خانوادهزوج و خانواده

پرخاشگری در سالمندان | علت فحاشی سالمندان

پرخاشگری در سالمندان در صورت وجود یک بیماری جسمانی بسیار زیاد دیده می‌شود. همه آدم ها در هر سنی از جمله افراد مسن، هراز گاهی احساسات منفی را تجربه می کنند، اما خشم مداوم در یک سالمند می تواند نشانه‌ای جدی باشد. درک علل پرخاشگری در سالمندان می تواند به شما کمک کند تا ریشه مشکل را پیدا کرده و راه حل مناسب را بیابید. به عنوان یک مراقب از سالمند، باید با تمام رفتارها و واکنش های آن ها هماهنگ باشید و در حین حرکت یاد بگیرید. این کار مستلزم این است که با صبر، عشق و مراقبت شدید عمل کنید. شما باید یاد بگیرید که چگونه به رفتارهای دشوار واکنش مناسب نشان دهید تا شرایط را بدتر نکنید. در این مقاله، نحوه شناسایی پرخاشگری سالمندان، عوامل سلامتی پشت این اتفاق و چگونگی مقابله با آن را به شما توضیح داده‌ایم. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

پرخاشگری در سالمندان

تغییر شخصیت در بزرگسالی، به خصوص سالمندان غیر معمول نیست. گاهی اوقات عصبانیت و پرخاشگری به دلیل عوامل اجتماعی یا محیطی افزایش می یابد و گاهی به دلیل مسائل پزشکی یا عصبی رخ می دهد. سالمندان واقعیت های متفاوتی را تجربه می کنند. به همین دلیل در کنترل برخی از احساسات، واکنش ها یا رفتارهای خود مشکل دارند. موارد زیر برخی از شایع ترین علل پرخاشگری در سالمندان می باشد.

1_ مشکلات خواب

چرخه خواب می تواند با افزایش سن تغییر کند تا جایی که سخت باشد یک شب کامل را استراحت کنید. کم خوابی، مدیریت استرس و حفظ آرامش در موقعیت های سخت را بسیار سخت‌تر می کند. بنابراین اگر سالمندان مدام اساس خستگی داشته باشند، میتوانند پرخاشگر نیز شوند.

2_ درد مزمن و پرخاشگری در سالمندان

سالمندانی که بدنشان همیشه درد می کند، ممکن است قدرت ذهنی یا عاطفی برای آرام کردن خود نداشته باشند. بنابراین ممکن است به دلیل خستگی و ناامیدی شروع به طغیان و پرخاشگری کنند.

3_ انزوا یا عدم فعالیت

هرکسی اگر مدت زمان طولانی را به تنهایی در خانه یا جایی دیگر، بدون انجام دادن کاری بگذراند به طور حتم دچار بی قراری و اختلال در رفتار می‌شود. تنهایی یکی از بزرگترین مسائلی است که افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند منجر به استرس، اضطراب و بیقراری شدید شود. این امر به ویژه در سالمندانی که به طور منظم ورزش نمی کنند یاسرگرمی های تحریک کننده ندارند ، بسیار نگران کننده تر است.

برای آشنایی با پیامدهای مرگ همسر کلیک کنید.

4_ عفونت مجاری ادراری و پرخاشگری در سالمندان

عفونت ادراری در افراد مسن بسیار شایع است و اغلب علائم رفتاری یا روانی ایجاد می کند. بنابراین این مورد نیز می تواند یکی از علت های پرخاشگری سالمندان به شمار برود.

5_ آلزایمر یا زوال عقل

آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل، تأثیر گسترده ای بر مغز دارند و بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، افزایش اضطراب و بی قراری را تجربه می کنند. سردرگمی و مشکل در برقراری ارتباط، به خصوص ارتباط با عزیزان می تواند نقش مهمی در پرخاشگری سالمندان داشته باشد.

نحوه مقابله با پرخاشگری در سالمندان

اگر در حال حاضر با سالمندی روبرو هستید که با پرخاشگری دست و پنجه نرم می کند و نمی دانید هنگام بروز خشمش چه کاری انجام دهید، در ادامه راه هایی را برای شما شرح داده ایم.

اعتبار سنجی و تغییر مسیر

هنگامی که سالمندی شروع به پرخاشگری می کند، شا چیزی که می گوید را تأیید کنید. نادیده گرفتن خشمشان می تواند احساس ناامیدی بیشتری در آن ها ایجاد کند. با این حال نباید خیلی در موقعیتی که هستند معطل بمانید. در عوض پس ار تأیید احساسات آن ها سعی کنید توجهشان را به یک فعالیت یا گفتگوی جدید هدایت کنید.

از لمس فیزیکی استفاده کنید

برخی از سالمندان هنگامی که پرخاشگری می کنند، با لمس کردن بیشتر آشفته می شوند. اما برخی دیگر آن را تسکین دهنده می دانند. بنابراین امتحان این مورد برای اولین بار ارزش آرام کردن او را دارد. دستی ملایم روی بازو یا شانه آن ها بگذارید. این روش می تواند به آن ها یادآوری کند که در کنار کسی هستند که به او اعتماد دارند.

به زبان بدن خودتان توجه کنید

زبان بدن و حالات چهره شما می تواند پیامی بلندتر از کلمات ارسال کند. وقتی کلمات آرام بخش حمایتی می گویید، مطمئن شوید که زبان بدن شما با آنچه که می گویید ارتباط دارد. این مسئله می تواند تا حدود زیادی آشفتگی را در سالمندان کاهش دهد و پیوند شما را تقویت کند.

سلاح های خطرناک را از خانه دور کنید

بهتر است وسایل خطرناک را از خانه دور، یا برای سالمندان غیر قابل دسترس کنید. علاوه بر چاقو، اسلحه گرم و سایر سلاح های مشابه و هرگونه اشیاء تیز خانگی که ممکن است برای خشونت استفاده شود را در دسترس قرار ندهید.

چگونه از پرخاشگری سالمندان جلوگیری کنیم

پیشگیری از رفتارهای پرخاشگرانه قبل از بروز آن ها، بهترین راه برای کنترل خشم در افراد مسن است. اگرچه همیشه نمی توانید پیش بینی کنید، اما موقعیت هایی وجود دارد که در آن بروز پرخاشگری محتمل است. به عنوان مثال، اگر سالمندی به آلزایمر مبتلاشده است، باید برای رفتارهای پرخاشگرانه او برنامه ریزی کنید. در ادامه چند پیشنهاد برای کاهش احتمال پرخاشگری در سالمندان ارائه داده ایم.

یک روال روزانه داشته باشید

پرخاشگری در سالمندان گاهی اوقات زمانی رخ می دهد که فرد احساس اضطراب یا بی نظمی می کند. اما وارد شدن به یک روتین برنامه روزانه می تواند بسیار آرامش بخش باشد. ایجاد الگویی برای خواب، غذا خوردن، کارهای مراقبی، سرگرمی ها و…. می تواند به سالمندان کمک کند تا آرام بمانند.

در فضای زندگی سالمندان به هم ریختگی نباید باشد

یک محیط پر سرو صدا، به هم ریخته و پر هرج و مرج می تواند به اضطراب و آشفتگی کمک کند. ذهن نسبت به محیط بسیار هشیار است. بنابراین حفظ یک فضای زندگی آرام می تواند برای سلامت روانی سالمندان معجزه کند. سعی کنید میزان به هم ریختگی بصری را در خانه کاهش دهید و به منابع نوری ملایم روی بیاورید.

مشاوره منظم برای سالمندان داشته باشید

مشاوره برای سالمندان، با ارزش ترین کمک برای سالمندانی است که در معرض خطر پرخاشگری یا سایر مشکلات سلامت روان هستند. در مشاوره برای سالمندان، شما می توانید لحظاتی را که باعث استرس یا آشفتگی می شوند تجزیه و تحلیل کنید تا دریابید که چگونه موقعیت های بعدی را مدیریت کنید.

چه زمانی باید برای پرخاشگری در سالمندان به متخصص مراجعه کنیم

به طور کلی، لحظات گاه به گاه عصبانیت دلیل عمده ای برای نگرانی نیست. هنگامی که پرخاشگری سالمندان به یک الگوی رفتاری ثابت تبدیل می شود، قطعا شرایط متفاوت است. اگر رفتار پرخاشگرانه در سالمندان ظاهرا غیرطبیعی و ثابت تر می‌شود، وقت آن است که از کمک حرفه ای برخوردار شوید. اولین قدم این است که در اسرع وقت به متخصص مراقبت های اولیه سالمندان مراجعه کنید. متخصص بسته به اینکه وضعیت پرخاشگری تا چه اندازه وخیم است، برنامه و داروی درمانی برای او تجویز می کند که می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرخاشگری در سالمندان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره