اختلالات روانیفوبیا و ترس

درمان فوبیا ها | بهترین درمان برای فوبی چیست

درمان فوبیا ها با روش های متفاوتی انجام می‌شود. تکنیک های مختلف درمانی با توجه به شخصیت و توان بیمار انجام می‌شود. فوبیا ترس بی منطق و بیمارگونی است که باعث برهم ریختن آرامش اعصاب افراد می‌شود. حیوانات، ارتفاع، رانندگی، مکان های بسته و … ترس های بی منطقی هستند که افراد به دلایل عوامل مختلفی مانند تجربه های تلخ کودکی، تصادف و … به آن دچار می‌شوند. برای رهایی از استرس و حملات پانیک ناشی از فوبیا باید به فکر درمان باشید. روش های مختلفی برای درمان فوبیا ها وجود دارد که طولانی مدت اثرات ناشی از ترس را از بین می‌برد. در ادامه در رابطه با درمان فوبیا ها توضیح داده‌ایم.

درمان فوبیا ها

درمان فوبیاهای مختلف

درمان فوبیا ها به نوع فوبی خاصی که افراد دارد صورت می‌گیرد. اما به طور کل درمان همه فوبیاها به یک شکل اما با تکنیک های متفاوت است. روش های درمان برای فوبیا در حیطه روانشناسی به بحث های گسترده ای رسیده است. فوبیا ترس بی منطقی است که بیمارگون و با هراس همراه است. ترس از ارتفاع، ترس از حیوانات، ترس از اتاق تاریک و … به شامل فوبی های مختلف است. برای درمان فوبیا ها اکثر افراد تلاش می‌کنند تا اضطراب و استرس ناشی از فوبی را به کمک روانشناس کنترل و مدیریت کنند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

فوبیا چیست؟

فوبیا یا ترس به اختلالی مربوط می‌شود که شخص از چیز خاصی هراس دارد. افراد مبتلا به فوبی از ترس غیر منطقی خود آگاه هستند اما توانایی کنترل و مواجه با موضوع ترس خود را ندارند. این افراد با فکر، صدا و مشاهده عکس فوبی خود نیز دچار حملات ترس و اضطراب می‌شوند. شایع ترین نوع فوبی ها شامل ارتفاع، حیوانات، خون، مکان بسته و جراحت است. این اختلال بسیار شایع است و در هر سنی ممکن است بروز پیدا کند. ترس این افراد بیمارگون و غیر منطقی است. اما با کمک روانشناس و درمان فوبیا ها می‌توان آن را کنترل و مدیریت کرد.

علائم افراد مبتلا به فوبیا

راه های درمان فوبیا

برای درمان فوبیا ها ابتدا باید از علائم این افراد اطمینان حاصل کنیم. از کجا باید متوجه این موضوع شویم که فردی مبتلا به فوبی است؟ زمانی که فردی در موقعیتی مانند ارتفاع قرار گرفت و لرزش، تهوع، فریاد و حملات پانیک را در فرد مشاهده کردید متوجه خواهید شد که این فرد به ترس از ارتفاع مبتلا شده است. این افراد از موقعیت های استرس زا فرار می‌کنند و تمام سعی خود را می‌کنند تا در این شرایط قرار نگیرند. علائم این افراد فقط در مواقع حضور در موقعیت خلاصه نمی‌شود و با مشاهده عکس، صدا و فیلم فوبی خود نیز به ترس مبتلا می‌شوند. اما به طور کل علائم فوبیا ها در موارد زیر نشان داده می‌شود.

  • فرد باید به مدت 6 ماه از موضوعات خاصی مانند حیوانات، ارتفاع، خون و … هراس داشته باشد.
  • تنگی نفس
  • تپش قلب
  • اضطراب
  • لرزش
  • غش کردن
  • حملات پانیک
  • از غیر منطقی بودن ترس خود آگاه هستند.
  • فرد از قرار گیری در موقعیت ترس اجتناب می‌کند. مثلا اگر از سگ هراس داشته باشد به خانه دوستانی که از سگ نگهداری می‌کنند نمی‌رود.
  • کودکان نشانه های خود را با بی قراری و تغییرات خلقی نمایان می‌کنند.

دلیل درمان فوبیا ها چیست؟

زندگی با فوبی چه مشکلی دارد که باید به درمان آن بپردازیم؟ اصلا چه لزومی برای درمان فوبیاها است؟ درمان فوبیاها از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا اگر فردی از ارتفاع ترس داشته باشد از پل عابر پیاده عبور نمی‌کند. از پنجره اتاق به بیرون نگاه نمی‌کند. سوار هواپیما نمی‌شود و زندگی فرد به طور کل در موقعیت های مختلف مختل می‌شود. اما برخی افراد با این ترس خود مقابله می‌کنند و ضرورتی برای درمان نمی‌بینند.

درمان فوبیا ها به دلیل اینکه باعث ایجاد خلل در زندگی روزمره می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا فردی که از گربه می‌ترسد به خیابان و پارک قدم بر نمی‌دارد. و در مکان هایی که گربه وجود دارد (رستوران های سقف باز) حضور پیدا نمی‌کند. این افراد ارتباط خود را با دوستانی که گربه دارند قطع می‌کند و به منزل آنها نمی‌رود.

دلایل زیادی برای درمان فوبیا ها وجود دارد که اصلی ترین آنها را می‌توان فراگیر بودن ترس های مرضی نامید. در صورتی که برای درمان اقدامی نکنید این ترس ها گسترش پیدا می‌کند و مسائل مختلفی را به مرور در بر خواهد گرفت. مثلا ترس از عنکبوت به مرور زمان باعث می‌شود ک به تدریج از مشاهده فیلم، شنیدن نام عنکبوت و تصویر آن دچار هراس و وحشت می‌شود. علاوه بر این ترس از عنکبوت باعث گسترش بیشتر می‌شود و تمام موضوعات مرتبط با عنکبوت را در بر می‌گیرد.

انواع درمان فوبیا ها

بهترین درمان فوبیا

شیوه های مختلفی برای درمان فوبیا ها وجود دارد که بنا به پاسخ مراجعه و عملکرد درمانگر انتخاب می‌شود. در ادامه به انواع درمان فوبیا ها اشاره کرده ایم.

1. درمان های رفتاری

درمان های رفتاری شیوه های مهم در درمان فوبیا ها هستندو اکثر روانشناسان و متخصصین در این حوزه برای درمان ترس ها از شیوه های رفتاری استفاده می‌کنند. این تکنیک ها به دسته های مختلفی تقسیم می‌شوند و در دسته پرکار آمد ترین و پر استفاده ترین درمان ها قرار می‌گیرد. بر اساس مشاهدات اکثر رفتارهایی که توسط درمان های رفتاری صورت می‌گیرد موفق بوده و برای طولانی مدت نتایج بدون بازگشتی را به همراه دارد. در ادامه به درمان های رفتاری مختلفی اشاره کرده‌ایم.

غرقه سازی

یکی از روش های درمان فوبیا ها غرق سازی است. درمان رفتاری غرقه سازی فرد را به صورت ناگهانی با ترس مواجهه می‌کند و اجازه فرار و اجتناب از موقعیت به او داده نمی‌شود. اضطراب فرد به شدت بالا می‌رود اما با گذشت مدتی وقتی که متوجه شد موقعیت برای وی ترس و خطری نداشته است اضطرابش کاهش می‌یابد و از بین می‌رود، در نتیجه فوبیای فرد درمان می‌شود. مثلا اگر فردی از سوسک هراس داشته باشد، درمانگر یکباره روی فرد سوسک پرتاب می‌کند، یا او را در اتاق با سوسک رها می‌کند. معمولا مربیان شنا از این روش برای یادگیری و رفع ترس از آب استفاده می‌کنند.

مواجهه سازی

مواجهه درمانی یکی از روش ها برای درمان فوبیا ها است که در دسته درمان های رفتاری قرار دارد. در این روش درمانگر به مراجعه کننده کمک می‌کند تا در مقابل شرایط استرس زا خود را کنترل کند. مواجهه سازی با روش عادت، خاموشی، خودکارآمدی و پردازش اطلاعات انجام می‌شود. در این روش درمانی درمانگر مراجعه کننده را به مرور با موقعیت ترسناک و فوبی مواجهه می‌کند و فرد به تدریج درمان می‌شود.

حساسیت زدایی

یکی از دیگر روش های درمان رفتاری برای درمان فوبیا ها حساسیت زدایی است. در روش حساسیت زدایی ابتدا به فرد آموزش می‌دهند تا با کمک برخی تمرینات به کنترل و مدیریت استرس کمک کند. در مرحله دوم بیمار و درمانگر با کمک هم از موقعیت های ترسناکی که باعث وحشت فرد می‌شود لیست تهیه می‌کنند. شدت و درجه بندی موقعیت ها زمانی که انجام شد درمانگر شروع به درمان می‌کند.

فرض کنید فردی از مارمولک هراس دارد و زمانی که اسم او را می‌شنود با شدت کمتری علائم را تجربه می‌کند. و بالاترین شدت تجربه علائم مشاهده حضوری مارمولک است. درمانگر با روش حساسیت زدایی منظم ابتدا به درمان موقعیتی می‌پردازد که فرد استرس کمی را تحمل می‌کند و به مرور به مراحل بالا پیش می‌روند. البته توجه داشته باشید که در هر مرحله زمانی که درمانجو کاملا توانایی کنترل استرس را داشت به مرحله بعدی می‌روند.

 واقعیت مجازی

استفاده از واقعیت مجازی روش دیگری برای درمان فوبیا ها با روش درمان رفتاری است. زمانی که امکان حضور با موضوع ترس وجود نداشته باشد از روش واقعیت مجازی استفاده می‌شود. در این شرایط فرد با کمک تکنولوژی با ترس و فوبی خود مواجهه می‌شود و اضطراب خود را کنترل می‌کند. و فرد با استفاده از واقعیت مجازی درمان می‌شود.

2. درمان شناختی – رفتاری

دومین روش موفق در درمان فوبیا ها شناختی رفتاری (CBT) است. در این روش درمانی به مراجعه آموزش داده می‌شود که به ترس های اشتباه خود غلبه کند و تکنیک های مدیریت استرس را آموزش ببیند. خطاها و باورهای اشتباه فرد در این روش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

3. درمان با روانکاوی

سومین روش برای درمان فوبیا ها روانکاوی است. در این روش درمانی که از قدیمی ترین و اولین روش های درمانی است، ناهشیار فرد را مورد بررسی قرار می‌دهند و مسائلی که باعث شده بود فرد از چیزی هراس داشته باشد بررسی می‌کردند. با روانکاوی فرد باید مدت طولانی را تحت نظر روانکاو باشد تا به مرور به ناخودآگاه فرد دسترسی پیدا کند.  این روش امروزه برای درمان فوبیا ها انجام نمی‌شود.

4. دارو درمانی

درمان فوبیا ها توسط دارو درمانی نیز انجام می‌شود. پزشکان برای کنترل و مدیریت اضطراب و استرس افراد استفاده می‌شود. اما داروها هرگز قدرت درمان فوبیا ها را ندارند. معمولا دارو درمانی همراه روان درمانی صورت می‌گیرد تا به جواب بهتری برای بهبود برسید.

کلام آخر

ترس از موقعیت های مختلف، ترس از حیوانات و … باعث مختل شدن زندگی روزمره می‌شود. با این وجود حضور شما در تمامی موقعیت ها با استرس همراه است. پس باید به فکر راه درمان اساسی و درست باشید. برای سپری کردن زندگی بدون استرس ناشی از فوبیا باید به دنبال درمان فوبیا ها باشید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان فوبیا ها می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره استرس با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره