رشد و مراقبتکودک

انگشت مکیدن نوزاد | علت و راه های جلوگیری

انگشت مکیدن نوزاد از جمله عادت‌هایی است که تقریباً در همه آن‌ها دیده می‌شود. بسیاری از پدر و مادرها وقتی می‌بینند فرزندشان مشغول انگشت مکیدن شده از این موضوع نگران می‌شوند. اما باید بگوییم که انگشت مکیدن نوزاد موضوع جدی و نگران‌کننده‌ای نیست. مکیدن یک واکنش طبیعی در کودک است. آنها دوست دارند هر چیزی را وارد دهانشان کنند. سینه مادر، پستانک یا انگشت دست برای آنها فرقی ندارد. نکته مهم این است که مکیدن نوعی احساس آرامش را در آنها ایجاد می‌کند. بااین‌حال برخی اوقات شدت مکیدن انگشت زیاد است؛ یا شاید فرزندتان باوجوداینکه سنش بالا رفته، باز هم این عادت را ترک نکرده است. در این موقعیت‌ها بهتر است کمی جدی‌تر راجع به این رفتار فرزندتان فکر کنید. در این باره می‌توانید خدمات مشاوره کودک بگیرید.

انگشت مکیدن نوزاد و نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید

همه ما نوزادان را درحالی‌که مشغول مکیدن انگشتان دستشان هستند دیده‌ایم. شاید بتوانیم بگوییم تقریباً هیچ نوزادی نیست که این کار را تجربه نکرده باشد. مکیدن یک عادت طبیعی و غریزی در نوزاد است. همین عادت است که به او کمک می‌کند تا از سینه مادر غذا بخورد. اما نکته این جاست که بسیاری از مواقع آنها بین سینه مادر یا انگشتان دست خود تفاوتی قائل نمی‌شوند. در حقیقت نوزاد با هر چیزی که وارد دهانش می‌شود به یک شکل برخورد می‌کند؛ و آن مکیدن است.

پس انگشت مکیدن نوزاد یک رفتار کاملاً طبیعی است؛ و در همه نوزادان دیده می‌شود. به همین خاطر لازم نیست نگران این رفتار فرزندتان باشید. مکیدن انگشت عادتی است که دیریازود فرزند شما آن را کنار خواهد گذاشت. بااین‌حال اگر نشانه‌های زیر را در فرزندتان می‌بینید شاید بهتر باشد که با یک متخصص راجع به این مسئله صحبت کنید.

?شدت انگشت مکیدن نوزاد

اگر می‌توانید دست نوزاد را به‌راحتی از دهانش دربیاورید این یعنی شدت مکیدن در فرزندتان زیاد نیست. اما اگر برای درآوردن دست او از دهان کمی بیشتر باید تلاش کنید به این معنی است که نوزاد انگشتان دست خود را با شدت می‌مکد. در چنین شرایطی بهتر است برای جلوگیری از آسیب‌هایی که ممکن است در آینده برای دندان‌ها یا فک فرزندتان پیش بیاید از یک متخصص کمک بگیرید.

?مدت انگشت مکیدن نوزاد

تقریباً همه کودکان تا قبل از رسیدن به چهارسالگی عادت انگشت مکیدن را ترک می‌کنند. اما اگر فرزند شما به این سن یا حتی بالاتر رسیده و هنوز انگشتان خود را می‌مکد باید این موضوع را با یک متخصص در میان بگذارید. این مسئله در کودکان بزرگ‌تر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که اضطراب یکی از آنهاست. پس اگر فکر می‌کنید فرزند شما هم دچار این مشکل شده هرچه سریع‌تر راجع به آن از یک روان‌شناس کودک کمک بگیرید.

? وجود پینه روی انگشت دست

وجود پینه روی انگشتان دست نوزاد بیانگر این است که آنها زمان زیادی مشغول انگشت مکیدن هستند. پس اگر این نشانه را در فرزند خود می‌بینید بهتر است برای درمان از یک متخصص کمک بگیرید.

پیامدهای انگشت مکیدن نوزاد

همان‌طور که گفتیم انگشت مکیدن نوزاد یک موضوع کاملاً طبیعی است؛ و دیریازود به صورت خودبه‌خودی از بین می‌رود. به همین خاطر دلیلی ندارد که نگران پیامدهای این مسئله باشید. این پیامدها در تعداد کمی از کودکان دیده می‌شود؛ و بیشتر مربوط به آنهایی است که تا سنین بالاتر این عادت را ترک نکرده‌اند. بااین‌حال پیامدهایی که می‌بایست به آنها توجه کنید به شرح زیر است.

? انتقال میکروب‌ها

دستان آلوده از مهم‌ترین پایه‌ها برای انتقال میکروب‌ها هستند. اگر دست فرزند شما به هر دلیلی و در اثر ارتباط با محیط آلوده شده باشد با قراردادن آن در دهان میکروب‌ها وارد بدن فرزندتان می‌شوند. عفونت گلو و به‌خصوص گوش از جمله مشکلاتی هستند که در اثر این اتفاق برای فرزند شما پیش خواهد آمد.

? تغییر شکل فک و دندان‌ها

این آسیب بیشتر مربوط به زمانی است که فرزند شما در حال درآوردن دندان‌های اصلی خود است. بااین‌حال متخصصین معتقدند فشاری که در اثر مکیدن انگشت به نرم‌کامه وارد می‌شود می‌تواند باعث بعضی از بدشکلی‌های دهان و فک باشد. به‌علاوه انگشت مکیدن باعث فاصله‌گرفتن دندان‌ها از یکدیگر و کج شدن آنها نیز می‌شود.

? نوک زبانی صحبت‌کردن

اگر مکیدن انگشت آسیبی را به فک و دهان کودک وارد کند احتمال مشکلاتی مثل نوک زبانی صحبت‌کردن نیز بیشتر می‌شود. صحبت‌کردن در همه ما از طریق برخورد زبان با دندان‌ها و بخش‌های مختلف دهان اتفاق می‌افتد. پس اگر دندان‌ها سر جای خودشان نباشند یا سقف دهان کودک آسیب دیده باشد احتمال اختلالات گفتاری نیز وجود خواهد داشت.

دلایل انگشت مکیدن نوزاد

▪️ احساس آرامش

اولین و اصلی‌ترین دلیل انگشت مکیدن نوزاد احساس آرامش و امنیت است. این کار حس خوبی را به فرزند شما منتقل می‌کند. به همین خاطر بسیاری از مواقع می‌بینیم که وقتی نوزاد درگیر احساساتی مثل ترس می‌شود بیشتر به سراغ انگشتان خود می‌رود.

▪️ گرسنگی

انگشت مکیدن می‌تواند علامتی باشد که به شما از گرسنگی فرزندتان خبر می‌دهد. آنها به‌خصوص در سنین پایین‌تر به‌سختی می‌توانند بین انگشت دست خود و سینه مادر تفاوتی قائل شوند. به همین خاطر وقتی احساس گرسنگی می‌کنند شروع به خوردن دست‌های خود می‌کنند.

راه‌هایی برای کاهش انگشت مکیدن نوزاد

شما لازم نیست هیچ کار خاصی برای ازبین‌رفتن این عادت انجام بدهید. همان‌طور که گفتیم در اکثر مواقع تا قبل از رسیدن فرزندتان به چهارسالگی عادت انگشت مکیدن ناپدید خواهد شد. اما اگر کودک به این سنین رسیده و هنوز عادت خود را ترک نکرده بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید.

1️⃣ دلایل را پیدا کنید

اگر خوب به رفتارهای فرزندتان نگاه کنید متوجه می‌شوید که او در مواقع خاصی شروع به مکیدن انگشت‌ها می‌کند. یا حداقل بعضی مسائل باعث می‌شوند که این رفتار در او شدت بیشتری پیدا کند. مهم‌ترین بخش درمان این است که شما همین موقعیت‌ها را شناسایی کنید. وقتی علت را پیدا کنیم می‌توانیم مدیریت بیشتری روی شرایط داشته باشیم. پس وقتی این محرک‌ها را شناسایی کردید قدم بعدی این است که جلوی بروز آنها را بگیرید.

2️⃣ استفاده از جایگزین‌های مناسب

وقتی متوجه می‌شوید فرزندتان شروع به مکیدن انگشت کرده حواس او را پرت کنید. در این موقعیت‌ها فرزندتان را با اسباب‌بازی‌ها یا هر چیز دیگری که در اطرافتان وجود دارد سرگرم کنید تا مکیدن انگشت را فراموش کند.

3️⃣ از تشویق کمک بگیرید

یک راه‌حل برای ازبین‌رفتن عادت انگشت مکیدن این است که وقتی فرزندتان این کار را نمی‌کند او را تشویق کنید. استفاده از جملات تحسین‌آمیز، گفتن این موضوع به دیگران یا جایزه دادن به کودک از جمله راهکارهایی هستند که برای تشویق او دارید. وقتی کودک احساس کند با نخوردن انگشتانش مورد توجه و تحسین قرار می‌گیرد تلاش می‌کند تا در این مسیر همراه شما باشد.

4️⃣ از یک مشاور کمک بگیرید

خیلی اوقات ما راه مناسبی برای ازبین‌بردن عادت‌های بد فرزندمان بلد نیستیم. این مسئله باعث می‌شود که گاهی دست به تنبیه و بدرفتاری با آنها بزنیم. یا شاید خسته شوید و اجازه بدهید عادت بد همراه فرزندتان بماند. هر دوی این مسائل می‌تواند مشکلاتی را در شخصیت و روحیه کودک به همراه داشته باشد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم اگر راهکارهای بالا به شما کمکی نکرده‌اند برای ازبین‌بردن این عادت در فرزندتان از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

ماجرای انگشت مکیدن کودکان و اهمیت مشاوره تنها به ترک عادت‌های بد محدود نیست. در بسیاری از مواقع دلیل انگشت مکیدن فرزند شما اضطراب است. به همین خاطر بهتر است که موضوع را با یک متخصص در میان بگذارید. مشاورین با استفاده از روش‌هایی مثل بازی‌درمانی یا نقاشی، دلایل و شدت اضطراب را در فرزند شما پیدا کرده و سپس راهکارهایی برای ازبین‌بردن آن را به شما آموزش خواهند داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه انگشت مکیدن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک و مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

انگشت مکیدن نوزاد تا چه سنی عادی است؟

معمولاً انگشت مکیدن نوزادان تا قبل از رسیدن آنها به چهارسالگی از بین می‌رود؛ به همین خاطر تا این سن مکیدن انگشت کاملاً طبیعی است. اما اگر این عادت در آنها بیشتر از این سن طول کشید بهتر است که از یک متخصص کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره