بلاگ

رابطه جنسی در پریودی | نزدیکی در دوران قاعدگی

رابطه جنسی در پریودی توسط بسیاری از متخصصین ممنوع اعلام شده است. اما بازهم حول این مساله سوالاتی دارند. آیا داشتن رابطه جنسی قبل، در طول دوران و بلافاصله بعد از آن بی خطر است یا خیر. کسانی هستند که در طول قاعدگی به رابطه جنسی ادامه می دهند. اما باید گفت که بسیاری از ملاحظات در مورد عفونت، بیماری، بارداری و… حین برقراری رابطه جنسی در دوران قاعدگی ثابت می باشند. به گفته بسیاری از متخصصان سلامت، رابطه جنسی در طول دوره قاعدگی سالم نیست و حتی ممکن است عوارضی نیز به همراه داشته باشد. در این مقاله، همه چیزهایی که باید در مورد صمیمیت جنسی در دوران پریودی بدانید، از خطر عفونت گرفته تا کنترل بارداری آورده شده است.

رابطه جنسی در پریودی

بسیاری از مراکز کنترل و پپیشگیری از بیماری، انجام رابطه جنسی در دوران قاعدگی را ممنوع کرده اند. زیرا ممکن است انواع بیماری مقاربتی مانند HIV  و سایر مشکلات جنسی را منتقل کنید. همانطور که مشخص است، ویروس و سایر عوامل بیماری زا بیشتر در خون قاعدگی وجود دارد. همچنین در طول دوران قاعدگی، دهانه رحم کمی بازتر می شود. در این شرایط ویروس ها راحت تر عبور می کنند. بنابراین توصیه متخصصان این است تا آن جا که می توانید خودداری کنید.

بعضی از زنان ممکن است بعد از مقاربت در طول دوران پریودی، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ادراری باشند. این به احتمال زیاد مربوط به باکتری هایی است که می تواند به راحتی با ایجاد رابطه جنسی به سمت مثانه بروند.

(رابطه جنسی در دوران قاعدگی از طرف همه متخصصان سلامت ممنوع است. چرا که باعث انتقال انواع بیماری به مرد و زن می‌شود. زنان احتمال اینکه نتوانند در آینده بچه دار بشوند نیز بالا می رود.

خطر ابتلا به عفونت با ایجاد رابطه جنسی در پریود

به طور کلی دو نوع عفونت ممکن است به دلیل رابطه جنسی در پریود رخ دهد:

  • عفونت مقاربتی و مشکلات ناشی از تغییرات در فلور طبیعی واژن، مانند عفونت های مخمری.
  • عفونت های قارچی( عفونت های قارچی حتی ممکن است بدون انجام فعالیت جنسی نیز رخ دهد. افراد ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در طول یک دوره پریود، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت های قارچی باشند)

عفونت های مقاربتی عبارتند از: کلامیدیا، زگیل ناحیه تناسلی، هپاتیت B، تبخال، HIV، سیفلیس و….

تنها راه محافظت در برابر بیماری های مقاربتی، استفاده از روش های بازدارنده مانند کاندوم می باشد. البته این اقدامات حفاظتی تضمین نمی کند که فرد به عفونت مبتلا نشود. اما در صورت استفاده مناسب و درست می تواند خطر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

عوارض جانبی احتمالی رابطه جنسی در پریودی

یکی از مهم ترین نگرانی های مربوط به رابطه جنسی در پریودی ، خطر انتقال عفونت مقاربتی مانند HIV یا هپاتیت است. این ویروس ها در خون زندگی می کنند و می توانند از طریق تماس با خون قاعدگی آلوده پخش شوند. استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی می تواند خطر گسترش یا ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. بدون استفاده از لوازم بهداشتی و محافظ، نه تنها می توانید در طول دوره پریودی به یک بیماری مقاربتی مبتلا شوید، بلکه امکان انتقال آن به طرف مقابل نیز وجود دارد.

آیا رابطه جنسی در پریودی موجب بارداری می شود

زنان معمولا در طول تخمک گذاری (حدود دو هفته قبل از شروع قاعدگی) باردار خواهند شد. با این حال طول چرخه هر زن متفاوت است و چرخه شما می تواند ماهانه تغییر کند. اگر سیکل قاعدگی شما کوتاه تر است، خطر باردار شدن در طول قاعدگی بیشتر است.

اگر به طور فعال برای باردار شدن تلاش نمی کنید، صرف نظر از اینکه در چه بخشی از چرخه قاعدگی خود هستید، استفاده از محافظ ایده خوبی است. به طور کلی احتمال باردار شدن در دوران قاعدگی کمتر است اما همچنان این احتمال وجود دارد.

سخن آخر

اگر هنوز فکر می کنید که پریود شدن به این معنی نیست که رابطه جنسی موقتا به تأخیر بیافتد، یادآوری این نکات مهم است که افراد در دوران پریودی هم می توانند باردار شوند یا در حین ایجاد رابطه به HIV، و سایر بیماری و عفونت ها مبتلا شوند.

بنابراین توصیه ما این است که تا حدالامکان در دوران پریودی از ایجاد رابطه جنسی خودداری کنید. با این وجود اگر یک درصد قصد انجام این کار را دارید، به هیچ عنوان استفاده از لوازم محافظتی و بازدارنده را فراموش نکنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه جنسی در پریودی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره