اختلالات روانیسایر اختلالات روانی

گروه درمانی | انواع گروه درمانی

گروه درمانی نوعی رواندرمانی است. در این روش درمانی یک درمانگر همراه با 6 الی 15 نفر مراجعه کننده، جلسات را تشکیل می‌دهند. همه مراجعه کننده ها باید از یک اختلال رنج ببرند تا در گروه درمانی شرکت کنند. در گروه درمانی به دلیل مداخله همه مراجعین، افراد به کمک یکدیگر می‌روند. و با مشاهده رفتارهای هم گروهی های خود آموزش های مفیدی می‌بینند. گروه درمانی به دلیل 2 نوع مختلفی دارد که شامل عمومی و اختصاصی است. گروه درمانی فواید زیادی دارد که این مقاله توضیح داده ایم. برای اطلاع کامل از گروه درمانی، تمام این مقاله را مطالعه کنید.

گروه درمانی چیست؟

گروه درمانی چیست

یکی از روش های رواندرمانی، درمان گروهی است. در این روش درمانی همه افراد مبتلا به یک اختلال یا بیماری، در کنار یکدیگر درمان می‌شوند. درمان در موقعیت های گروه های فواید زیادی دارد. در این روش درمانی 6 الی 15 نفر همراه با یک روانشناس تحت درمان قرار می‌گیرند. در گروه درمانی افراد زیادی را مشاهده خواهید کرد که از هر کدام درس بزرگی خواهید گرفت. در‌روش گروه درمانی، توسط درمانگر و هم گروهی های خود تشویق خواهید شد که تجربیات مثبت و منفی را به اشتراک بگذارید.

در جنگ جهانی دوم این روش درمانی برای خستگی رزمی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در ابتدای قرن 20 ام نیز آمریکا اولین کشوری بود که از گروه درمانی استفاده کرد. جلسه اول این روش درمانی، اعضای گروه با معرفی خود آغاز می‌کنند. و دلیل حضور خود را در گروه شرح می‌دهند. و جلسات نیز به صورت محرمانه شکل می‌گیرد. اعضای گروه باید به صورت مرتب در کلاس ها شرکت کنند تا درمان به طور کامل صورت بگیرد. در جلسات گروه درمانی، در گروه درمانی برخی از جلسات به صورت بحث و گفتگو و برخی دیگر درمان صورت می‌گیرد.

نحوه اجرای گروه درمانی

به طور معمول گروه درمانی را 6 الی 15 نفر تشکیل می‌دهند. جلسات این روش درمانی معمولا 1 بار در هفته و به مدت 90 تا 120 دقیقه است.  تعداد جلسات گروه درمانی حداقل 1 جلسه است. اما با توجه به شخصیت و اهداف اعضای گروه، تعداد جلسات بیشتر می‌شود. حتی به یک سال هم به طول می‌انجامد.

جلسات گروه درمانی را می‌توان به صورت بسته یا باز برگزار کرد. در جلساتی که به صورت باز تشکیل می‌شود، هر فردی می‌تواند در هر زمانی وارد گروه شود. اما در روش بسته، فقط اعضای گروه می‌توانند در گروه شرکت کنند.

انواع گروه درمانی

گروه درمانی به دو دسته کلی تقسیم می‌شود. که در این بخش از مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

? گروه درمانی عمومی

یکی از روش های گروه درمانی، به صورت گروه درمانی عمومی است. در این شیوه درمانی افراد با مشکلات مختلف می‌توانند در گروه شرکت کنند. به طور کل هدف در این روش، توسعه فردی و رشد است. که همراه با خودشناسی صورت می‌گیرد. شیوه درمانی در این روش با گروه اختصاصی متفاوت است.

? گروه درمانی اختصاصی

دومین نوع این روش درمانی، گروه درمانی اختصاصی است. در گروه درمانی اختصاصی همه اعضای گروه با مشکلات مشابهی روبرو هستند. این گروه ها شامل مورادی است که در ادامه ذکر کرده ایم.

✅ گروه درمانی پانیک

✅ اختلالات طیف وسواس

✅افزایش اعتماد به نفس

✅ اضطراب اجتماعی

✅ ترما

✅روابط بین فردی

✅ افسردگی

✅اضطراب

✅ ترک سیگار

✅لاغری

✅ تناسب اندام

عوامل موثر در گروه درمانی

عوامل موثر در گروه درمانی

گروه درمانی یکی از روش های درمانی است که اصول مشخصی دارد. شرکت در این گروه ها باعث بهبودی شرایط مراجعه کنندگان می‌شود. که در این بخش از مقاله راجع به عوامل موثر در گروه درمانی توضیح داده ایم.

? القای امید

اولین عامل موثر در گروه درمانی، القای امید است. زمانی که افراد در مراحل مختلف درمان قرار می‌گیرند، با مشاهده افرای که مشکلاتی شبیه به این افراد داشته اند. اما بهبود پیدا کرده اند، امیدواری و انگیزه درونشان شکوفا می‌شود.

? تجربه مشترک

اشخاص در گروه درمانی اختصاصی، به دلیل مشکلات مشابه، تجربه های مشترکی نیز داشته اند. در نتیجه گذشته مشترکی داشته اند و در تجربه مشکلات تنها نبوده اند.

? تبادل اطلاعات

تبادل اطلاعات نیز باعث آموزش جدی افراد در گروه درمانی می‌شود.

? نوع دوستی

نوع دوستی نیز یک عامل مهم در گروه درمانی است. اعضای گروه نقاط قوت خود را مطرح می‌کنند، و باعث کمک به سایر اعضای گروه می‌شود. در نتیجه این فعالیت ها باعث تقویت عزت نفس فرد می‌شود.

? بازسازی روابط خانوادگی

در روش گروه درمانی، بازسازی روابط خانوادگی یکی از عوامل موثر است. به دلیل اینکه گروه درمانی شبیه به فضای خانواده است. همه مراجعین از تجربه های دوران کودکی سخن می‌گویند. در این شرایط فرد شروع به بازسازی رفتارهای مخرب خود می‌کند.

? توسعه تکنیک های اجتماعی

همه افرادی که در گروه درمانی شرکت می‌کنند، رفتارهای مناسبی را به کار می‌گیرند. گروه درمانی مکانی امن و حمایتگرانه است. و به اعضای گروه این اجازه را می‌دهد که بدون ترس و استرس، آزمون و خطا کنند.

? رفتار تقلیدی

رفتار تقلیدی نوعی دیگر از عوامل موثر گروه درمانی است. در رفتار تقلیدی، افراد از هم گروهی های خود الگو برداری می‌کنند. یا با مشاهده و تقلید از درمانگر عمل می‌کنند.

? یادگیری بین فردی

همانطور که گفته شد، گروه درمانی عوامل موثری دارد که یکی از این عوامل، یادگیری بین فردی است. اعضای گروه از طریق ارتباط با افراد دیگر گروه، به درک و بینش بیشتری از خود می‌رسند.

? انسجام گروهی

انسجام گروهی یکی از عوامل موثر در گروه درمانی است. در این روش به دلیل اینکه اعضای گروه اهداف مشترکی دارد، به احساس تعلق داشتن و پذیرش می‌رسند.

? تخلیه هیجانی

یکی از عوامل موثر در گروه درمانی، تحلیه هیجانیاست. مراجعه کنندگان احساسات و تجارب را با گروهی از افراد که احساس گناه، درد یا استرس دارند، در میان می‌گذارند.

جلسه گروه درمانی به چه صورت است؟

در گروه درمانی، اتاق بزرگی وجود دارد که صندلی ها به شکل دایره چیده شده اند. تا اعضا بر یکدیگر مشرف باشند. ابتدای هر جلسه نیز با معرفی اعضا آغاز می‌شود. و در اقدام دوم قصد خود از حضور در این جلسه را اعلام می‌کنند.

برای شروع گروه درمانی، روش به دلیل رویکرد درمانگر و خواست مراجعین، متفاوت است. طبق دستور درمانگر اعضا می‌توانند یا به صورت آزادانه رفتار کنند. یا در هر جلسه به شیوه ای پیش روند که درمانجو مهارت جدید کسب کند.

به تدریج اعضای گروه درمانی با یکدیگر دوست می‌شوند و احساس بهتری پیدا می‌کنند. در این روش درمانی ابراز احساسات بدون قضاوت صورت می‌گیرد. و به دلیل حمایت اعضای گروه، به صحبت و بیان مشکلات ترغیب خواهید شد.

فواید گروه درمانی

گروه درمانی از فواید زیادی برخورد دار است. که در این بخش از مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

? در گروه درمانی حمایت و تشویق وجود دارد. مه باعث پیشرفت افراد می‌شود.

? اعضا احساس تنهایی ندارند.

? اعضای گروه درمانی الگوی یکدیگر می‌شوند.

?با مشاهده پیشرفت یکدیگر، امید به زندگی می‌گیرند.

? گروه درمانی برای درمانگر و درمانجو مقرون به صرفه است.

? برای اعضا پناهگاهی امن است.

?اعضا برای کمک به هم، به یکدیگر بازخورد می‌دهند.

? مهارت های ارتباطی افراد افزایش می‌یابد.

? فرصت تعامل با یکدیگر.

کلام آخر

10 عامل موثر در گروه درمانی وجود دارد. که باعث پبشرفت و ترقی فرد می‌شود. در این روش درمانی، افراد به شیوه های مختلفی آموزش می‌بینند. که چگونه مهارت های زندگی را یاد بگیرند. برای آموزش و آگاهی در روش های گروه درمانی، از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رواندرمانی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره