اختلالات جنسیاختلالات روانی

اختلال تماشاگری جنسی یا چشم چرانی | علائم و درمان

اختلال تماشاگری جنسی یا چشم چرانی یکی از رفتارهایی است که امروزه شاهد آن هستیم. از تاثیر ان روی روابط زناشویی و سلامت روان نمی توان غافل شد. اما معمولا کنترل آن کار دشواری است. علل مختلفی برای پدیدایی ان وجود دارد که در این مقاله به طور مفصل درمورد ان توضیح داده ایم. گاهی افراد آن را به صورت یک اتفاق عادی تلقی می کنند. اما معمولا از عواقبی که می تواند برای قربانیان داشته باشد بی اطلاع اند. می توانید با دقت به نشانه های این اختلال از از خودتان مراقبت کرده یا حتی به انها برای درمان کمک کنید.

اختلال تماشاگری جنسی

تماشاگری جنسی یا چشم چرانی، یکی ازانواع پارافیلیا هاست که به معنای احساس اجبار در تماشاگری و دید زدن اندام های خصوصی یا به طور کلی نگاه کردن به مردم است. این دسته از افراد معمولا در اطراف مدارس، توالت های عمومی، سواحل و مکان هایی مشابه پرسه می زنند یا درحال عکس گرفتن و فیلمبرداری هستند.

این اختلال در مردان شایع تر است. افراد دچار اختلال تماشاگری جنسی حتی ممکن است از نگاه کردن به رابطه جنسی دیگران یا تماشای ان‌ها درحین عوض کردن لباس لذت ببرند و برانگیخته شوند. برخی از آن‌ها با این اختلال فقط از همین طریق ارگاسم را تجربه می کنند و به اوج لذت جنسی می رسند.

در بعضی موارد دیده شده این افراد درحین تماشاگری لباس خود را در می‌آورند ودیگران را مجبور به نگاه کردن می کنند. تماشاگری جنسی و عورت نمایی یکی از شایع ترین انواع پارافیلیا است.

تشخیص ونشانه های تماشاگری جنسی

برای همه ما ممکن است که پیش بیاید به طور ناخوداگاه به اطرافیان خود نگاه کنیم اما این رفتار تا زمانی که برای خود و دیگران مشکلی ایجاد نکنیم اختلال محسوب نمی شود. تماشاگری جنسی چیزی بیشتر از چشم چرانی است و ابعاد وعواقب گسترده تری دارد.

این دسته از افراد این کار را به صورت وسواس گونه انجام داده و تمام لذت جنسی شان به این رفتار معطوف می شود. انجام وسواس گونه بدین معنی است که اگر فرد این کار را انجام ندهد اضطراب و ناامیدی را تجربه می کند. اما بعد از انجام آن احساس گناه دارد (این اختلال جزو اختلالات طیف وسواس فکری عملی دسته بندی نمی شود).

اگر فرد حداقل 6 ماه بدون وقفه این عمل را انجام دهد به این اختلال مبتلاست. انجام مکرر این رفتار ممکن است زندگی کاری و شخصی فرد را دچار اختلال کند که دراین صورت حتما باید دنبال راهی برای درمان بود.

این اختلال در افراد زیر 18 سال تشخیص داده نمی شود و معمولا در افراد بزرگسال اتفاق می افتد. میل جنسی زیاد می‌تواند یکی از دلالیل بروز تماشاگری جنسی باشد.

علل ایجاد اختلال تماشاگری جنسی

شمار زیادی از مبتلایان به این اختلال در گذشته از قربانیان تجاوز جنسی بوده یا سابقه اعتیاد به پورن داشته اند. و احتمالا در کودکی شاهد رابطه جنسی والدین یا نزدیکان خود بوده اند. طبیعی است که این افراد مشکل خود را انکار کرده و از بازگوکردن آن حراس دارند.

در بیشتر موارد چون این اختلال جرم محسوب می شود، خودشان برای درمان مراجعه نمی‌کنند. مشکل اضطراب فراگیر در شکل گیری این اختلال بسیار موثر است؛ چراکه این افراد برای رهایی از فشار و فرار کردن ان به انجام این عمل میپردازند. پس بهتر است در قدم اول به درمان مشکلات همزمان با تماشاگری جنسی اقدام کنند. سایر علل ایجاد کننده تماشاگری جنسی در ادامه شرح داده‌ایم.

نقش خانواده وهمسالان در چشم چرانی

اگر بخواهیم این مشکل را از منظر دیدگاه های روانشناسی بنگریم با چند نظریه مختلف روبه رو می شویم.

به طور مثال از نظر رفتارگرایی کودکان به دلیل مشاهده اطرافیان رفتارها و گاها انحرافات را می اموزند. پس در اینجا با نقش تعیین کننده خانواده ها روبه روهستیم.

از دیدگاه روانکاوی تجارب دوران کودکی ممکن است این تمایل را در ما شکل دهد. مصرف مواد مخدر، اختلالات روانی یا شخصیتی همگی ممکن است در ایجاد این مشکل موثر باشند. گاهی فشار همسالان و دوستان موجب شکل گیری این رفتار می شود. به همین دلیل مهم است که در انتخاب معاشرین دقت کنیم.

تماشاگری جنسی معمولا از سن کودکی شروع می شود ممکن است خانواده ها به طور ناخواسته این عمل را تشدید کنند.

نارضایتی از رابطه با همسر

تماشاگری جنسی گاهی در افراد متاهل اتفاق می افتد که این می تواند نشانه ای برای نارضایتی جنسی فرد باشد. در چنین شرایطی بهتر است فرد با همسر خود برای درمان اقدام کند.

تماشاگری جنسی گاهی بیشتر از یک فانتزی جنسی است و فرد نمی تواند ان را با همسر خود تجربه کند.

قربانی بودن

از طرف دیگر قربانیان تماشاگری جنسی معمولا کودکان زیر سن قانونی هستند که آسیبی این رفتار ممکن است تا مدت ها همراه انها باشد و آن ها را دچار اضطراب اجتماعی کند. به طور مثال کودکی که در مسیر خانه تا مدرسه شاهد تماشاگری جنسی است ممکن است بعد از مدتی از تمام مسائلی که برای او یادآور مدرسه باشد اجتناب کند. والدین بهتر است در این شرایط توضیح مختصری به فرزند خود بدهند و برای طلاعات بیشتر به یک روانشناس کودک مراجعه کنند.

به او اطمینان بدهند که جای او امن است از او مراقبت خواهند کرد و کودک مقصر نیست. توصیه می شود در مواجه با چنین افرادی در مکان های شلوغ از دیگران کمک بخواهید وحتما با مراجع قانونی تماس بگیرید.

راه های درمان تماشاگری جنسی

برای تماشاگری جنسی هنوز هیچ درمان قطعی وجود ندارد. اما درمان دارویی همراه با مشاوره و روان درمانی قطعا موثر خواهد بود. این افراد معمولا به دنبال درمان نیستند. چرا که آن ها خود را بیمار نمی دانند.

شرطی سازی اجتنابی، درمان های شناختی رفتاری، کاهش سائق های جنسی، رواندرمانی پویشی و … میتوانند از روش‌های موثر درمانی این اختلال باشند.

ممکن است برای درمان اختلال تماشاگری جنسی از داروهای ضد افسردگی مثل فلوکستین استفاده شود که برای دارو درمانی باید به روانپزشک مراجعه کنید.

گروه درمانی و حمایت خانواده می تواند بیشتر از قبل کمک کننده باشد.در طول درمان می توانید از یک متخصص سکستراپیست نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متدوال

تماشاگری جنسی چه زمانی اختلال محسوب می شود؟

زمانی که برای فرد و دیگران ایجاد مشکل کند

درمان تماشاگری جنسی چیست؟

ترکیب دارودرمانی و روان درمانی میتواند موثر باشد در مورد روش های دیگر در مقاله به طور مفصل توضیح داده ایم

در مواجه با تماشاگری جنسی باید چه کرد؟

با مراجع قضایی تماس بگیرید و دیگران را مطلع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره