اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

مصرف همزمان شیشه و الکل

مصرف همزمان شیشه و الکل یکی از روش‌های جدید و در حال گسترش استفاده از مواد مخدر است که معمولاً به دلیل کنجکاوی برای تجربه حالات جسمی و روانی مختلف ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه این دو ماده از خانواده‌های دارویی کاملاً متضادی هستند می‌تواند آثار خطرناکی را برای فرد ایجاد نماید و انگیزه فرد را برای ترک کاهش دهد. با در نظر گرفتن این مطلب که مصرف همزمان شیشه و الکل وسوسه مصرف مجدد پس از ترک اعتیاد را افزایش خواهد داد بهتر است از یک روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد کمک بگیرید. همچنین برای دریافت مشاوره آنلاین می‌توانید عضو کانال مشاوره روانشناسی ذهن نو شوید.

 

شیشه و اعتیاد به آن

شیشه یا کریستال نام ماده مخدری است که در سال‌های اخیر استفاده از آن گسترش بسیاری پیدا کرده است. استفاده از شیشه باعث بروز احساس شادی و انرژی در فرد می‌شود که او را برای مصرف مجدد تحریک می‌کند. صحبت کردن بیش‌ازحد، کاهش اشتها و کاهش نیاز به خواب ازجمله نشانه‌هایی هستند که به دنبال مصرف شیشه در فرد دیده می‌شود. با توجه به اینکه شیشه داروی بسیار قوی است که حتی یک‌بار استفاده از آن می‌تواند باعث اعتیاد فرد شود بهتر است برای پیشگیری از اعتیاد به شیشه یا ترک مصرف آن از یک متخصص کمک بگیرید. برای شناخت بیشتر درباره علائم اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

الکل و اعتیاد به آن

الکل یکی از قدیمی‌ترین مخدرهای موجود در جهان است و در اصطلاح به هرگونه نوشیدنی گفته می‌شود که حاوی درصدی از اتانول باشد. مصرف الکل و ورود اتانول به جریان خون با اثرگذاری بر گیرنده‌های مغزی که مسئولیت آرامش و رفع اضطراب را بر عهده دارند باعث خواهد شد تا فرد احساس سرخوشی و شادی کاذبی را تجربه کند؛ درعین‌حال افزایش میزان مصرف و بالا رفتن سطح اتانول در خون می‌تواند مشکلات بسیاری مانند کاهش سطح تعادل، کاهش قدرت تصمیم‌گیری، بیهوشی یا حتی ایست قلبی را به همراه داشته باشد. برای آگاهی بیشتر درباره اعتیاد به الکل کلیک کنید. 

برای دریافت اطلاعات لازم در خصوص اعتیاد به الکل کلیک کنید.

دلایل مصرف همزمان شیشه و الکل

مصرف همزمان مواد اعتیادآور با یکدیگر یا چند مصرفی حالتی از اعتیاد است که در سال‌های اخیر گسترش بسیاری پیدا کرده است. در این میان استفاده از الکل با انواع مخدرها بیش از سایر حالت‌های چند مصرفی رواج دارد و این موضوع را می‌توان تا حدودی در دسترسی‌پذیری نسبتاً بالای الکل دانست. بااین‌حال با توجه به اینکه شیشه و الکل از دو خانواده دارویی کاملاً متضاد هستند و هریک مغز را به فعالیتی کاملاً متفاوت با دیگری وا‌می‌دارند استفاده از آن‌ها در کنار هم می‌تواند آسیب‌های بسیاری ازجمله خطر سکته مغزی را به همراه داشته باشد. بااین‌حال دلایل بسیاری برای این همزمانی در مصرف وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

✅ کنجکاوی

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که برای مصرف همزمان شیشه و الکل وجود دارد این است که نوجوانان و جوانان نسبت به تجربه شرایطی که پس از مصرف این دو ماده برای بدن ایجاد می‌شود کنجکاوی بالایی نشان می‌دهند. بعضی افراد از این دو ماده استفاده می‌کنند اما به هر دلیلی دچار مشکل خاصی نمی‌شوند و بازگو کردن تجربیات آن‌ها برای سایرین باعث افزایش کنجکاوی و تمایل به مصرف در آن‌ها می‌شود.

✅ کسب لذت بیشتر

استفاده همزمان از مخدرهای مختلف میزان اثرگذاری و لذت بخشی استفاده از آن‌ها را افزایش می‌دهد که این خود تبدیل به دلیل و انگیزه‌ای برای مصرف همزمان و مجدد آن‌ها خواهد شد. برای شناخت بیشتر درباره اعتیاد به چند ماده کلیک کنید.

✅ کاهش اضطراب از دلایل مصرف همزمان شیشه و الکل

شیشه ماده اعتیادآوری است که از مت‌آمفتامین تهیه می‌شود و استفاده از آن انرژی فرد را افزایش خواهد داد بااین‌حال بالا رفتن سطح اضطراب یکی از عوارض منفی است که به دنبال استفاده از شیشه برای فرد ایجاد می‌شود. مصرف همزمان شیشه و الکل در برخی شرایط برای جلوگیری از بروز این اضطراب روی می‌دهد زیرا الکل ازجمله داروهایی است که فعالیت دستگاه عصبی را کاهش داده و اضطراب را از بین می‌برد.

✅ کاهش بازداری رفتاری

استفاده از الکل با افزایش اعتمادبه‌نفس فرد باعث خواهد شد تا بسیاری از بازداری‌های رفتاری کاهش پیدا کرده و درنتیجه رفتارهایی از فرد سر خواهد زد که احتمال بروز آن‌ها در شرایط عادی بسیار کمتر است. این موضوع می‌تواند یکی از دلایل مصرف همزمان شیشه و الکل باشد چراکه مصرف الکل قدرت تصمیم‌گیری فرد را کاهش داده و او را به سمت تجربه رفتارهای جدید سوق می‌دهد.

پیامدهای مصرف همزمان شیشه و الکل

اعتیاد همواره نتایج و عوارض منفی بسیاری را به همراه دارد و طبیعتاً در شرایطی که فرد از بیش از یک ماده مخدر استفاده کند این عوارض چند برابر خواهد شد. برخی از مهم‌ترین پیامدهای مصرف همزمان شیشه و الکل را در ادامه با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

? افزایش خطر سکته مغزی

ورود الکل به جریان خون با تأثیر بر گیرنده‌های گابا باعث کاهش سطح فعالیت در تمامی بخش‌های بدن می‌شود اما شیشه با اجبار مغز به ترشح دوپامین باعث افزایش فعالیت مغز و تمامی دستگاه‌های عصبی می‌گردد. به همین خاطر مصرف همزمان شیشه و الکل باعث ورود همزمان دو پیام متضاد به مغز شده که این موضوع احتمال بروز مشکلات مغزی ازجمله سکته را افزایش خواهد داد.

? کاهش قدرت تصمیم‌گیری و بازداری رفتاری

مصرف الکل معمولاً بسیاری از بازداری‌های رفتاری را کاهش می‌دهد و با افزایش اعتمادبه‌نفس، فرد را به انجام کارهایی که در حالت عادی از انجام آن‌ها خجالت می‌کشیده سوق می‌دهد. همچنین مصرف شیشه نیز انرژی و تمایل فرد برای فعالیت را افزایش می‌دهد. با در نظر گرفتن این مطلب که استفاده از مخدرها با کاهش سطح هوشیاری، قدرت تصمیم‌گیری فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مصرف همزمان شیشه و الکل احتمال انجام رفتارهای تکانه‌ای و پرخطر را افزایش خواهد داد.

? دشواری در ترک اعتیاد به مصرف همزمان شیشه و الکل

متخصصین حوزه ترک اعتیاد معتقدند که استفاده همزمان از چند ماده مخدر باعث ایجاد دشواری‌هایی در فرایند ترک اعتیاد خواهد شد. این مشکلات می‌تواند نیاز فرد به دریافت مراقبت‌های تخصصی را افزایش داده و حتی فرایند ترک اعتیاد را با شکست مواجه کند. این موضوع لزوم استفاده از جلسات مشاوره روانی و ایجاد هدف و انگیزه برای ترک را افزایش می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

مصرف همزمان شیشه و الکل | ترک روانی اعتیاد

به‌طورکلی ترک اعتیاد به هر ماده مخدر شامل دو مرحله سم‌زدایی یا ترک فیزیولوژیک و همین‌طور جلسات روان‌درمانی برای رهایی از وابستگی روانی به مخدرهاست. متأسفانه بسیاری از افراد سم‌زدایی را مساوی با ترک اعتیاد می‌دانند و جلسات درمان روانی را جدی نمی‌گیرند. این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را در آینده ایجاد نماید که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان شروع مجدد مصرف را نام برد. به همین خاطر بهتر است درصورتی‌که برای ترک اعتیاد اقدام می‌کنید از یک مشاور نیز در این زمینه کمک بگیرید. ازجمله اقداماتی که روانشناسان برای ترک مصرف همزمان شیشه و الکل انجام می‌دهند می‌توان موارد زیر را نام برد.

ایجاد و حفظ انگیزه

ترک اعتیاد در ذهن بسیاری از مصرف‌کنندگان با نشانه‌های جسمی و روانی ناخوشایند همراه است و این موضوع انگیزه فرد برای ترک را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. در شرایطی که وی در گذشته تجربه ناموفقی از ترک نیز داشته باشد این موضوع بیش از قبل انگیزه‌های او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین خاطر در جلسات بازپروری روانی مشاورین سعی می‌کنند با ایجاد انگیزه برای فرد او را از دلسرد شدن در طول فرایند ترک دور نگه دارند.

کمک به افزایش اعتمادبه‌نفس و خودکنترلی

شکست در فرایند ترک اعتیاد باعث می‌شود که فرد خود را به‌عنوان شخصی ناتوان و ضعیف بشناسد و برخوردهای نامناسب دیگران نیز به ایجاد جدی‌تر این باور در ذهن وی دامن می‌زند. یکی از اقدامات اساسی روانشناسان برای ترک اعتیاد این است که عزت‌نفس ازدست‌رفته فرد را به او بازگردانند و با ایجاد موفقیت‌های کوچک به وی کمک کنند باور کند که توانایی ایجاد تغییر در شرایط زندگی را دارد.

آموزش کنترل وسوسه‌های روانی

اصلی‌ترین هدف جلسات روان‌درمانی این است که به فرد کمک می‌کند تا با بررسی دقیق محیط اطراف خود محرک‌هایی که باعث افزایش میل به مصرف در وی می‌شوند را شناسایی کرده و سپس راه‌هایی برای کنترل تمایلات را آموزش ببیند. برای مثال ممکن است فردی احساس کند شنیدن نام مخدرها نیز می‌تواند او را به مصرف مجدد تحریک کند.

خانواده‌درمانی برای مصرف همزمان شیشه و الکل

خانواده یکی از مهم‌ترین بسترهای اجتماعی است که نقش بسیاری در یک ترک موفقیت‌آمیز دارد. رفتار اعضای خانواده با فرد می‌تواند دلیلی برای تمایل وی به مصرف بیشتر و یا ترک اعتیاد باشد. مشاورین معمولاً جلساتی را برای خانواده برگزار می‌کنند و با افزایش اطلاعات آن‌ها راجع به اعتیاد نکاتی را در ارتباط با شیوه برخورد با فرد به خانواده آموزش می‌دهند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

مصرف همزمان شیشه و الکل چه دلایلی دارد؟

ایجاد لذت بیشتر و همین‌طور از بین بردن اضطرابی که به دلیل استفاده از شیشه برای فرد ایجاد می‌شود ازجمله دلایل مصرف همزمان شیشه و الکل هستند.

آیا امکان ترک مصرف همزمان شیشه و الکل وجود دارد؟

بله؛ اگرچه مصرف همزمان مخدرها با یکدیگر دشواری‌هایی را در فرایند ترک ایجاد می‌کند بااین‌حال درصورتی‌که از متخصصین قابل‌اعتماد برای ترک مصرف استفاده کنید امکان ترک وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره