اختلالات روانیسایر اختلالات روانی

اختلالات عصبی شناختی | 3 دسته اختلالات عصبی شناختی

‌اختلالات عصبی شناختی دسته ای از اختلالات روانی است که به طور کلی بر یادگیری، حافظه، درک، تمرکز و حل مساله تاثیر دارد. این اختلال شامل دلیریوم، خفیف و عمده است. در دسته عمده بیماری ها با شدت بالاتری بروز پیدا می‌کند. این دسته شامل بروز بیماری هایی مانند آلزایمر، پارکینسون و … می‌شود.

اختلالات عصبی شناختی نشانه هایی مانند عدم توانایی در انجام فعالیت های روزمره، سر درد، سرگیجه، گیجی، اضطراب و … دارد. این اختلال به دلیل اختلال در مغز و قرار گیری در معرض مواد شیمیایی مانند جیوه و سرب به وجود می‌آید. ضربه های مغزی، لخته شدن خون، مننژیت و … همگی دلیل به وجود آمدن این اختلال است. در این مقاله به طور کلی راجع به اختلالات عصبی شناختی صحبت شده است.

اختلالات عصبی شناختی

"</p

اختلالات عصبی شناختی منجر به اختلال در عملکرد ذهنی فرد می‌شود. این اختلالات معمولا در بزرگسالان و سالمندان رخ می‌دهد. اما این طور نیست که بر افراد جوان تاثیر نگذارد. کاهش عملکردهای ذهنی ممکن است باعث اختلالاتی شود که در ادامه اشاره کرده ایم.

✅ مشکل در حافظه

✅ مشکل در درک زبان

✅تغییر در حافظه

✅ مشکل در انجانم فعالیت های روزمره

علائمی که در بالا اشاره شده است. به دلیل اختلالات عصبی شناختی بروز می‌کند. و تخریب عصبی منجر به این بیماری ها شده است. از جمله بیماری هایی که منجر به تخریب عصبی می‌شود، عبارتند از: بیماری آلزایمر، زوال عقل، نورودژنراتیو، ضربه مغزی، مصرف مواد. با مرور زمان نشانه ها شدید تر می‌شود. در برخی موارد اختلالات‌عصبی شناختی به صورت موقتی است و می‌تواند به مرور بهبود پیدا کند.

بیماری های مرتبط با اختلالات عصبی‌شناختی

اختلالات عصبی شناختی بیماری های مرتبطی دارد. این بیماری ها بر اثر اختلالاتی وجود می‌آید. که بر حافظه، یادگیری، مشکل در فعالیت های روزانه و … تاثیر گذار است. در این بخش از مقاله، بیماری های مرتبط با اختلالاتعصبی شناختی را نام برده ایم.

? زوال عقل

? بیماری هانتیگتون

?آسیب مغزی

? بیماری پارکینسون

? بیماری پریون

?اختلالات شناختی مرتبط با ایدز

? انحطاط پیشانی گیجگاهی

انواع اختلالات عصبی شناختی

اختلالات عصبی شناختی به 3 دسته تقسیم می‌شود. دلیریوم، اختلالات‌عصبی شناختی خفیف و اختلالات‌عصبی شناختی عمده. در ادامه راجع به انواع اختلالات‌عصبی شناختی توضیح داده ایم.

? دلیریوم

اولین دسته اختلالات عصبی شناختی، دلیریوم است. دلیریوم یا روان آشفتگی به معنای منحرف شدن از خط یا هنجار در شناخت، رفتار و ادراک است. اصلی ترین مشخصه روان آشفتگی، تخریب هوشیاری و تیرگی است. این تخریبات معمولا با اختلال در اعمال کلی ظاهر می‌شود. این نوع اختلال عصبی شناختی، شروع ناگهانی و حاد دارد. و هم چنین سیر نوسانی و کوتاه دارد. اما با حذف عوامل، بهبود با سرعت تر اتفاق می‌افتد. از نشانه های دلیریوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

▪ حرکات موزون

▪ لرزش

▪بی اختیاری ادرار

▪ ناهماهنگی حرکتی

▪ گفتار بی سر و ته

▪هذیان

▪ توهم

? اختلالات عصبی‌شناختی خفیف

اختلالات عصبی شناختی خفیف به معنای افت در یک زمینه شناختی است. اما شدت افت در این نوع کمتر از نوع عمده است. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، توانایی انجام کارهایی که قبلا به راحتی انجام می‌دادند، ندارند. حتی برای استقلال احتمالا تلاش های بیشتری را به کار می‌برند. به طور کلی افردی که به این اختلال مبتلا هستند، در یکی از زمینه های شناختی که شامل یادگیری، حافظه، زبان و … می‌شود، دچار مشکل می‌شوند.

? اختلالات عصبی شناختی عمده

از دیگر انواع اختلالات عصبی شناختی، عمده است. در این اختلال فرد در یکی از زمینه های شناختی دچار افت بسیار شدید می‌شود. فرد به طور کامل اختلال خود را از دست می‌دهد. در زمنیه هایی که قبلا فعال بودند، توانایی خود را به طور کامل از دست می‌دهند. حتی توانایی یادگیری موضوعات جدید را ندارند.

در اختلالات عصبی شناختی عمده فرد دچار بیماری هایی مانند پارکینسون، آلزایمر، عفونت HIV، مصرف دارو و مواد، بیماری عروقی و … می‌شود.

علائم اختلالات عصبی شناختی

بسته به نوع اختلالات عصبی شناختی، علائم نیز متفاوت می‌باشد. اما هنگامی که فرد دچار تخریب عصبی و مغزی می‌شود، از خود علائمی را بروز می‌دهد که در ادامه اشاره کرده ایم.

? اضطراب

? گیجی

?سردرد

? از دست دادن حافظه

? عدم توانایی در تمرکز

?تغییر در بینایی

? مشکل در راه رفتن

?مشکل در تعادل

? عدم توانایی در انجام فعالیت های روزانه

علت اختلالات عصبی شناختی

علت اختلالات عصبی شناختی ناشی از بیماری ها یا ضربه های مغزی است. در این بخش از مقاله راجع به علت اختلالات‌عصبی شناختی توضیح داده ایم.

✅ ضربه مغزی

✅ قرار گیری در معرض مواد مسموم کننده

✅عدم تعادل شیمیایی مغز و دستگاه عصبی مرکزی

✅ آسیب به بافت مغز به صورت مستقیم و غیر مستقیم

✅ لخته شدن خون

✅مننژیت

✅ سپتی سمی

✅ مصرف مواد مخدر

✅کمبود ویتامین

✅ مصرف الکل

آسیب های اختلالات عصبی شناختی

"آسیب

اختلالات عصبی شناختی منجر به ایجاد آسیب هایی می‌شود. که در عملکردهای مختلف نقش دارد. در این بخش مقاله راجع به آسیب های اختلالات‌عصبی شناختی اشاره کرده ایم.

✔ نقص سیالی کلامی

✔ نقص حافظه

✔نقص در پردازش اطلاعات

✔ نقص در توجه و تمرکز

✔ نقص در عملکردهای اجرایی

✔نقص در مهارت های ادراک بصری

✔ نقص در هوش کلی

✔ شخصیت و مود

✔دمانس عروقی

✔ زوال عقل ناشی از ایدز

✔ زوال عقل ناشی از مصرف مواد و الکل

✔زوال عقل ناشی از آسیب مغری تروماتیک

✔ بیماری پیک

✔ دمانس عروقی

✔هانتیگتون

✔ زوال عقل جسم لوی

عوامل خطر اختلالات عصبی شناختی

بروز اختلالات عصبی شناختی بستگی به سبک زندگی و رعایت اصول مناسب است. کار در موقعیت های شغلی که با فلزات سنگین سر و کار دارد، میزان ابتلا به این اختلال را افزایش می‌دهد. فلزات سنگین شامل جیوه و سرب می‌شود. این فلزات به مرور زمان باعث آسیب به سیستم عصبی می‌شود.

درمان اختلالات عصبی شناختی

درمان اختلالات عصبی شناختی بسته به نوع بیماری متفاوت است. گاهی فرد فقط نیازمند دارو و استراحت است. اما در بیشتر موارد دارو درمانی انجام می‌شود. در ادامه اشاره به نکاتی شده است که باعث کاهش علائم می‌شود.

? داروهای ضد درد

? استراحت و خواب کافی

?مصرف آنتی بیوتیک

? جراحی ترمیم آسیب های مغزی

?کار درمانی جهت بهبود مهارت ها

? فیزیوتراپی

کلام آخر

اختلالات عصبی شناختی درمان هایی مانند کار درمانی و دارو درمانی در کنار استراحت دارد. درمان نیز بسته به نوع بیماری متفاوت است. اما به طور کلی بیشتر بیماری های ناشی از اختلالات عصبی شناختی قابل درمان هستند. هرچقدر زودتر متوجه این اختلال شوید و برای درمان اقدام کنید، روند بهبودی نیز افزایش می‌یابد. برای اطلاعات بیشتر بهتر است از روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات عصبی شناختی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره