اختلالات روانیوسواس

درمان وسواس | 5 روش موثر برای درمان وسواس

درمان وسواس شاید برای برخی افراد بی تاثیر به نظر برسد. اما امروزه با کمک روش های متفاوتی می‌توان وسواس را درمان کرد. انواع روش های روان درمانی، تخصصی و خودیاری به افراد برای درمان وسواس کمک می‌کند. وسواس به طور کل زندگی افراد را مختل می‌کند. مخصوصا اگر شدت وسواس در افراد بالا باشد با عوارض و پیامدهای جبران ناپذیری همراه است. بهترین روش غلبه بر وسواس دارو درمانی همراه با روان درمانی است. اما ابتدا باید علل بروز وسواس توسط روانشناس و مشاورین مشخص شود و درمان مناسب انجام شود. برای درمان هرگز از روش های خود درمانی استفاده نکنید و از روانشناس در این زمینه کمک بگیرید. برای دریافت خدمات مشاوره وسواس کلیک کنید.

درمان وسواس

وسواس به طور کل به چند روش تقسیم می‌شود. درمان هایی مانند شناختی رفتاری، مواجهه درمانی افراد را با واقعیت و موانعی که بر سر زندگی شان قرار دارد روبرو می‌کنند. در روش جالب مواجهه درمانی، درمانگر به کمک درمانجو بر اساس موقعیت های هراس آور و استرس از کم به زیاد لیستی تهیه می‌کند. و از کمترین شدت موقعیت استرسی تا شدیدترین فرد را با وسواسش روبرو می‌کند.

مثلا اگر فردی به تمیزی وسواسیت داشت. ابتدا با او در رابطه با خانه کثیف صحبت می‌کند. عکس و فیلم خانه کثیف نشان می‌دهد و در نهایت او را با خانه خیلی کثیف روبرو می‌کند. اما درمانجو باید تمام این موارد را با کنترل استرس سپری کند. روش های درمانی به این شکل به غلبه بر وسواس می‌پردازد و به افراد کمک می‌‌کند تا مدیریت و کنترل استرس را آموزش ببینند.

 وسواس چیست؟

درمان وسواس چیست

وسواس در گذشته در دسته اختلالات اضطرابی قرار می‌گرفت. اما به دلیل اینکه وسواس به دسته های مختلفی تقسیم می‌شود برای آن طبقه جداگانه ای در نظر گرفتند. اختلالاتی که در طبقه وسواس قرار دارند شامل وسواس فکری عملی، بد ریخت انگاری بدن، احتکار، وسوای موکنی و پوست کنی می‌شوند.

در تمامی اختلالاتی که در دسته وسواس قرار دارند نوعی مشغولیت ذهنی افراد را به خود درگیر می‌کند. هر کدام از این اختلالات علائم و نشانه های مخصوص به خود را دارند. درمان وسواس با روش های مختلفی صورت می‌گیرد که بر اساس تشخیص روانشناسان و متخصصین انتخاب و درمان آغاز می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم وسواس کلیک کنید.

راه های درمان وسواس

راه های غلبه بر وسواس به چند دسته تقسیم می‌شود. متخصصین و روانشناسان با ریشه یابی دلیل وسواسی شدن، بهترین روش را برای افراد انتخاب می‌کنند. بهترین روش هایی که در درمان وسواس صورت می‌گیرد در ادامه توضیح داده ایم.

1. درمان شناختی رفتاری و روان پویشی

بهترین و موثرترین روش برای درمان وسواس، درمان روان پویشی و شناختی رفتاری است. امروزه برای غلبه بر وسواس در کلینیک های روانشناسی از این روش استفاده می‌کنند و تقریبا همه مراجعین از این روش نتیجه مثبت گرفته اند. درمان شناختی رفتاری به طور کل به درمان کامل بیماری وسواس می‌پردازد. و با کمک این روش درمانی می‌توان علائم را کنترل و مدیریت کرد.

کسانی که ریشه وسواس آنها به ژنتیک بر می‌گردد با روش درمان شناختی رفتاری راحت تر علائم را می‌توانند کنترل کنند. درمان وسواس با این روش درمانی همراه با دارودرمانی بهتر عمل می‌کند. اگر علت های ژنتیکی زیاد در علائم فرد دخالت نداشته باشد، درمان رواش پویشی به تنهایی به غلبه بر وسواس کمک می‌کند. در این روش درمانی به فرد وسواسی مدیریت و کنترل استرس و اضطراب آموزش داده می‌شود. تا با کنترل و مدیریت استرس ها به وسواس خود غلبه کند.

2. مواجهه درمانی برای درمان وسواس

دومین روش درمان وسواس، مواجهه درمانی است. در این روش درمانی فرد مبتلا به وسواس با افکار و موقعیت های استرس زا مواجهه می‌شود. در روش مواجهه درمانی مراجعه کننده از شدت کم با مسائل استرسی روبرو می‌شود. درمانگر با استفاده از عکس، فیلم و روبرویی با موقعیت استرس زا به مراجعه کننده کمک می‌کند تا با غلبه بر استرس با ترس و وسواس خود روبرو شود.

در مواجه سازی فرد وسواسی (فردی که از کثیفی بیزار است) را در آخرین مرحله غلبه بر استرس داخل اتاقی قرار می‌دهند که تمیز نیست و پر از آشغال و کثیفی است. فرد مبتلا با کنترل استرس و اضطراب توانایی ماندن در اتاق را به دست می‌آورد. در واقع در این روش مقاوت فرد بالا می‌رود.

3. آزاد گذاشتن افکار فرد وسواسی

درمان وسواس ها

رفتار های وسواسی در بخش ناهشیار مغز پردازش می‌شود. به همین دلیل فرد مبتلا این افکار را به طور واقعی درک می‌کند. افراد وسواسی توانایی غلبه بر ناهشیار خود را ندارند و نمی‌توانند به طور هوشیارانه بر این افکار مسلط شوند. در نتیجه سرکوب رفتارهای وسواسی به فرد نتیجه های بر عکس می‌دهد و در حالی که در تلاش برای فکر نکردن به افکار وسواسی است، بیشتر در رابطه با رفتارهای وسواسی فکر می‌کند.

در‌این روش درمانی به شما آموزش داده خواهد شد که در رابطه با مسائل وسواسی فکر کند و با آن مواجهه شود. در واقع به شما آموزش داده می‌شود که فرار نکنید و با موقعیت روبرو شوید.

در روش بعدی در دسته های درمان وسواس، کمک به شناسایی و دلیل افکار وسواسی است. وسواس های فکری به اضطراب درونی فرد مربوط می‌شود. تا زمانی که فشارها و تعارضات درون فرد ایجاد می‌شود توانایی غلبه بر وسواس را نخواهید داشت. برای غلبه بر وسواس های خود باید با فشارها و تعارضات درونی خود آشنا بشوید و ریشه یابی کنید.

4. تقویت با غلبه بر افکار وسواسی

افراد وسواسی برای پاسخدهی، لمس اشیاء، انتخاب و جواب دادن به کمک دیگران نیز احتیاج دارند. اگر تنها باشند و کسی نباشد که به آنها کمک کند قطعا با مشکلات روبرو خواهند شد. زمانی که بر اساس میل و خواسته دیگران کارهای خود را انجام می‌دهید، درماندگی در شما نمایان می‌شود. و اجازه پیش روی بهبودی را نمی‌دهید.

در این روش برای درمان وسواس به فرد آموزش داده می‌شود تا به خود متکی باشد و اعتماد به نفس کافی را یاد بگیرد. تا زمانی که به خود تکیه نکنید بهبودی پیش نمی‌رود. هم چنین با کمک از درمانگر سعی کنید به خود ایمان داشته باشید تا موفق شوید.

5. دارو درمانی برای درمان وسواس

دارو درمانی روش دیگری برای غلبه بر وسواس است. معمولا کسانی که شدت علائم وسواس بالایی دارند علاوه بر روان درمانی، دارو درمانی نیز می‌شوند. داروها همیشه مفید هستند اما دوره های کوتاه مدت دارند. به سرعت علائم را کاهش می‌دهد اما اگر مصرف دارو را قطع کنید نشانه ها نمایان می‌شوند.

دارو درمانی همیشه مکمل روان درمانی پاسخ دهی مناسبی دارد. بر اساس مطالعات دارو درمانی 30 تا 70 درصد از علائم را کاهش می‌دهد اما فرد را به سمت بهبودی کامل سوق نمی‌دهد. اثرات دارو بر افراد مختلف از یکدیگر متفاوت است. مثلا شاید برای فردی اثرات موثری داشته باشد اما برای دیگران به این گونه نباشد. اگر دارو قطع شود علائم و عوارض وسواس باز می‌گردد و حتی بدتر از قبل بروز پیدا می‌کند.

کلام آخر

جلسات درمان وسواس باید طبق نظر روانشناس صورت بگیرد. اگر در طول درمان فرض کنید که مشکلی وجود ندارد و درمان را بدون نظر روانشناس و مشاورین متخصص تمام کنید؛ در آینده ای نه چندان دور علائم وسواس را با شدت بیشتری تجربه خواهید کرد. بنابراین زمانی که برای بهبودی تصمیم می‌گیرید باید تا آخرین جلسه ادامه دهید. برای درمان نیاز به روانشناس و مراجعین دارید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری در زمینه فوبیای حیوانات به مراجعان مشاوره می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان وسواس می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره