اختلالات روانیاضطراب و استرس

اضطراب اجتماعی | 5 روش درمانی اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی در دسته اختلالات اضطرابی قرار می‌گیرد. این نوع اضطراب بخشی از زندگی روزمره فرد که مختص ارتباطات و موقعیت های اجتماعی است را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افراد مبتلا به این نوع اختلال اضطرابی ترس و هراس غیر منطقی دارند. و توانایی غلبه بر این نوع ترس را هم ندارند.

این افراد چند هفته قبل از قرار گرفتن در موقعیت اجتماعی اضطراب و استرس زیادی را تحمل می‌کنند. هم چنین در طول این مدت به افسردگی و عزت نفس پایین دچار می‌شوند. درمان این اختلال نیز به دست روانشناسان و مشاورین متخصص توسط روان درمانی های مختلف صورت می‌گیرد. در این مقاله تمامی جوانب اختلال اضطراب اجتماعی را توضیح داده ایم.

اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی چیست

اضطراب اجتماعی در دسته اختلالات اضطرابی قرار دارد. این اختلال بسیار ناتوان کننده است. و فرد را در بسیاری از فعالیت های اجتماعی باز می‌دارد. حتی در برخی از موارد شدید باعث کاهش کیفیت زندگی می‌شود. افرادی که به نوع شدید این اختلال دچار هستند، حتی مدت های طولانی از خانه خارج نمی‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

در این اختلال اضطرابی گاهی فرد به برخی از موقعیت ها واکنش نشان می‌دهد. این موقعیت ها شامل سخنرانی ها، جمع های بزرگ و … است. اضطراب اجتماعی فراگیر نیز به منزله هراس، نگرانی شدید، مزمن و پایدار فرد در مورد قضاوت دیگران در رابطه با ظاهر و رفتار اوست.

اختلال اضطراب اجتماعی نشانه های جسمانی، روحی و هیجانی دارد که شامل سرخ شدن، لرزش، تعریق، تپش قلب و … می‌شود. برای درمان هرگز به سوی خود درمانی نروید. این نوع اختلال اضطرابی نیازمند درمان توسط روانشناس است. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

نشانه های اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی با نشانه هایی که فرد از خود نشان می‌دهد، قابل تشخیص است. این اختلال باعث کاهش کیفیت زندگی فرد می‌شود. در این بخش مقاله به نشانه های این اختلال اضطرابی اشاره کرده ایم.

✅ فرد از قضاوت در جمع هراس دارد

✅ از ملاقات با افراد غریبه هراس دارد

✅هنگام غذا خوردن نگران نگاه دیگران است

✅ هنگام قرار گیری در موقعیت های اجتماعی بسیار اضطراب می‌گیرد

✅ معمولا بیش از 6 ماه این ترس دائمی همراه آنهاست

✅عملکرد اجتماعی، تحصیلی و شغلی این افراد مختل می‌شود

✅ ترس این افراد غیر منطقی است

✅ از شرمندگی می‌ترسد

✅سخنرانی نمی‌کند

✅ حالت تهوع

✅ سرخ شدن

✅لرزش

✅ افزایش ضربان قلب

✅خالی شدن ذهن

✅ صحبت آرام

✅عدم برقراری ارتباط چشمی

علل اضطراب اجتماعی

علل اضطراب اجتماعی به طور قطعی مشخص نیست. اما با بررسی های انجام شده، به قسمت آمیگدال مغز اشاره دارد. آمیگدال مسئول بخش مرکزی مغز است که واکنشات مربوط به ترس را مدیریت می‌کند. این اضطراب به طور کلی ارثی است. در ادامه به عوامل احتمالی این اختلال اضطرابی اشاره کرده ایم.

? ژنتیک

یکی از علل بروز اضطراب اجتماعی، ژنتیک است. اما تا به امروز مشخص نشده است که چه مقدار از این اختلال ژنتیکی می‌باشد.

? محیط | اضطراب‌اجتماعی

محیط از دیگر عوامل بروز اختلال اضطراب اجتماعی است. شاید این اختلال یک رفتار آموخته شده است. مثلا فرد پس از یک تجربه ناخوشایند اجتماعی این رفتار را آموزش دیده باشد. حتی کودک با تربیت والدین عصبی یا کنترل گر به این اختلال مبتلا می‌شود.

? ساختار مغز

همانطور که گفته شد، یکی از علل اضطراب اجتماعی مربوط به آمیکدال است. آمیگدال قسمتی در مغز است که مسئول کنترل ترس انسان است.

? تجربیات منفی | اضطراب‌اجتماعی

افرادی که در دوران کودکی مورد تمسخر اطرافیان قرار گرفتند، در بزرگسالی بیشتر از بقیه در معرض اختلال اضطراب اجتماعی هستند. این افراد در دوران کودکی مورد توهین و تحقیر قرار گرفته اند.

?ظاهر عجیب

یکی دیگر از علل اضطراب اجتماعی، ظاهر عجیب است. زمانی که فرد مبتلا به لکنت زبان، لرزش بدن یا ظاهر بد باشد، در برخی موارد توان مقابله با موقعیت های اجتماعی را ندارد.

? ویژگی های شخصیتی | اضطراب‌اجتماعی

علل دیگر اضطراب اجتماعی، ویژگی های شخصیتی است. شاید فرد ویژگی شخصیتی آرام، گوشه گیر، خجالتی یا … دارد. که باعث ناتوانی در مواجهه با موقعیت های اجتماعی می‌شود.

درمان اضطراب اجتماعی

درمان اضطراب اجتماعی

درمان اضطراب اجتماعی با شیوه های روان درمانی قابل درمان می‌شود. خوشبحتانه این روش ها نیز بسیار مفید بوده اند. در ادامه روش های درمانی این اضطراب را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رواندرمانی کلیک کنید.

? درمان شناختی رفتاری

یکی از روش های درمان اضطراب اجتماعی، درمان شناختی رفتاری یا CBT است. هدف اصلی این روش درمانی کاهش اضطراب است. با آگاهی به درمانجو کمک می‌شود تا نسبت به اختلال خود بینش پیدا کنند. این روش درمانی به فرد کمک می‌کند تا باور ها و رفتارهای منفی خود را حذف کند.

? تنفس عمیق | اضطراب اجتماعی

تنفس عمیق روش دیگری در درمان اضطراب اجتماعی است. درمانگر به درمانجو کمک می‌کند تا روش های تنفس عمیق را آموزش ببیند. تا در موقعیت هایی که دچار اضطراب می‌شود. از روش تنفس عمیق استفاده کند.

? مواجهه درمانی

در روش مواجهه درمانی، درمانگر با کنترل محیط و آرامش درمانجو، به صورت مجازی یا روش های دیگر مواجهه درمانی فرد را با موقعیت های اجتماعی روبرو می‌کند. تا به مرور از شدت اضطراب آنها کاسته شود.

? گروه درمانی | اضطراب اجتماعی

گروه درمانی یکی از روش های درمانی در کنترل اضطراب اجتماعی است. در این روش درمانی افرادی که مبتلا به اختلال هستند با حضور روان درمانگر در یک اتاق از تجربیات خود سخن می‌گویند و باعث رشد یکدیگر می‌شوند. این روش درمانی باعث کاهش اضطراب و استفاده از راه حل های هم گروهان است.  برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گروه درمانی کلیک کنید.

? دارو درمانی

دارو درمانی حتما باید در کنار روان درمانی باشد. اگر فرد مبتلا به اضطراب اجتماعی با شدت بالایی به این اختلال مبتلا باشد. برای کنترل اضطراب او، از دارو درمانی کمک می‌گیرند.

کلام آخر

اختلال اضطراب اجتماعی یکی از انواع دسته اضطرابی ها است که معمولا عده زیادی از افراد به آن دچار می‌شوند. اما به جای کمک از روانشناس به خود درمانی روی می‌آورند که معمولا پاسخی نمی‌بینند. روش درمانی باید متناسب با نیازهای هر فرد باشد. روانشناس با کمک بررسی ویژگی های فرد و نوع درمان آن، روش مناسبی را برای درمان استفاده می‌کند. بنابراین برای درمان حتما از روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب اجتماعی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره