رشد و مراقبتکودک

کتک زدن کودک | پیامدها و عوارض زدن کودکان

کتک زدن کودک همیشه برای خود والدین نیز آزاردهنده است. اما آیا کتک زدن کودک درست است یا عواقب سنگینی خواهد داشت؟ برای پاسخ به این سوالات در این زمینه باید بگویم که کتک زدن کودک غلط است. و عواقب سنگینی به همراه خواهد داشت. این پیامدها شامل آسیب های روحی و عاطفی، بروز اختلالات شخصیتی مثل ضداجتماعی، نمایان شدن افسردگی و اضطراب، ایجاد روابط ناامن و … می‌شود. برای پیشگیری از این اتفاقات ناگوار بهتر است تا با کمک روانشناس از شیوه های صحیح برخورد با اشتباهات کودک آگاه شوید. برای این کار حتما از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

کتک زدن کودک

کتک زدن کودک در دسته مهم ترین موضوعات روز روانشناسی قرار دارد. در رابطه با این موضوع بارها بحث شده‌است. متخصصین روانشناسی هرگز کتک زدن کودک را برای تنبیه و تربیت توصیه نمی‌کنند. تنبیه به نوعی تقویت رفتار اشتباه کودک است. به جای زدن کودک از روش های جایگزین و مناسب تری استفاده کنید.

برخی از والدین مدعی هستند که با کتک زدن کودک ضرری به او وارد نمی‌شود. بلکه متوجه رفتار اشتباه خود خواهد شد. اما این موضوع را به خاطر داشته باشید که تنبیه، تربیت کوتاه مدت است. قطعا این شیوه تربیتی عواقبی به همراه دارد که تا بزرگسالی همراه فرد خواهد ماند. احتمالا این جمله را زیاد شنیده‌اید که “کتک مادر گٌله!” باور نکنید. کتک علاوه بر تقویت رفتار اشتباه، باعث بی پروایی کودک می‌شود. پس برای تربیت فرزندان خود روش های بهتری را جایگزین کتک زدن کودک کنید.

عواقب کتک زدن کودک

تقریبا بیش از نیمی از کارشناسان و روانشناسان با زدن کودک مخالف هستند. چرا که این روش تربیتی ناپسند بر آینده و بزرگسالی او تاثیرگذار است. و به کودک آسیب های جبران ناپذیری وارد می‌کند. کتک زدن کودک عواقب بسیاری دارد که در ادامه توضیح داده ایم.

  • روابط نا امنی خواهد داشت.
  • کودک سرکش تر بار خواهد‌آمد.
  • ترس از تنبیه از بین خواهد رفت.
  • دست به زن در فرد رشد خواهد کرد.
  • الگوی رفتار پرخاشگرانه کودک خواهید شد.
  • کتک زدن مداوم باعث عادی سازی می‌شود.
  • افسردگی و اضطراب در کودک بروز پیدا می‌کند.
  • باعث تقویت رفتار پرخاشگرانه در فرد خواهد شد.
  • رفتارهای ضداجتماعی در فرد شکل خواهد گرفت.
  • خطر بروز مشکلات رفتاری به شدت افزایش می‌یابد.
  • باعث افزایش آسیب های فیزیکی در کودکان خواهد شد.
  • خطر ابتلا به اختلالات شناختی بسیار زیاد افزایش پیدا می‌کند.
  • رشد اجتماعی و رشد عاطفی کودک را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

راهکار جایگزین جهت کتک زدن کودک

کتک زدن کودک راه و شیوه تربیتی درستی نیست. زمانی که از رفتار فرزندان خود ناراحت می‌شوید با روش های گوناگونی می‌توانید کودک را از اشتباهاتش مطلع کنید. زدن کودک بیشتر از اینکه باعث تربیت او شود، کودک را سرکش و نترس خواهد کرد. برای تربیت کودک از روش های جایگزین استفاده کنید که نیاز به خشونت و کتک زدن کودک نیست. در ادامه راه کارهایی را ارائه داده‌ایم. که در تربیت کودکان موثر تر واقع می‌شوند.

1. برای کودک خود زمان مشخصی اختصاص دهید

رفتار و شیوه صحیح گفتار را به کودک آموزش دهید. تربیت کودکان باید متناسب با سن، عقل و منطق او صورت بگیرد. والدین برای کودکان بهترین و اصلی ترین الگو هستند. زمانی که وقت مناسبی در طول روز صرف تربیت فرزند کنید، نیاز به کتک زدن کودک نیست. شما اصل تربیتی را به درستی انجام داده اید. و نیاز نیست تا کودک رفتاری را انجام دهد که اگر اشتباه بود با پرخاش شما روبرو شود.

2. رابطه محبت آمیز به کودک داشته باشید

یکی از روش های جایگزین کتک زدن کودک، رابطه صمیمانه با کودک است. زمانی که از ابتدای تربیت، با کودک به شیوه ای رفتار کنید که رابطه والد-فرزندی صمیمانه شکل بگیرد. از هر نوع خطا و اشتباه کودک مطلع خواهید شد. و دیگر نیاز به پنهان کاری نیست. کودکی که دائم تحت کتک و پرخاشگری والدین قرار می‌گیرد، از پدر و مادر واهمه دارد و آنها را دوستان خود تلقی نمی‌کند. همه انسان ها جایز الخطا هستند. زمانی که بی انضباطی از کودک سر زد با رفتار دوستانه و آرامش به صحبت و مکالمه با کودک بپردازید. کتک زدن کودک روش مناسبی برای تربیت نیست.

3. کنترل احساسات را به فرزند آموزش دهید

یکی از اساسی ترین مشکل کتک زدن کودک، عدم آموزش مدیریت و کنترل احساسات است. والدین الگوی کودکان هستند و نحوه برخورد را به کوکان آموزش می‌دهند. مثلا اگر زمان عصبانیت شروع به کتک زدن کودک کنید، کودک یاد می‌گیرد که در زمان عصبانیت باید از خود پرخاشگری نشان دهد. در واقع کنترل احساسات و بروز صحیح احساسات منفی را یاد نمی‌گیرد. به جای کتک زدن کودک سعی کنید شیوه صحیح کنترل احساسات را به کودک آموزش دهید.

4. رفتار صحیح کودک را مورد تشویق قرار دهید

به جای کتک زدن کودک، رفتارهای صحیح او را مورد تشویق قرار دهید. اگر کودک اشتباهی انجام داد در وهله اول با حفظ آرامش در مورد اشتباه او صحبت کنید. پس از صحبت روش صحیح رفتار را آموزش دهید. زمانی که موقعیت قبلی پیش آمد. اما کودک شروع به رفتار صحیح کرد، او را تشویق کنید. با این کار رفتارهای صحیح کودک را تقویت خواهید کرد. در این شرایط فرزند شما برای کسب تشویق و جایزه رفتارهای مثبت خود را بیشتر خواهد کرد. در این مواقع برای تربیت فرزندان، دیگر نیاز به کتک زدن کودک نیست.

5. از روانشناس کودک کمک بگیرید

روانشناس کودک امداد رسان والدین است. مخصوصا والدینی که تجربه اولی هستند و نحوه برخورد با رفتارهای اشتباه کودک خود را نمی‌دانند. زمانی که از روانشناس کمک بگیرید، به جای کتک زدن کودک با هر خطا، رفتار صحیح با او را آموزش خواهید دید. کمک از روانشناس در تربیت کودکان، آینده فرزندتان را تضمین خواهد کرد.

کلام آخر

همیشه کتک زدن کودک باعث تقویت رفتارهای اشتباه می‌شود. شما با این کار هیچ آموزشی برای جایگزینی رفتار درست نمی‌دهید. در عوض به او پرخاشگری و عدم تفکر و گفتگو را می‌آموزید. به طور کل تحقیقات زیادی در حوزه روانشناسی روی زدن کودکان صورت گرفته است. طبق نتایج کتک زدن هیچ کمکی به بهود رفتار کودک در دراز مدت نمی‌کند.

به جای کتک زدن کودک، از شیوه های برخوردی دیگر استفاده کنید تا کودک به درستی و با سلامت روانی تربیت شود. کمک از روانشناس به شما در ارائه راهکار جایگزین کمک خواهد کرد. متخصصین مرکز مشاوره آواژه اطلاعات کافی به شما می‌دهند و یاری رسان روابط والد فرزندی هستند. برای ارتباط با متخصصین روانشناس مرکز ما با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کتک زدن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک و مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره