ازدواجزوج و خانواده

استرس قبل از عروسی | علت و راه های غلبه بر استرس عروسی

استرس قبل از عروسی چیزی نیست که فقط یک عده دچارش می‌شوند. و امری طبیعی است. استرس قبل از عروسی علل مختلفی دارد از جمله اختلاف نظر با خانواده، مشکلات مالی، کمال گرایی و … . احتمالا شمایی که این مقاله را مطالعه می‎کنید یا در شرف ازدواج هستید. یا برای فرد عزیز زندگیتان به دنبال آرامش هستید. با آرزوی خوشبختی برای تمام جوانان در ادامه مقاله علل و راهکارهای مقابله با استرس قبل از عروسی را توضیح داده‎ایم. همراه با ما باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی روانشناسی ازدواج کلیک کنید.

ازدواج

پیوند زناشویی بر اساس عشق، رابطه جنسی، فرهنگ، مذهب و قانون را ازدواج می‎گویند. ازدواج به عنوان یک قرار داد در نظر گرفته می‎شود. ازدواج در افراد مختلف به علل های مختلفی صورت می‎گیرد. از جمله این علل: عاطفی، مالی، معنوی، قانونی، اجتماعی، میل جنسی و مذهبی. برای اطلاع از مراحل ازدواج کلیک کنید.

در برخی از کشورها ازدواج سنتی، ازدواج اجباری، ازدواج کودکان و چند همسری انجام می‎شود. اما در برخی کشورهای دیگر این نوع ازدواج ها غیر قانونی است.

عموما افراد ازدواج را پیوند بین دو جنسیت می‎دانند. اما ازدواج های متفاوتی وجود دارد که در برخی کشورها به صورت قانونی شناخته می‎شود. برای مثال: ازدواج با خود، ازدواج با همجنس و ازدواج موقت. برای اطلاع از انواع ازدواج کلیک کنید.

استرس عروسی

عروسی‎یا سور مراسمی سنتی و آینی است که پس از ازدواج یا زندگی مشترک گرفته می‎شود. عروسی در کشورها، آیین ها  فرهنگ های مختلف به صورت های متفاوتی گرفته می‎شود. در مراسم عروسی، عروس و داماد با خرید حلقه، لباس عروس، لباس داماد و دعوت بستگان جشن می‎گیرند.

نشانه های استرس قبل از عروسی

استرس های قبل از عروسی نشانه هایی دارد. که در ادامه آنها را توضیح داده‎‎ایم.

بیمار شدن: گاهی عروس و داماد با استرس های فراوانی که می‎گیرند دچار بیماری های جسمانی و روحی می‎شوند. تدارکات عروسی به همه اطرافیان علل خصوص عروس و داماد اضطراب وارد می‎کند. ممکن است مبتلا به بیماری های گوارشی، مشکلات تنفسی، استرس و حملات پانیک شوید.

لذت نبردن از رابطه: گاهی این افکار که نکند همسرتان فرد مناسب شما نیست. باعث می‎شود استرس و اضطراب سراغتان بیاید و از رابطه لذت نبرید.

مشغله فکری شدید: افکار و مشغله های مراسم عروسی برای تدارکات باعث سردرگمی و استرس می‎شود.

دعوا کردن: گاهی زوجین با توجه به تنش ها، اختلافات و اضطرابی که دارند. دعوا و بحث می‎کنند. همین امر باعث استرس قبل از مراسم عروسی می‎شود.

رفتار اشتباه: استرس و اضطرابی که برای مراسم عروسی دارید باعث ایجاد رفتارهای مخرب و اشتباه می‎شود. سوءمصرف مواد و الکل و اختلال پرخوری رفتارهای پرخطر و اشتباه هستند.

علل استرس قبل از عروسی

تدارکات مراسم عروسی بسیار پر دردسر و زیاد است که از تمامی جوانب باعث ایجاد استرس می‎شود. علل مختلفی باعث استرس می‎شود که در ادامه اشاره کرده ایم.

مخالفت خانواده

یکی از علل استرس زوجین مخالفت خانواده است. خانواده ها با ابراز نگرانی و دلایل مختلفی که دارند. طبیعتا از خوبی های کیس ازدواجی فرزندشان نمی‎گویند. و تلاش دارند تا آخرین لحظه فرزندشان را منصرف کنند. به همین دلیل شک و شبه وارد می‎شوند که نکند این فرد مناسب من نیست و با او خوشبخت نشوم.

کمال گرایی

بسیاری از زوجین به دنبال بهترین و پر زرق و برق ترین مراسم عروسی هستند. این افراد با سردرگمی در انتخاب تالار، لباس و … به دنبال بهترین ها می‎روند. و همین امر که شاید بازهم خوب نیست و باب میلشان نباشد استرس و نگرانی تا پایان مراسم همراه دارند.

مشکلات مالی

یکی از عمده استرس های زوج های جوان داشتن مشکلات مالی و نداشتن پشتوانه مالی است. اصولا عروس و داماد به دنبال بهترین مراسم برای خود هستند که ماندگار شود. ولی با کمبود بودجه و برانداز کردن خواسته هایشان استرس با آنها همراه می‎شود.

تنهایی کار انجام دادن

از خانواده ها و اطرافیان کمک بگیرید. با تنهایی به دوش کشیدن کارها تنها استرس به شما وارد می‎شود. خانواده ها و اطرافیان برای کمک به شما همیشه آماده اند. دریغ نکنید.

تهیه لیست مهمان ها

احتمالا در اطرافیان خود دیده اید که خانواده عروس و داماد برای تعداد مهمان ها به مشکل برخورده اند. با صحبت های منطقی و اصولی این مشکل را برطرف کنید تا به استرس دچار نشوید.

آمادگی برای عروسی

فراهم کردن تدارکات عروسی، مهمان ها، لباس عروس و داماد، تالار و … ناخواسته به شما استرس وارد می‎کند. برای آمادگی با برنامه ریزی پیش بروید.

برای دریافت خدمات مشاوره ازدواج کلیک کنید.

راهکار مدیریت استرس قبل از عروسی

راهکارهایی برای مدیریت استرس قبل از مراسم عروسی وجود دارد. همراه ما باشید. در ادامه راهکارهایی را توضیح داده‎ایم

مدیریت کنید

با مدیریت کردن بسیاری از مسائل شما به استرس دچار نمی‎شوید. مدیریت زمان یک مسئله پر اهمیت در تدارکات قبل از عروسی است. شما با مدیریت زمان می‎دانید که چه چیزی در چه روز و چه ساعتی باید انجام شود. با این کار به خودتان کمک کرده اید که کارها اصولی پیش بروند.

برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی یکی از مهم ترین راه ها برای مدیریت استرس است. یک دفتر بردارید، هفته و ساعت را یادداشت کنید. با نوشتن کارها در جدول بندی و پیش رفتن طبق همان برنامه هیچ یک از کارهایتان عقب نمی‌افتد. و نگرانی شما کمتر می‎شود.

ورزش کنید

ورزش کردن در همه شرایط باعث کاهش استرس می‎شود. مدیتیشن، یوگا، پیاده روی همراه با موسیقی های آرام بخش به شما کمک می‎کند که کمتر دچار استرس شوید. و ذهن شما را آرام می‎کند.

تغذیه مناسب

تا جای ممکن برای سلامت جسم خود از غذاهای سرخ کردنی و فست فود دوری کنید. تغذیه نامناسب باعث ایجاد جوش، لک و چاقی قبل از مراسمتان می‎شود.

تصحیح الگوی خواب

خوب بخوابید. یکی از علل ایجاد استرس، نگرانی، دلهره و سردرد کمبود خواب است. اگر کم می‎خوابید الگوی خوابتان را تغییر دهید. ریتم خواب خود را مشخص کنید. هر روز سر یک ساعت بخوابید و سر یک ساعت بیدار شوید. الگوی خواب مناسب و درست به کاهش استرس و نگرانی شما کمک می‎کند.

درخواست کمک از خانواده

با توجه به اینکه اعضای خانواده آرزوی خوشبختی فرزند خود را دارند. هیچوقت دست رد به درخواست کمک شما نمی‎زنند. با کمک گرفتن از خانواده ها سنگینی بار بر دوشتان را کم کنید. از خانواده ها کمک بگیرید تا استرس و نگرانی شما کم شود.

مراقبت روحی و جسمانی

از روح و جسم خود مراقبت کنید. برای خود وقت بگذارید. اگر مشغول به کار هستید چند روز قبل از مراسم را مرخصی بگیرید تا با خود خلوت کنید. کم شدن مشغله های دیگر باعث بهبود استرس شما می‎شود. خواندن کتاب، موسیقی آرام بخش، نوشتن افکار، تخیله ذهن و رسیدن به ظاهر حال با ارامش همراه است. از خود دریغ نکنید.

مدیریت سرمایه

با توجه به بودجه مالی که دارید مراسم بگیرید. سرمایه خود را کامل صرف مراسم عروسی نکنید. به فکر بعد از مراسم عروسی باشید که زندگی خرج دارد. با مدیریت سرمایه هم پس انداز دارید و هم مقدار مناسبی برای مراسم خرج کرده‎اید.

به یکدیگر ارامش بدهید

زوجین در زمان درگیری تدارکات عروسی ملاقات یکدیگر را فراموش می‎کنند. تدارک مراسم عروسی پر دردسر است، درست! اما شما نیاز به آرامش، صحبت و ارتباط با همسر خود دارید. با قرار گذاشتن و ملاقات یکدیگر از استرس یکدیگر کم کنید.

مقایسه نکنید

مراسم عروسی خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. با چشم و هم چشمی و مقایسه تنها کسی که به دردسر و استرس می‎افتد شما هستید. با مشاهده مراسم عروسی فقط تدارکاتی که شما خوشتان آمده و با بودجه مالی تان هماهنگ است اجرا کنید.

تقسیم مسئولیت

به تنهایی تمام کارها را انجام ندهید. مقداری از مسئولیت ها را به خانواده و همسر خود انتقال دهید. بار سنگینی از دوش شما کم م‏ی‎شود. برای آسودگی خاطرتان از کسانی که اعتماد دارید کمک بگیرید تا بیشتر نگران نشوید.

کمک از روانشناس

کمک گرفتن از روانشناس یکی از مهم ترین مراحل برای قبل از مراسم ازدواج است. با مشورت و در میان گذاشتن مسائل با روانشناس به روح و جسم خود آرامش هدیه داده‎اید.

کلام آخر

یکی از مسائل کمک کننده در زمینه استرس قبل از عروسی مشاوره گرفتن است. مرکز مشاوره آواژه به صورت حضوری و تلفی به شما خدمات ارائه می‎دهد. برای‌ این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره روانشناسی آواژه استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس قبل از ازدواج می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره