اختلالات روانیاضطراب و استرس

بیماری هیستری | علت، نشانه ها و درمان هیستری

بیماری هیستری نوعی اختلال روانی است که در گروه اختلالات اضطرابی قرار دارد. این افراد علائمی از خود نشان می‌دهند که علت پزشکی قابل تشخیصی ندارد. مثلا بدون هیچ مشکلی احساس نابینایی می‌کنند. در صورتی که این نابینایی در جسم آنها نمایان نیست و فقط درون روان خود این احساس را دارند. در این بیماری افراد نشانه هایی مانند درد بدن، حرکات غیر قابل کنترل، استرس، تنش و عدم درک مسائل از خود بروز می‌دهند. افراد با بیماری هیستری دارای شخصیت وابسته، اعتماد به نفس پایین، احساسات ناپایدار، تحریک پذیری و … هستند. برای درمان این افراد از روش های درمان شناختی و دارودرمانی برای کاهش علائم استفاده می‌کنند. در صورت درمان باید از روانشناس و مشاورین متخصص کمک بگیرید.

بیماری هیستری

شخصیت افراد با بیماری هیستری

اختلال یا بیماری هیستریک در واژه یونان باستان به معنای احساسات و هیجانات غیر قابل کنترل است. در روانپزشکی از واژه هیستری استفاده نمی‌شود، اما در دسته های دقیق تری این بیماری جایگزین شده است. از نظر زیگموند فروید بیماری هیستریک با نشانه های فیزیکی نیست اما رنج درونی و عاطفی است که همه جنسیت ها را با خود درگیر خواهد کرد. که به دلیل آسیب های قبلی به وجود آمده و توانایی برقراری و لذت رابطه جنسی را از افراد می‌گیرد.

منظور از بیماری هیستری حالتی در فرد است که اضطراب به نشانه های بیماری تبدیل می‌شود. مثلا پلیسی که اضطراب زیادی را در ماموریت تحمل کرده است، در نهایت شاید بینایی خود را از دست بدهد. اما این نابینایی به دلیل اضطراب است و از نظر آزمایشگاهی مشکلی در چشم او مشخص نشده است. اما پلیس اصرار دارد که نابینا است و تا زمانی که از ماموریت او را دور نکنند بینایی اش را به دست نمی‌آورد. این بیماری به طور گسترده ای توسط زیگموند فروید و یوزف برویر بررسی شد. در نهایت مطالعاتی در زمینه بیماری هیستریک نوشتند.

علائم افراد دارای بیماری هیستری

افراد مبتلا به بیماری هیستریک همیشه از خود علائمی بروز می‌دهند که در ادامه به این علائم اشاره کرده ایم.

  • احساس درد در قسمت های مختلف بدن
  • اختلال در قدرت تکلم
  • حرکات غر قابل کنترل
  • استرس و تنش
  • عدم درک مسائل منطقی

خصوصیات افراد با بیماری هیستری

افرادی که به بیماری هیستریک مبتلا هستند خصوصیات رفتاری یکسانی با یکدیگر دارند. در ادامه در رابطه با این خصوصیات رفتاری توضیح داده ایم.

1. اعتماد به نفس پایین

بیماری هیستری افراد را با اعتماد به نفس پایینی روبرو می‌کند. این افراد بسیار شکننده هستند و برای هر کاری نیاز به تایید دیگران دارند. برای اینکه از ارزشمندی خود مطلع شوند مداوم از دیگران می‌خواهند که نظرشان را اعلام کنند.

2. شخصیت وابسته

شخصیت های مبتلا به بیماری هیستریک به دیگران وابسته هستند. توانایی انجام امور به تنهایی ندارند و از استقلال فکری برخوردار نیستند. علاقه ای به تصمیم گیری در رابطه با خود ندارند و همیشه منتظر کمک و نظر دیگران هستند.

3. رفتارهای نمایشی

افراد با بیماری هیستری، رفتارهای نمایشی دارند. در مهمانی ها و جمع ها همیشه سعی دارند حرکات نمایشی داشته باشند تا مورد توجه همه قرار بگیرند. این حرکات متفاوت است و از رفتارهای تحسین برانگیز تا حرکات و رفتارهای تند بروز پیدا می‌کند.

4. نیاز شدید به توجه و محبت

افرادی که به بیماری هیستری مبتلا هستند نیاز شدید به توجه و محبت دیگران دارند. آنها از هر رفتار و حرکاتی استفاده می‌کنند تا محبت را از بقیه دریافت کنند. گاهی این افراد شروع به گریه می‌کنند و گاهی با اشاره حرف های خود را بیان می‌کنند. آرایش های غلیظ نیز برای جلب توجه انجام می‌شود. در نهایت برای جلب توجه به هر دری متوسل می‌شوند.

5. هیجان زدگی

افراد با بیماری هیستری حالت هیجان زدگی را تجربه می‌کنند. به صورت متناوب به غم، شادی، بدبینی و خوشبینی دچار می‌شوند.

6. احساسات ناپایدار

احساسات ناپایدار از خصوصیات رفتاری افراد با بیماری هیستریک است. این افراد احساسات سطحی را تجربه می‌کنند و در رابطه با موضوع خاصی هر چند وقت یکبار احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنند. افراد با بیماری هیستری احساسات عمیق را تجربه نمی‌کنند.

7. خود محوری

افراد با بیماری هیستری خود محور هستند. این افراد بسیار مهر طلب بوده و از این خصوصیت برای رام کردن دیگران استفاده می‌کند. در واقع بیمار دچار هیستریک با خود محوری با احترام دیگران را استعمار می‌کند.

8. اغراق در بیان مسائل

یکی از خصوصیات افراد با بیماری هیستری، اغراق در رابطه با بیان مسائل است. زمانی که در مورد مسئله ای شروع به صحبت می‌کنند، حسابی به آن آب و تاب می‌دهند و موضوعات را بزرگتر از چیزی که هست بیان می‌کنند. حتی در مواقعی موضوعات بزرگ و پر اهمیت را کم و بی اهمیت جلوه می‌دهند.

9. تلقین پذیری

افراد با بیماری هیستری سریعا همه حرف های دیگران را باور می‌کنند. به راحتی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و فریب اشخاص را می‌خوردند. در این شرایط این افراد خود را از یاد می‌برند.

10. ترس از تنهایی

به دلیل وابستگی زیاد، افراد با بیماری هیستری به ترس از تنهایی مبتلا هستند. در هر حالتی این افراد توانایی تنها ماندن ندارند و به افراد دیگر پناه می‌برند. در نهایت کسانی را پیدا می‌کنند که حاضر باشد با او هم کلام شود.

11. تحریک پذیری

کسانی که به بیماری هیستری مبتلا هستند به سرعت به محرک ها واکنش های تند نشان می‌دهند. سریعا عصبی می‌شوند و از چیزی متنفر می‌شوند.

علت بیماری هیستری

افراد مبتلا به بیماری هیستریک به دلایل متفاوتی به این اختلال دچار می‌شوند. البته که علت این بیماری مشخص نیست و فرد از لحاظ جسمانی سالم است. این افراد تعارضات درونی عمیق دارند که حل نشده باقی می‌ماند. و فرد هیجانات خود را نمی‌تواند تجربه کند. و به جای بروز احساسات، علائم جسمانی از خود نشان می‌دهند. در این شرایط فرد توانایی کنترل خشم خود را ندارد و شاید تشنج و علائم دیگر بیماری هیستریک را نشان دهد. می‌توان علت بیماری هیستری را اضطراب و استرس های کنترل نشده و ناتوانی در بروز هیجانات و احساسات دانست.

شیوع بیماری هیستری

شیوع بیماری هیستری

شیوع بیماری هیستری فقط در خانم ها شناسایی شد. اما با گذشت زمان مشخص شد که خانم ها و آقایان هر دو به این اختلال مبتلا می‌شوند. اما شیوع این بیماری در خانم ها بیشتر از آقایان است.

انواع بیماری هیستری

بیماری هیستریک به دو دسته هیستری تجزیه ای و هیستری تبدیلی تقسیم می‌شود. در ادامه در رابطه با این دو نوع بیماری هیستری اشاره کرده ایم.

1. بیماری هیستری تجزیه ای

  • در بیماری هیستری تجزیه ای ساختار شخصیت و حافظه فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
  • نسبت به سایر بیماری های عصبی نادرتر است.
  • در خواب راه می‌روند.
  • چند شخصیتی هستند.
  • دچار ترس و گریز هستند.
  • فراموش کار هستند و حافظه کوتاه مدت شان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

2. بیماری هیستری تبدیلی

  • عملکرد جسمانی فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد  شاید تغییر کند.
  • علائم به صورت غیر ارادی بروز داده می‌شود.
  • در بیشتر مواقع بیمار به صدمات جسمانی که در بدنش وجود دارد بی توجه است و نگرانی در رابطه با این موضوع ندارد.
  • نمی‌توان علائم را با شرایط عصب شناختی و شرایط جسمانی دقیق بیان کرد.
  • عوامل روانشناختی و علائم اختلالات با یکدیگر مرتبط هستند.

درمان بیماری هیستری

درمان بیماری هیستریک با روش های متفاوتی بر اساس شخصیت فرد صورت می گیرد. در ادامه در رابطه با روش های درمانی بیماری هیستریک اشاره کرده ایم.

1. روانکاوی

قبل از هر دارودرمانی و روش های دیگر، برای درمان بیماری هیستری روش روانکاوی مورد تائید قرار گرفته و جوابدهی عالی را بر جای گذاشته است. در این روش درمانی، درمانگر با مراجعه به ناهوشیار و گذشته فرد، علت بیماری را کشف می‌کند و به کاهش نشانه ها و علائم می‌پردازد.

2. کنترل استرس

بیماری هیستری در اثر عدم کنترل استرس و اضطراب بوجود می‌آید. با کمک روان درمانگر، فرد بیمار روش های کنترل استرس را آموزش می‌بیند و در نهایت با مدیریت و بروز احساسات و هیجانات از بروز و شدت بیماری هیستری جلوگیری می‌کند. از روش هایی مانند یوگا و مدیتیشن نیز می‌توان برای کنترل استرس استفاده کرد.

3. هیپتوتیزم

درمان بیماری هیستری

یکی از روش های درمانی بیماری هیستری، هیپنوتیزم است. این روش ابتدا برای درمان اختلال هیستریک استفاده می‌شد. در نهایت در سال های بعد روش های درمانی بیشتری برای این اختلال مورد استفاده قرار گرفت.

4. دارو درمانی

اگر درمان های روانشناختی پاسخ مناسبی به کاهش علائم نداد، با دارو درمانی به درمان بیماری هیستری می‌پردازند. البته که دارو درمانی کوتاه مدت است و باید همراه با روان درمانی انجام شود. در این روش درمانی از داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی برای کنترل تکانش ها استفاده می‌شود.

5. درمان های دیگر

طرحواره درمانی و درمان های شناختی باعث از بین رفتن علائم بیماری هیستری می‌شود. در برخی از این درمان ها اعتماد به نفس افراد افزایش می‌یابد و فعالیت های ورزشی و متعادلی به او پیشنهاد می‌شود.

کلام آخر

درمان بیماری هیستری فقط و فقط باید توسط روانشناسان متخصص درمان شود. افراد با این بیماری باید تحت نظر متخصص باشند تا به بینش و آگاهی از رفتارهای خود برسند. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری در زمینه بیماری هیستریک به مراجعان مشاوره می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری هیستری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره