تربیت نوجواناننوجوان

دزدی در نوجوان |‌ با فرزندم که دزدی می کنه چه کنم

دزدی در نوجوان به شیوه های تربیتی، نوع برخورد والدین و دوستان ناباب بستگی دارد. همین طور دزدی ها انواع مختلفی دارد. برخی از نوجوانان به دلیل محدودیت های خانوادگی دست به دزدی می‌زنند. برخی به دلیل کسب هیجان و عده ای نیز بر اساس رقابت با همسالان به این رفتار ناپسند روی می‌آورند. زمانی که والدین از دزدی در نوجوان خود آگاه شدند باید ابتدا با حفظ آرامش و کنترل خشم با فرزندشان روبرو شوند. سپس ریشه یابی رفتار در وهله دوم قرار خواهد گرفت.

اگر در نحوه برخورد با رفتار اشتباه و دزدی در نوجوان کوشا نباشید، اشتباهات نوجوان را تقویت خواهید کرد. صحبت اشتباه، برچسب زدن، خشونت، تنبیهات بدنی و … باعث افزایش رفتار آسیب زای نوجوانتان خواهد شد. در نتیجه عواقب بیشتری به دنبال خواهد داشت. شیوه مناسب برخورد با نوجوان باید توسط روانشناسان صورت بگیرد. مشاورین متخصص در حوزه نوجوان با راهنمایی های درست و مناسب شخصیت فرزندتان به شما خدمات ارائه می‌دهند. استفاده از این راهکارها باعث کاهش رفتار آسیب زا خواهد شد. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

دزدی در نوجوان

شروع دزدی در نوجوان به دلایل مختلفی بستگی دارد. برخی از نوجوانان بنا به دلایل تربیتی، رفتارهای نامناسب والدین، تربیت اشتباه و … به این رفتار دچار می‌شوند. علل گوناگونی در آغاز دزدی در نوجوانان دخیل است که برای درمان و برخورد باید ریشه یابی شود. طبیعتا زمانی که به عنوان والدین از دزدی در نوجوان خود آگاه می‌شوید، آشفته و پریشان خواهید شد، زیرا تمام خانواده ها به دنبال پیشرفت فرزندان خود هستند. بنابراین نگرانی و حال بد والدین بجا و صحیح است. اما در برخورد با او هرگز خودسرانه عمل نکنید و از روانشناسان متخصص در حوزه نوجوان کمک بگیرید. با رفتار خودسرانه به احتمال خیلی زیاد این رفتار نوجوان را تقویت خواهید کرد.

علت دزدی در نوجوان

همه نقایص رفتاری علت و دلیل خاصی دارد. معمولا این علل به رفتار و تربیت خانواده باز می‌گردد. علت دزدی در نوجوان ها نیز به شرایط تربیتی و خانوادگی باز می‌گردد. اما در ادامه تمامی علل دزدی در نوجوانان را توضیح داده ایم.

1. تربیت نادرست

تربیت نادرست یکی از اصلی ترین دلایل دزدی در نوجوان ها است. عدم تربیت درست نوجوانان در سنین حساس و آگاه نکردن فرزندان از خوب و بد رفتارها باعث دزدی می‌شود. الگو برداری از والدین دزد نیز بی تقصیر در بروز این رفتار نیستند.

2. نیاز به توجه

گاهی بی توجهی والدین باعث دزدی در نوجوان می‌شود. کودکان برای کسب توجه و رضایت والدین شروع به رفتارهای غیر قابل قبول می‌کنند. نوجوان برای اینکه والدین را درگیر خود کنند دزدی می‌کنند. از این طریق به صورت غیر مستقیم والدین را درگیر خود می‌کنند.

3. کمبودات

رفع کمبودها از دلایل دزدی در نوجوانان است. بعضی اوقات نوجوان علاقه دارد چیزی که متعلق به دیگران است را برای خود کند. در نتیجه دست به دزدی می‌زند.

4. عدم احساس تعلق

عدم احساس تعلق با نتیجه دزدی در نوجوان همراه است. زمانی که نوجوانی احساس کند به جایی تعلق ندارد و کسی او را دوست ندارد، شروع دزدی می‌کند. این نوجوانان درون خود احساس صدمه می‌کنند و فکر می‌کنند اجازه آزار و اذیت دیگران را دارند.

5. حسادت

یکی از دلایل دزدی در نوجوانان حسادت است. نوجوان به وسایل همسالان و دیگران حسادت می‌کند و در نتیجه برای کسب نیازهای خود دزدی می‌کند.

6. تجربه هیجان

افراد در سنین نوجوانی از انجام کارهای اشتباه و رفتار های پر خطر احساس لذت می‌کنند. و نسبت به محدودیت ها علاقه نشان می‌دهند. بنابراین دزدی در نوجوان یکی از راه های کسب تجربه هیجان انگیز است.

7. نیاز به پول

نتیجه عدم پرداخت پول تو جیبی و عدم رفع نیاز های نوجوانان دزدی است. نیاز به پول و رفع خواسته ها در صورتی که خانواده ها فرزند را از پول محروم کنند، در نهایت دزدی در نوجوانان می‌شود.

8. دوستان ناباب

گاهی شیطنت دوستان باعث سرقت در نوجوان ها می‌شود. رقابت، احساس خطر، نشان شجاعت و همسالان باعث دزدی می‌شود.

9. عادات مخرب

عادات مخرب یکی از اصلی ترین دلایل دزدی در نوجوان ها است. قمار، سایت های شرط بندی، تامین بودجه برای سیگار و الکل نوجوان را به سمت دزدی سوق می‌دهد.

10. عدم اعتماد

عدم اعتماد دلیل بر دزدی در نوجوان می‌تواند باشد. در این شرایط نوجوان توانایی اعتماد به دیگران ندارد. دوستان صمیمی و نزدیک ندارد. در برقراری روابط نزدیک و دوستانه دچار مشکل می‌شود.

11. ترس از وابسته بودن

یکی از دلایل سرقت در نوجوان، ترس از وابستگی است. نوجوانان در این شرایط دزدی می‌کنند تا به کسی وابسته نباشند. مخصوصا اگر احساس بد و نارضایتی به افراد مانند خانواده داشته باشند. باعث دزدی در سن نوجوانی خواهد شد.

راهکار جهت جلوگیری از دزدی در نوجوان

مساله کتک دزدی در نوجوانان بسیار غیر قابل هضم و ناراحت کننده است. زمانی که با صحنه دزدی نوجوان خود مواجه شدید حتما در جستجوی راهکار باشید. برای اطلاع و آگاهی والدین در این زمینه راهکارهایی را ارائه داده ایم که در ادامه توضیح داده ایم.

1. آرامش خود را حفظ کنید

دزدی در نوجوان حال والدین را به اندازه زیادی دگرگون می‌کند. اما برای برخورد با این رفتار نوجوان باید در وهله اول آرامش خودتان را حفظ کنید. به فرزندتان توضیح دهید که عاقبت این رفتار خوب نیست و شما را ناراحت می‌کند. با آرامش کامل دلیل دزدی در نوجوان خود را مطلع شوید و در زمان مناسب از روانشناس کمک بگیرید.

2. از برچسب به نوجوان پرهیز کنید

زمانی که از دزدی در نوجوان خود آگاه شدید، برچسب دزد به او نزنید. با تکرار مداوم  صدا زدن با صفت دزد به فرزند خود، هویت او را دزد و بزهکار به بار می‌آورید. به جای این کار به فرزند خود نشان دهید که کار اشتباه و نامناسبی انجام داده. که در نتیجه عواقب و پیامدهای بدی به همراه دارد.

3. پنهان کاری نکنید

اگر متوجه دزدی در نوجوان و فرزندان خود شده اید. با دروغ و پنهان کاری سعی در حمایت کردن از او نکنید. با این کار تنها رفتار نامناسب فرزندتان را تقویت می‌کنید. در این شرایط باید در کمال آرامش با فرزندتان صحبت کنید، راجع به عواقب کار دزدی به او توضیح دهید. و در نهایت به او کمک به رفع این رفتار اشتباه کنید.

4. نوجوان خود را طرد نکنید

دزدی در نوجوان علل خاص خود را دارد. زمانی که از دزدی نوجوان مطلع شدید، او را طرد نکنید. از او حمایت کنید و به گونه ای پشتیبانش شوید. با طرد کردن در واقع شروع به تقویت و پرورش رفتار آسیب زای او می‌کنید. زمانی که حمایت خود را نشان دهید، فرزندتان برای رهایی این رفتار زشت مشتاق تر خواهد شد.

5. از روانشناس نوجوان کمک بگیرید

برخورد با دزدی در نوجوان، چالش ها و دشواری های  خاص خود را دارد. کوچکترین برخورد اشتباه در برابر نوجوان باعث افزایش لجاجت او خواهد شد. در نتیجه حرف شنوی و عمل به گفته های والدین رخ نخواهد داد. اما اگر کار را به روانشناس و متخصص بسپارید، با لجبازی کمتری روبروخواهید شد.

کلام آخر

برای جلوگیری از دزدی در نوجوان، او را مجبور کنید تا با پول تو جیبی هایش کالای فرد مقابل را تهیه کند و باز گرداند. از فعالیت های مورد علاقه اش محرومش کنید. و تنبیهات متناسب با رفتارش را در نظر بگیرید. البته این تنبیهات باید تحت نظر روانشناس باشد تا فرزند را عقده ای به بار نیاورد. حتما برای تربیت نوجوانتان از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری در زمینه دزدی در نوجوان به مراجعان مشاوره می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دزدی در نوجوان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره