اصلاح کنید در این مسیر می‌توانید از یک روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید.

سخن پایانی

قدم اول برای حل واژینیسموس ، ریشه یابی دلیل آن است. با این کار می توانید سریع تر راه درمان را پیدا کنید. در این راه به همدلی همسر خود و کمک یک متخصص نیاز دارید. در موارد خیلی نادر ممکن است برای درمان واژینیسموس از عمل جراحی استفاده شود. می توانید در ابتدا با مراجعه به یک متخصص زنان از سلامت جسمی خود مطمئن شوید و سپس درمان‌های روان شناختی را شروع کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه واژینیسموس یا ترس از دخول می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

سوالات متدوال

واژینیسموس یا ترس از دخول چیست؟

انقباض غیرارادی عضلات کف لگن و احساس درد در موقیت های مختلف باعث ترس از دخول می شود.

ایا ترس از دخول قابل درمان است؟

بله با کمک یک متخصص و انجام تمرینات کاملا قابل درمان است.

علت ترس ازدخول چیست؟

این اختلال به دلایل مختلف می تواند در برهه های مختلف زندگی اتفاق بی افتد که در مقاله به طور مفصل توضیح داده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره