خصوصیات روانی نوجواننوجوان

مشکلات نوجوانان | راه درمان مشکلات نوجوان با والدین

مشکلات نوجوانان اغلب از سنین 12 تا 18سالگی نمایان می‌شود. علاقه به ارتباط با جنس مخالف، مصرف سیگار، مشکلات تحصیلی و … از جمله مشکلات رایج نوجوانی به شمار می‌آیند. در این بازه سنی نوجوانان باید درک شوند. سرکوب و انزجار نباید رخ دهد. در نتیجه کار والدین سخت است و باید به شیوه‌ای اصولی با نوجوان برخورد کنند. دوره نوجوانی، دوره ای سرشار از فراز و نشیب است. اصولا در این بازه سنی نوجوان از والدین خود دور می‌شود و به جمع دوستان تمایل پیدا می‌کند. اگر از روش‎های جلوگیری جهت مشکلات نوجوان ها آگاه نباشید، فرزندتان با مسائل بزرگ‌تری در بزرگسالی روبرو خواهد شد. بنابراین حتما برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

مشکلات نوجوانان

دوران نوجوانی را همه ما گذرانده‌ایم. سپری کردن این دوران با مشکلات بزرگی روبرو است. مشکلات نوجوانان در روابط عاطفی، خانوادگی، احساسی و … دسته بندی می‌شود. این دوران سنی برای والدین نیز بسیار پر اهمیت باید باشد. نوجوان در این زمان باید درک شود و مورد قبول خانواده قرار بگیرد.

نوجوانی دوره حساس زندگی است، دوره ای سرشار از نوسانات خلقی، رفتارهای عجیب و تغییرات جسمی. برای رودرویی با این شرایط باید نوجوان خود را درک کنید و نسبت به خلقیات او آگاهی کسب کنید. بازه سنی نوجوانی بر اساس نظر کارشناسان 12 تا 18 سالگی است. دختران در سنین 12 تا 14 سالگی و پسران در سنین 14 تا 15 سالگی با شدت بیشتری با مشکلات روبرو می‌شوند.

مهم ترین مشکلات نوجوانان

مهم ترین مشکلات نوجوان

مشکلات نوجوانان در دسته های مختلفی طبقه بندی شده است. مشکلات عاطفی، روانی، جسمانی و اجتماعی دسته های اصلی مشکلات نوجوانان است. در این بخش از مقاله مهم ترین مشکلات نوجوان ها را شرح داده ایم.

1. ترس از مسئولیت پذیری

اولین مشکلات نوجوان ها ترس از مسئولیت پذیری است. در این دوران فرزند شما تمایل دارد تا مسئولیت های مختلفی را بر عهده بگیرد. تمام این کارها در جهت اثبات خود به دیگران است. اما والدین با بی اعتمادی هایی که نسبت به فرزندان خود دارند، آنها را نسبت به مسئولیت پذیری ترسو بار می‌آورند. در نتیجه خود را نسب به تمام مسئولیت ها بی عرضه می‌پندارند.

2. مشکلات نوجوانان | احساس منفی به خود و کاهش اعتماد به نفس

یکی از مشکلات نوجوان ها در این دوره از رشد، حس منفی شان نسبت به خود است. در این دوران نوجوان نسبت به ظاهر و اندام خود بسیار حساس تر می‌شود. دائم از صورت و هیکل خود ایراد می‌گیرد و علاقه نسبت به خود را از دست می‌دهد. خود را با مدل های تلویزیونی مقایسه می‌کنند و ظاهرشان را بسیار زشت می‌بینند.

3. مشکلات تحصیلی

اصلی‌ترین مشکلات نوجوان ها در این دوره، مشکلات تحصیلی است. در این دوران با توجه به برخی تحولات جسمی و روانی، طبیعتا نوجوان نسبت به درس و مدرسه حواس پرت می‌شود. و در نتیجه افت تحصیلی اتفاق می‌افتد. حتی ممکن است شاهد بدخلقی ها و رفتارهای آسیب زای نوجوان در این دوران باشید.

4. مشکلات نوجوانان | رابطه با دوستان

در سنین نوجوانی افراد علاقه دارند تا بیشتر اوقاتشان را با همسالان خود سپری کنند. اما والدین معمولا نگران این قرارهای دوستانه هستند. که خطرات زیادی را به دنبال دارد. به همین دلیل دوستان زیاد باعث نگرانی والدین می‌شود.

5. اعتیاد به دخانیت

اعتیاد به دخانیات از مشکلات نوجوانان به شمار می‌رود. سیگار، قلیان و مواد مخدر از چیزهایی هستند که نوجوانان را درگیر خود می‌کند. به همین دلیل این دوره سنی بسیار والدین را نگران خود می‌کند.

برای آشنایی با راه های پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان کلیک کنید.

6. ارتباط با جنس مخالف

نیازهای عاطفی و بروز این احساسات در دسته مشکلات نوجوان ها قرار می‌گیرد. در این دوران نوجوان نسبت به جنس مخالف خود تمایل ایجاد می‌کند و علاقه دارد که دوست دختر یا دوست پسر بگیرد. در مواردی مشاهده شده که اگر فردی رابطه ای با جنس مخالف نداشته باشد حتی از طرف برخی گروه دوستان طرد می‌شود.

راه حل در جهت رفع مشکلات نوجوانان

راه حل مشکلات نوجوان

باید در جهت تمام مشکلات نوجوانان راه حل هایی را پیاده کنید. در تمامی این راه حل ها باید احساسات منفی را از فرزندان خود دور کنید. در ادامه برخی از پرکاربردترین راه حل های موجود برای مشکلات نوجوان ها را توضیح داده ایم.

1. به افزایش اعتماد به نفس نوجوانان کمک کنید

اولین راه حل برای مشکلات نوجوان ها، کمک به افزایش اعتماد به نفس آنهاست. والدین در این زمینه نقش بسیار بالایی ایفا می‌کنند. از فرزندان خود تمجید و تعریف کنید. از زیبایی ظاهری آنها حرف بزنید و برای کمک به عدم حس منفی رژیم غذایی مناسب به فرزندان بدهید. بهتر است برای زیبایی ظاهری آنها را به متخصص پوست ببرید تا حس بهتری داشته باشند.

2. توانایی های او را تقویت کنید

تقویت توانایی های فرزندان راه حلی برای حل مشکلات نوجوان ها است. به فرزندان خود مسئولیت دهید. به‌آنها اعتماد کنید و یادآوری کنید که توانایی های او مورد اعتماد شما می‌باشد. به قدری این اعتماد باید شکل بگیرد که ترس از شکست نیز نداشته باشد.

برای آشنایی با نحوه رفتار صحیح با نوجوان کلیک کنید.

3. در حل مسائل مدرسه کوشا باشید

همانطور که گفته شد یکی از مشکلات نوجوان ها، مسائل مدرسه ای است. برای کمک به مشکلات نوجوان در زمینه مدرسه باید انگیزه ای برای پیشرفت نوجوان در نظر بگیرید. فرزندتان را تشویق کنید. و هدفی را برای پیشرفت او معین کنید. برای بهتر شدن شرایط با معلمان او صحبت کنید و بخواهید که شرایط روحی کودکتان را درک کند. از مشاوره تحصیلی نیز می‌توانید در این زمینه کمک بگیرید.

4. برای پیشگیری از اعتیاد نوجوان اقدام کنید

بیشتر افراد از اعتیاد و مشکلات آن با خبر هستند. اما موضوع اصلی اینجا است که برای کسب تجربه و هیجان دست به کارهایی از قبیل مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر می‌زنند. برای جلوگیری از این اتفاق با نوجوانان صحبت کنید. فیلم های آموزشی در اختیار آن‌ها قرار دهید و در جهت بهبود شرایط روابط والد فرزندی را تقویت کنید.

5. حل مشکلات برای ارتباط با جنس مخالف را جدی بگیرید

برای حل مشکلات نوجوان در زمینه ارتباط با جنس مخالف بهتر است فرزندتان را از عواقب این دوستی ها مطلع کنید. مثلا به آنها بگویید که این شرایط باعث بیماری های مقاربتی، حاملگی ناخواسته و … می‌شود. برای جلوگیری از این شیوه بهتر است روابط والد فرزندی را تقویت کنید تا با نوجوانتان صمیمی بشوید. رابطه صمیمی والد و فرزند باعث جلوگیری از آسیب ها می‌شود.

6. از روانشناس کمک بگیرید

گذر از دوره نوجوانی نیاز به آموزش دارد. دوران نوجوانی در نهایت به بزرگسالی ختم می‌شود. زمانی که والدین از شیوه های رفتاری با نوجوانان آگاه نباشند، نمی‌توانند ارتباط خوبی با فرزند خود داشته باشند. برای جلوگیری از بروز مشکلات از روانشناس کمک بگیرید تا روش های اصولی رفتار با مشکلات نوجوان را آموزش ببینید.

کلام آخر

مشکلات نوجوان خانواده را نیز با چالش هایی روبرو می‌کند. اما تا زمانی که دوران نوجوانی را به خوبی سپری نکنید، در بزرگسالی زندگی آرامی نخواهید داشت. برای پیشگیری مشکلات جدی نوجوانان بهتر است با روانشناس مشورت کنید. روانشناسان در زمینه نوجوانی کمک شایانی را به والدین خواهند کرد. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری در زمینه نوجوانی به مراجعان مشاوره می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکلات نوجوانان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره