اختلالات روانیاختلالات شخصیت

اختلالات شخصیت دسته C یا ج | اختلال های شخصیت کلاستر C

اختلالات شخصیت دسته C یا ج گروه سوم اختلالات شخصیت است که با منش افراد در ارتباط می‌باشد. این دسته به 3 گروه تقسیم می‌شود. که شامل اختلال شخصیت اجتنابی، وابسته و وسواسی- جبری است. هر 3 گروه تجربه اضطرابی و هراسان دارند. این اختلالات معمولا از دوران بزرگسالی آغاز می‌شود و تمام عمر همراه فرد خواهد بود. البته که این افراد باید برای بهبود شرایط زندگی تحت درمان قرار بگیرند، معمولا روان درمانی برای بینش و کنترل رفتار فرد و دارو درمانی برای کاهش علائم اضطرابی، هراس و افسردگی این افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اطلاعات بیشتر و آگاهی از علائم بیشتر با روانشناسان در ارتباط باشید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

اختلالات شخصیت دسته C یا ج

اختلالات شخصیت دسته ج

اختلالات شخصیت دسته c یا ج با تفکر، رفتار اضطرابی و هراسان مشاهده می‌شود. این دسته به  3 گروه تقسیم می‌شود. که شامل اختلال شخصیت اجتنابی، وابسته و وسواسی-جبری است. این اختلال الگوی پایدار رفتار و تجربه های درونی است که با انتظارات فرهنگی مغایرت دارد. این افراد انعطاف ناپذیر هستند. گروه اول منزوی هستند و از انتقاد دیگران هراسانند. گروه دوم به شخصی بسیار وابسته می‌شوند. و به تنهایی توانایی تصمیم گیری ندارند. و گروه سوم شخصیت وسواسی جبری دارند که به شدت کمال طلب هستند.

برای درمان اختلال شخصیت دسته c یا ج از روش های روان درمانی و دارو درمانی استفاده می‌شود. بهتر است که این دو روش در کنار هم به بهبودی فرد کمک کند. دارو درمانی تنها توسط پزشک و متخصص صورت می‌گیرد. از استفاده نابجای داروها خودداری کنید. برای درمان خود یا دیگران حتما از روانشناس کمک بگیرید.

اختلال شخصیت چیست؟

به اختلالاتی که در مزاج، خلق و خو و سرشت افراد اثر بگذارد، اختلال شخصیت می‌گویند. و معمولا این اختلالات در کودکی ریشه دارد. در واقع شخصیت افراد طرز فکر، احساس و رفتاری است که شخص را از سایر افراد متمایز می‌کند. و شخصیت افراد در طول زمان ثابت می‌ماند.

انواع اختلالات شخصیت دسته C

اختلالات شخصیت یک سری الگوهای هستند که با فرهنگ و جامعه مغایرت دارد. انعطاف پذیر و فراگیر نیز نیستند. این اختلالات در دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی شروع شده. و باعث بروز رفتارهای عجیب در فرد خواهد شد. اختلالات شخصیت به 3 دسته تقسیم می‌شود.که در این مقاله راجب اختلالات شخصیت دسته c یا ج توضیحات داده‌ایم. دسته ج اختلالات شخصیت به 3 دسته اختلال شخصیت اجتنابی، وابسته و وسواسی-جبری تقسیم می‌شود.

1️⃣ اختلال شخصیت اجتنابی

انواع اختلالات شخصیت دسته C

اولین دسته اختلالات شخصیت دسته C یا ج، اختلال شخصیت اجتنابی است. این دسته از افراد خجالتی هستند اما غیر معاشرتی نیستند. نسبت به جامعه منزوی هستند. علاقه به برقراری ارتباط با دیگران دارند اما زمانی که دیگران به آنها اطمینان محکمی مبنی بر عدم برخورد انتقادی دهند. این افراد ترس های غیر قابل توجیه از طرد شدن توسط جامعه دارند. در بیشتر موارد احساس تنهایی دارند ولی از روابط خارج از خانواده دوری می‌کنند.

میزان شیوع اختلال شخصیت اجتنابی در اختلالات شحصیت دسته C یا ج، 2 تا 3 درصد جامعه است. این افراد هنگام مصاحبه با دیگران به شدت اضطرابی می‌شوند. بسته به علاقه نسبت به فرد مقابل هنگام مصاحبه، حرکات پر تنش و عصبی آنها بالا و پایین می‌شود. هرگونه صحبت فرد مقابل یا مصاحبه گر را انتقاد تلقی می‌کنند. ملاک های DSM-5 در رابطه با این اختلال شامل موارد زیر است.

✔ به دلیل اینکه از انتقاد و عدم تایید دیگران هراس دارد، از فعالیت های شغلی که موجب تماس بین فردی با افراد گوناگون است اجتناب می‌کنند.

✔ علاقه ای به معاشرت با دیگران ندارند، مگر اینکه اطمینان حاصل کنند که مورد علاقه و دوست داشتنی هستند.

✔در روابط نزدیک خود به دلیل تمسخر یا ترس از شرمندگی ، خود داری نشان می‌دهند.

✔ نسبت به اینکه مورد انتقاد قرار بگیرند یا طرد شوند، در موقعیت های اجتماعی مشغله ذهنی دارند.

✔ به دلیل احساس بی کفایتی که دارند از موقعیت های جدید بین فردی اجتناب می‌کنند.

✔در موقعیت های اجتماعی خودشان را فردی غیر جذاب یا پایین تر از دیگران می‌دانند.

✔ از هر فعالیت جدید اجتناب می‌کنند. زیرا شاید در فضای جدید خجالت زده شوند.

2️⃣ اختلال شخصیت وابسته

دومین نوع اختلالات شخصیت دسته C یا ج، اختلال شخصیت وابسته است. در این اختلال افراد نیازهای خود را بر اساس نیاز های دیگران می‌چیند. و مسئولیت های زندگی خود را گردن دیگران می‌اندازد. اگر مدت کمی را به تنهایی سپری کنند احساس ناراحتی می‌کنند و به خود اطمینان ندارند. این افراد برای رفع نیاز های عاطفی به شدت به دیگران اعتماد می‌کنند. این افراد نسبت برای خود تصمیم درستی نمی‌گیرند. این اختلال در خانم ها به نسبت بیشتر از آقایان است. و بر اساس بررسی ها، نیم درصد تمام اختلالات شخصیت در این قسمت قرار می‌گیرد. این افراد از تصمیم گیری اجتناب می‌کنند، مگر اینکه با با افراد بسیاری مشورت کرده باشند و از تصمیم اطمینان پیدا کرده باشند.

اختلال شخصیت وابسته که نوع دوم اختلالات شخصیت دسته C یا ج است در فرزندان کوچک خانواده بیشتر از بزرگسالان مشاهده می‌شود. حتی افرادی که در کودکی بیماری جسمانی مزمن داشته اند. بیش از بقیه به اختلال شخصیت وابسته مبتلا می‌شوند. این افراد کارکردهای شغلی مختلی دارند زیرا توانایی مستقل شدن ندارند. توانایی ابراز وجود و جرات مندی ندارند. اگر فردی که به آن وابسته هستند مدت زمان زیادی را غیب شود. امکان بروز افسردگی اساسی در این افراد افزایش می‌یابد. ملاک های تشخیص DSM-5 در رابطه با اختلال شخصیت وابسته شامل موارد زیر است.

✔بدون توصیه و نظر اطرافیان در تصمیم گیری های خود با مشکل روبرو می‌شوند.

✔ بسیار نیاز دارد که بقیه مسئولیت مسائل عمده زندگی آن ها را بر عهده بگیرند.

✔ به دلیل ترس از دست دادن، توانایی تایید و حمایت در ابراز مخالفت با دیگران را ندارند.

✔در شروع طرح ها، برنامه ریزی ها و انجام امور خود با مشکل روبرو می‌شوند.

✔در صورت تنها بودن احساس درماندگی و ناراحتی دارند. این احساس به دلیل ترس اغراق آمیز از ناتوانی در مراقبت از خود است.

✔ جهت دستیابی به حمایت و محبت دیگران زیاده روی دارند، تا جایی که فرد مقابل دست به انجام کارهای ناخوشایند می‌زند.

✔ اشتغال ذهنی غیر واقع بینانه با این موضوع که شاید دیگران او را تنها بگذارند.

✔جستجوی سریع برای رابطه جدید به عنوان منبع مراقبت و حمایت بعد از اتمام رابطه نزدیک.

برای آشنایی بیشتر با خصوصیات اختلال شخصیت وابسته کلیک کنید.

3️⃣ اختلال شخصیت وسواسی_ جبری

سومین نوع اختلالات شخصیت دسته C یا ج، اختلال شخصیت وسواسی -جبری است. این افراد هیجانات محدودی دارند. بسیار منظم و مرتب هستند. سرسختی و بلا تکلیفی از خصوصیات شخصیتی این افراد است. این افراد کمالگرا هستند و برخی از رفتارهای مشابه با اختلال وسواس فکری عملی دارند. اما افکار مزاحم و ناخواسته این اختلال را تجربه نمی‌کنند. این افراد از بینش برخوردار نیستند و بیشتر از بقیه افراد شکایت می‌کنند.

میزان شیوع این اختلال در اختلالات شخصیت دسته C یا ج، 2 تا 8 درصد افراد جامعه است.  در مردان نسبت به زنان بیشتر است. در فرزندان اول خانواده نیز بیشتر مشاهده می‌شود. این افراد در مصاحبات رفتاری خشک، رسمی و محکم دارند. خلق بسیار جدی دارند و پاسخ های طولانی به همه سوالات می‌دهند. این افراد از مکانیسم های دفاعی مانند جداسازی، دلیل تراشی، ابطال، وارونه سازی و ذهنی سازی استفاده می‌کنند. ملاک های تشخیص DSM-5 در رابطه با اختلال وسواسی جبری شامل موارد زیر است.

✔ اشتغال ذهنی با جزئیات، فهرست ها، قوانین، ترتیب و نظم، برنامه ها یا سازماندهی تا حدی که هدف مهم فعالیت فراموش می‌شود.

✔ کمال طلبی که مانع انجام کارها می‌شود.

✔خود را بسیار افراطی وقف تولید و کار می‌کنند. به حدی که روابط با دوستان و فعالیت های تفریحی را فدا می‌کنند.

✔ در رابطه با رفتارها و موضوعات اخلاقی، ارزش ها و اصول، فردی بسیار سخت گیر و دقیق می‌شوند. انعطاف ناپذیر و بیش از حد با وجدان هستند.

✔ در رهایی اشیاء بسیار ناتوان هستند.

✔ از واگذاری کارها و امور به دیگران به شدت اجتناب می‌کنند. مگر اینکه کاملا بپذیرند و تسلیم شوند که فرد مقابل کارها را به شیوه ای درست و قابل قبول انجام می‌دهد.

✔ نسبت به خود و دیگران خساست دارند. پول خود را برای روز مبادا پس انداز می‌کنند.

✔ سر سختی و لجبازی از ویژگی های این افراد است.

برای آشنایی بیشتر با اختلال شخصیت وسواسی جبری کلیک کنید.

درمان اختلالات شخصیت دسته C

اختلالات شخصیت دسته C یا ج بسته به نوع بیماری که شامل شخصیت اجتنابی، وابسته و وسواسی- جبری است. نوع درمان مشخص می‌شود. در این بخش از مقاله در رابطه با درمان هر کدام از این 3 دسته توضیح داده‌ایم.

?درمان اختلال شخصیت اجتنابی

برای درمان اختلال شخصیت اجتنابی که اولین نوع اختلالات شخصیت دسته C یا ج است، 2 روش درمانی که شامل روان درمانی، گروه درمانی و دارو درمانی است در نظر گرفته‌می‌شود.

روان درمانی

یکی از روش های درمانی برای اولین نوع اختلالات شخصیت دسته C یا ج، روان درمانی است. در این روش درمانی، درمانگر در جستجوی ترس ها و اضطراب های درمانجو است. زمانی که این ترس ها ریشه یابی شد روش درمانی مناسب بر اساس تشخیص روانشناس آغاز می‌شود.

گروه درمانی

گروه درمانی نیز یکی از روش های روان درمانی برای اختلال شخصیت اجتنابی است. در این روش درمانی بیمار متوجه می‌شود که حساسیت های آنها چه تاثیری در روابط و خودشان دارد.

دارو درمانی

دارو درمانی معمولا برای کاهش علائم اضطراب و افسردگی است که فرد همراه با نوع اول اختلالات شخصیت دسته C یا ج تجربه می‌کند. بر اساس تشخیص متخصص، داروهای مختلف با دوز مناسب باعث کاهش علائم بیمار می‌شود.

? درمان اختلال شخصیت وابسته

دومین دسته و نوع اختلالات شخصیت دسته C یا ج، اختلال شخصیت وابسته است. این افراد توانایی انجام امور به تنهایی ندارند و بسیار به دیگران وابسته‌اند. اگر تحت درمان قرار نگیرند، با غیب شخص وابسته به افسردگی اساسی مبتلا می‌شوند. 2 روش درمانی برای این افراد در نظر گرفته شده است. که در ادامه توضیح داده‌ایم.

روان درمانی

در روش روان درمانی برای درمان نوع دوم اختلالات شخصیت دسته C یا ج، درمانجو به بینش از رفتار خود می‌رسد. در این روش درمانگر به درمانجو کمک خواهد کرد تا رفتارهای اولیه خودش را شناسایی کند و بدون کمک به دیگران به فردی مستقل تبدیل شود.

دارو درمانی

یکی از روش های درمانی برای افراد مبتلا به نوع دوم اختلالات شخصیت دسته C یا ج، دارو درمانی است. در این روش متخصصین برای کاهش علائمی مانند اضطراب و افسردگی که در افراد وابسته بروز پیدا می‌کند، دارو تحویز می‌شود.

? درمان اختلال شخصیت وسواسی- جبری

سومین نوع اختلال شخصیت دسته c یا ج، اختلال شخصیت وسواسی- جبری است. این افراد به شدت سخت گیر و کمال طلب هستند. و اگر تحت درمان قرار نگیرند به مشکلات جدی روبرو خواهند شد. برای درمان این افراد از 2 روش روان درمانی و دارو درمانی استفاده می‌کنند. که در ادامه توضیح داده‌ایم.

 روان درمانی

یکی از روش های درمانی برای نوع سوم اختلال شخصیت دسته c یا ج، روان درمانی است. در این روش درمانی فرد را به بینش نسبت به رفتار خود می‌کنند. کمال طلبی را در این افراد کاهش می‌دهند. روند درمان این افراد معمولا طولانی و پیچیده است. این افراد معمولا از تحصیلات بالایی برخوردارند و در درمان های گروهی و رفتار درمانی با نتایج خوبی روبرو می‌شوند.

دارو درمانی

برای نوع سوم اختلال شخصیت دسته c یا ج از روش دارو درمانی برای کاهش علائم افسردگی استفاده می‌کنند. داروهای ضد تشنج و ضد افسردگی برای درمان این افراد بر اساس تشخیص پزشک تجویز می‌شود.

کلام آخر

اختلالات شخصیت دسته ج دارای ویژگی های مشترکی مثل اضطراب و هراس هستند که آن ها را از سایر دسته ها متمایز می کند. این شخصیت ها در ارتباط با دیگران در واقع به نحوی منزوی و احساس تنهایی می کنند. ریشه های اختلالات شخصیت دسته ج در کودکی و ژنتیک آن ها نهفته است. اما با دریافت خدمات درمانی می توان تا حد زیادی آن ها را تغییر داد. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری در زمینه اختلال شخصیت دسته c یا ج به مراجعان مشاوره می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت دسته c یا ج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره